Departament: Achiziții (Procurement)
Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 31 martie - 6 aprilie 2025
Dacă firma colaborează cu agenții de plasare a forței de muncă în străinătate, noile clauze obligatorii în contractele cu lucrătorii și responsabilitățile agențiilor sunt direct relevante pentru redactarea și gestionarea acestor contracte.
7 Aprilie 2025 | 1876 | Timp de citire: 4 min.
În perioada 31 martie - 6 aprilie 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul
MDLPA: Cum sunt reglementate acum amplasarea sau construirea caselor ușoare ori a structurilor mobile
Acest departament trebuie să se asigure că orice contract pentru servicii de construcții sau achiziții de structuri modulare respectă toate legile privind autorizarea și calitatea, pentru a evita riscuri și costuri suplimentare.
7 Aprilie 2025 | 7099 | Timp de citire: 3 min.
Domeniul construcțiilor e reglementat printr-o serie de acte normative specifice, în funcție de tipul acestora, existând atât legislație pentru construcțiile clasice, care, de multe ori, înseamnă locuințe, dar și pentru casele ușoare ori construcțiile mobile. Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a răspuns recent unei solicitări făcute de redacția noastră și a detaliat principalele reglementări ce permit amplasarea sau construirea caselor ușoare ori a construcțiilor mobile. Citește articolul
GDPR și afacerile: Spețe interesante de care să ții cont
Atunci când firma lucrează cu parteneri externi (împuterniciți) care prelucrează date personale, acest departament trebuie să se asigure că contractele cu aceștia sunt clare și că partenerii respectă regulile GDPR.
Într-o lume din ce în ce mai digitalizată, respectarea Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR) a devenit o componentă esențială a oricărei afaceri care operează în Uniunea Europeană sau care prelucrează datele cetățenilor UE. Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) sancționează nerespectarea acestui regulament, iar analiza unor spețe recente poate avea rolul unui ghid de bune practici în acest domeniu, pentru orice operator de date. Citește articolul
CJUE s-a pronunțat în materia divulgării unor date personale în contextul accesului la informații din documente oficiale. În ce condiții ar trebui informați în avans cei vizați
Această echipă lucrează cu multe contracte. Articolul le explică cum sunt protejate datele persoanelor care semnează aceste contracte (din firmă sau din afară) și cum trebuie gestionate aceste informații dacă ele devin publice.
Într-o cauză soluționată recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a oferit clarificări cu privire la calificarea ca date cu caracter personal a informațiilor despre reprezentanții unei persoane juridice și a arătat cum trebuie interpretat GDPR în ceea ce privește divulgarea unor asemenea date în contextul accesului public la informații din documentele oficiale. Citește articolul
CJUE: În cazul unei tranzacții cu TVA care a fost recalificată în afara sferei taxei, ar trebui să se poată adresa Fiscului o cerere de restituire a TVA
Acest departament este interesat deoarece articolul discută despre TVA-ul legat de achiziții (chiar și un transfer de active), dreptul de a deduce TVA-ul suportat și riscurile de a nu-l putea recupera. Este important pentru a gestiona corect costurile și contractele.
În martie 2025, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a emis o hotărâre preliminară referitoare la deducerea TVA-ului într-o cauză care implică două societăți din România. Importanța cauzei de față rezidă în faptul că aceasta analizează dacă unei persoane impozabile îi poate fi refuzat dreptul de a deduce TVA-ul pentru o tranzacție tratată inițial ca fiind impozabilă de către organele fiscale, dar ulterior reclasificată de acestea ca fiind în afara sferei de aplicare a TVA-ului, punând în discuție conflictul în tratamentul fiscal aplicat aceleiași tranzacții pentru diferitele părți implicate. Citește articolul
GDPR: Atenție la expirarea motivelor legitime de deținere și folosire a bazelor de date
Acest departament este interesat pentru că articolul arată cât de important este să te asiguri că partenerii cu care lucrezi (furnizori sau mandatari) respectă și ei regulile de protecție a datelor personale, conform contractelor.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a sancționat recent o bancă pentru încălcarea Regulamentului (UE) 2016/679 (GDPR). Cazul arată importanța respectării principiilor de legalitate în prelucrarea datelor personale și a gestionării situației în care motivele legitime pentru deținerea și utilizarea acestora expiră. Vedeți, în cele ce urmează, cum expirarea unui contract atrage după sine încetarea dreptului de a folosi informațiile cu caracter personal pe care acesta le conținea. Citește articolul
CMS actualizează lista medicamentelor de urgență din cabinetele stomatologice. Ce se schimbă?
Acest departament cumpără tot ce are nevoie firma. Articolul le spune exact ce medicamente și materiale noi trebuie să comande pentru trusele medicale, pentru a respecta legea.
O nouă decizie a Colegiului Medicilor Stomatologi (CMS), recent oficializată, stabilește conținutul minim al trusei de urgență existentă în cabinetele stomatologice. Citește articolul
Analiză Un simplu transfer de personal între companii poate fi considerat, uneori, un transfer de întreprindere: Implicații și sancțiuni
Articolul prezintă situații în care schimbarea furnizorilor de servicii sau preluarea unor contracte poate fi considerată un transfer de afacere, ceea ce impune departamentului de Achiziții să fie conștient de implicațiile pentru angajați atunci când negociază și încheie noi acorduri.
Preluarea unei activități economice care își păstrează identitatea după transfer a devenit o metodă tot mai des folosită pentru a construi, restructura sau reinventa afaceri. În cadrul transferului de întreprindere se preiau, de obicei, atât bunurile, cât și salariații necesari desfășurării activității economice în cauză. Dar ce se întâmplă când singurul obiect al transferului este reprezentat de angajați? Poate un simplu transfer de personal să ascundă, de fapt, un transfer de întreprindere cu implicații financiare majore? Răspunsul este da, fiind mai puțin cunoscut că regulile transferului de întreprindere pot fi aplicabile și atunci când se preiau doar salariații, fără alte bunuri adiacente. Este esențială cunoașterea acestui aspect pentru a evita eventuale consecințe financiare care ar putea surveni din nerespectarea regulilor relevante. Citește articolul
Ce trebuie să știe PFA-urile și alți lucrători independenți despre dreptul la concedii și indemnizații medicale. Doar pentru că plătești CASS nu înseamnă că poți obține medical
Este util pentru a înțelege beneficiile medicale pentru colaboratorii externi și cum se pot gestiona eficient contractele cu aceștia, luând în considerare și aspectele legate de asigurări.
Lucrătorii independenți, inclusiv persoanele fizice autorizate (PFA), pot beneficia de concedii și indemnizații aferente acestora prin încheierea unui contract de asigurare în acest scop. Contribuția se calculează în funcție de veniturile declarate prin declarația unică depusă la Fisc iar pentru a accesa aceste indemnizații, este necesar un stagiu minim de cotizare de 6 luni în ultimele 12 luni. Printre beneficiile oferite de această asigurare se numără concediul medical pentru maternitate, îngrijirea copilului bolnav și pentru incapacitatea temporară de muncă. Citește articolul
Procesul de obținere a statutului de declarant autorizat CBAM a devenit operațional. Cererile ar trebui pregătite și depuse cât mai repede
Acest departament trebuie să înțeleagă cum noile reglementări afectează costurile și selecția furnizorilor de produse importate din industriile vizate, precum și necesitatea de a obține date despre emisiile de carbon de la aceștia.
Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) este unul dintre obiectivele strategiei UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Printre alte obiective, CBAM a fost introdus pentru abordarea riscului de relocare a emisiilor de carbon, crearea unor condiții de concurență echitabile care să faciliteze concurența loială cu produsele din afara UE, asigurarea unui cadru politic stabil pentru investițiile din UE în tehnologii cu emisii reduse de carbon, dar și încurajarea importatorilor din țările terțe în UE să adopte tehnologii cu emisii scăzute de carbon. Citește articolul










