Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Achiziții (Procurement)

ACCES PREMIUM

Impactul practic al viitorului regim extins de scutire de TVA: Ce schimbări va aduce pentru firme

Pentru a înțelege cum se procesează mai ușor facturile și plățile pentru servicii sau produse cumpărate de la firme mici din alte țări europene, fără complicații legate de TVA-ul de achiziție.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Aprilie 2025 | 2694 | Timp de citire: 3 min.

Dincolo de majorarea plafonului de scutire de TVA, regimul în sine va fi deschis curând pentru mai multe firme - pe scurt, persoanele impozabile din România vor putea opta (în România) să aplice regimul și în alte state membre, iar persoanele impozabile din alte state membre vor putea opta (în acele state membre) să aplice regimul în România. Însă care va fi impactul practic al acestei măsuri pregătite de Guvern? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Tranziție Justă: Microîntreprinderile din șase județe vor putea obține fonduri nerambursabile de până la 300.000 de euro. Înscrierile încep la 1 iulie

Se ocupă de procesul de achiziție a utilajelor, echipamentelor, programelor informatice și de gestionarea contractelor pentru servicii de proiectare, construcții sau consultanță, toate acestea fiind cheltuieli eligibile.

Marian Dumitrache în Consultant și Trainer Fonduri Europene,
22 Aprilie 2025 | 4450 | Timp de citire: 4 min.

Microîntreprinderile din șase județe ale țării vor putea accesa, începând cu luna iulie a acestui an, ajutoare financiare nerambursabile cuprinse între 50.000 de euro și 300.000 de euro, prin intermediul Programului pentru Tranziție Justă. Antreprenorii trebuie să asigure, din fonduri proprii, o cofinanțare de cel puțin 10% din valoarea eligibilă a investiției și să creeze cel puțin un nou loc de muncă în urma implememntării proiectului. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Evaluarea vizuală a riscului seismic în România urbană: Cum tratează această problemă cinci mari orașe

Pentru că articolul descrie cum se cumpără (achiziționează) serviciile de evaluare și consolidare a clădirilor, informație utilă atât pentru companiile care oferă aceste servicii, cât și pentru cele care ar dori să le cumpere.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
22 Aprilie 2025 | 1 | 952 | Timp de citire: 3 min.

Gestionarea riscului seismic în marile centre urbane din România este un proces aflat în derulare, reglementat prin Legea 212/2022. Cum răspund primăriile acestei provocări vom afla în cadrul următoarei analize comparative, realizate pe baza informațiilor oficiale obținute. În cele ce urmează, vei vedea modul în care administrațiile din Cluj-Napoca, Constanța, București, Timișoara și Craiova derulează evaluarea vizuală rapidă a clădirilor, ce dificultăți întâmpină și cum prioritizează imobilele pentru consolidare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Rechiziția de bunuri: În ce situații poate statul să ia o parte din bunurile deținute de persoane fizice sau firme și la ce despăgubiri au dreptul acestea

Acest departament trebuie să știe că anumite contracte de achiziții sau vânzări pot fi suspendate în cazul rechiziționării de bunuri de către stat, pentru a putea gestiona relațiile cu furnizorii și clienții în aceste situații neprevăzute.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
21 Aprilie 2025 | 2021 | Timp de citire: 3 min.

În condițiile în care lista cu prețurile principalelor bunuri consumptibile rechiziționabile necesare estimării fondurilor folosite la plata despăgubirilor acestora, valabile în anul 2025, a fost oficializată recent, astăzi trecem în revistă principalele prevederi legate de această măsură specială, prin care, în anumite situații, autoritățile publice poate obliga firmele, instituțiile publice, dar și persoane fizice să cedeze, temporar sau permanent, diverse bunuri pe care le dețin. Pentru bunurile rechiziționate, proprietarii sunt îndreptățiți să primească despăgubiri. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de HG

Guvernul propune investiții de sute de milioane de lei pentru extinderea și eficientizarea SGR

Gestionează achizițiile de echipamente (ex: linii de sortare, sisteme de transport) și contractele cu furnizorii necesari pentru extinderea și modernizarea SGR.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
17 Aprilie 2025 | 1150 | Timp de citire: 2 min.

Un proiect de hotărâre de Guvern, pus recent în dezbatere publică pe site-ul ministerului Mediului, stabilește direcția de dezvoltare aferentă următorilor patru ani pentru Sistemul de garanție - returnare (SGR). Obiectivele propuse în document sunt legate de extinderea și mărirea rețelei de colectare, eficientizarea costurilor logistice și operaționale, îmbunătățirea experienței utilizatorilor și extinderea punctelor de colectare în mediul rural. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Demnitarii nu mai pot primi cadouri decât în anumite condiții

Legea interzice oficialilor publici să primească cadouri de la firme care participă la licitații sau au contracte cu statul. Acest departament, care gestionează achizițiile sau vânzările către sectorul public, trebuie să cunoască aceste reguli pentru a se asigura că interacțiunile cu oficialii sunt corecte și nu încalcă legea.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
17 Aprilie 2025 | 1171 | Timp de citire: 4 min.

Un nou set de reguli privind etica și conduita în funcțiile de demnitate publică a fost introdus în Codul administrativ, printr-o lege apărută recent în Monitorul Oficial. Actul normativ vine ca urmare a unui angajament asumat de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și este aliniat recomandărilor formulate de organisme internaționale precum Grupul de State împotriva Corupției (GRECO) și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Noile reguli stabilesc obligații clare pentru membrii Guvernului și alți înalți demnitari în ceea ce privește primirea cadourilor, declararea intereselor personale și transparența întâlnirilor oficiale cu reprezentanți ai unor entități private sau organizații neguvernamentale, inclusiv prin înregistrarea acestora într-un registru public. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Accesul angajatorilor în platforma Reges-Online și delegarea accesului pentru operare - ce știm până acum

Important pentru cei care se ocupă de contracte cu firme externe pentru a gestiona datele angajaților, pentru a înțelege ce cerințe trebuie să îndeplinească acești furnizori de servicii.

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
16 Aprilie 2025 | 7596 | Timp de citire: 4 min.

Procedura de acces în Reges-Online este încă așteptată de angajatori și prestatorii de servicii, chiar dacă ea poate fi conturată deja, în mare parte, cu informațiile pe care le avem la acest moment. În lipsa ei, a unei comunicări coerente pe acest subiect, dar și în contextul unor prevederi din hotărârea de Guvern ce sunt deja contestate în rândul profesioniștilor, au apărut nenumărate nelămuriri în ceea ce privește tranziția la noul registru. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Parteneriat media

Kaufland România – un Superbrand care transformă sustenabilitatea în model de business

Se menționează parteneriatele strategice cu foarte mulți furnizori români și sumele mari cheltuite cu aceștia, ceea ce este direct relevant pentru departamentul care se ocupă de achiziții și contracte.

Superbrands România în 16 Aprilie 2025 | 1337 | Timp de citire: 2 min.

Pentru Kaufland România, sustenabilitatea nu este un obiectiv de bifat pe hârtie, ci o componentă integrată în toate operațiunile companiei, de la modul în care sunt construite magazinele, până la relațiile cu furnizorii și proiectele din comunitate. Este parte dintr-o strategie pe termen lung, care susține atât performanța economică, cât și dezvoltarea socială. Statutul de Consumer & Business Superbrand, obținut în Programul Superbrands 2024-2025, confirmă angajamentele asumate față de clienți, parteneri și întreaga economie românească.

Citește articolul

ACCES GRATUIT

Atenționare UNBR: Înșelătorii bazate pe furtul identității avocaților

Riscul de a fi ținta unor înșelăciuni bazate pe impersonare este relevant, mai ales în tranzacțiile cu furnizori sau parteneri. Articolul oferă informații utile pentru a recunoaște și evita astfel de fraude.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
15 Aprilie 2025 | 2939 | Timp de citire: 2 min.

Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) a transmis recent un avertisment cu privire la o nouă metodă de înșelătorie care implică furtul identității avocaților în mediul digital. Folosind fotografii și prenume preluate de pe rețelele sociale, escrocii creează conturi false și solicită bani în mod fraudulos apropiaților avocatului vizat. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect legislativ adoptat la Senat

UPDATE Centrele de plasament și căminele de bătrâni vor trebui să monitorizeze video activitățile, altfel vor risca amenzi

Acest departament va fi responsabil cu achiziționarea și contractarea sistemelor de supraveghere video și a serviciilor de mentenanță necesare, conform cerințelor impuse de proiectul de lege.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
15 Aprilie 2025 | 2015 | Timp de citire: 2 min.

Un proiect de lege adoptat recent de Senat prevede obligativitatea instalării și menținerii în stare de funcționare a camerelor de supraveghere video în toate serviciile rezidențiale pentru copii, exclusiv în spațiile comune, cu excepția cazurilor speciale. Furnizorii vor avea, de asemenea, obligația de a informa vizibil beneficiarii despre supraveghere, de a respecta normele GDPR, de a desemna un responsabil cu protecția datelor și de a păstra înregistrările maximum 30 de zile. Proiectul urmează să fie dezbătut în Camera Deputaților, for decizional. Citește articolul