Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Administrativ și Imobiliare (Facilities)

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 18 - 24 august 2025

Are în atenție termenele reduse pentru documentele de cadastru și imobiliare, precum și interzicerea stimulentelor pentru cazanele pe combustibili fosili, care impactează gestionarea proprietăților și investițiile în clădirile companiei.

Manuela Rasina în Autor colaborator, Inteligo Media SA
25 August 2025 | 1144 | Timp de citire: 4 min.

În perioada 18 - 24 august 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Aplicarea noului regim al taxelor de drum se amână pentru mijlocul lui 2026

Dacă departamentul gestionează flota de mașini a companiei, atunci modificările la taxele de drum vor afecta costurile de operare și administrare ale vehiculelor.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
22 August 2025 | 3 | 5524 | Timp de citire: 2 min.

Noul regim al taxelor de drum, care va împărți actuala rovinietă în două taxe distincte - una pentru vehiculele ușoare (rovinieta), iar cea de-a doua pentru vehiculele grele (TollRo), nu se va aplica de la începutul anului viitor, ci de la jumătatea acestuia, potrivit unei ordonanțe apărute astăzi, dar care se va aplica din 25 august. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce trebuie să știi pentru a călători în Marea Britanie: Românii care vor să călătorească în această țară trebuie să obțină, în prealabil, o autorizație electronică

Departamentul Administrativ gestionează de multe ori organizarea călătoriilor de afaceri. Cunoașterea noilor cerințe pentru ETA și ETIAS este esențială pentru a asista angajații în pregătirea documentelor necesare și pentru a asigura o planificare eficientă a deplasărilor.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
22 August 2025 | 1524 | Timp de citire: 2 min.

Cetățenii români care doresc să viziteze Regatul Unit pentru o perioadă de până la șase luni, fie pentru turism, vizitarea familiei, călătorii de afaceri, tratament medical sau cercetare, nu vor mai avea nevoie de o viză clasică, ci de o Autorizație Electronică de Călătorie (ETA). România se numără printre țările ai căror cetățeni sunt eligibili să aplice online pentru ETA, iar această autorizație simplifică procesul de intrare în țară. Costul unei ETA este de 16 lire sterline. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Majorări la transportul feroviar și la oferta metropolitană integrată: trenurile s-au scumpit de la 1 august, iar tarifele metrou-autobuz în București vor crește din septembrie

Pentru a gestiona și a actualiza costurile administrative legate de transport (deplasări de serviciu, vizite, facilități) și pentru a se asigura că operațiunile sunt eficiente din punctul de vedere al costurilor.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
22 August 2025 | 1638 | Timp de citire: 3 min.

Două ordine emise de Ministerul Transporturilor și publicate în Monitorul Oficial aduc scumpiri atât pentru biletele și abonamentele de tren, cât și pentru oferta tarifară metropolitană integrată (metrou și autobuz) din București. Noile tarife la transportul feroviar se aplică deja din 1 august 2025, iar cele pentru titlurile integrate intră în vigoare din 4 septembrie 2025. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Cum se face, în acest an, atestarea administratorilor de bloc

Acest departament se ocupă direct de gestionarea proprietăților și a clădirilor deținute sau închiriate de companie. Informațiile despre calificarea și atestarea administratorilor de bloc îi ajută să se asigure că totul este legal și în ordine în administrarea imobilelor.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
22 August 2025 | 6 | 22300 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a putea desfășura activitatea de administrator al unui imobil, cei interesați trebuie să obțină un atestat de la primărie, potrivit legislației în vigoare. Acest document se poate obține doar în baza unui certificat de calificare profesională și a două alte acte: cazierul judiciar și cel fiscal. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Eliminarea gestiunii colective extinse în materia operelor muzicale și numirea unui colector unic în numele OGC-urilor. Consecințe pentru titulari și pentru utilizatorii comerciali

Pentru companiile care difuzează muzică în spațiile lor (magazine, restaurante, hoteluri, birouri etc.), noile reguli simplifică sau modifică modul în care trebuie să obțină permisiunile și să efectueze plățile către organismele de gestiune colectivă. Astfel, este important să știe cum își adaptează procedurile administrative și gestionează costurile legate de facilități.

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
22 August 2025 | 1142 | Timp de citire: 10 min.

Gestiunea colectivă extinsă pentru operele muzicale urmează să fie în curând eliminată din Legea drepturilor de autor, prevede un proiect de ordonanță recent pus în dezbatere, în contextul în care Comisia Europeană ne-a arătat vara aceasta că riscăm un infrigement pe modul defectuos în care funcționează licențierea colectivă extinsă în România. Astfel, drepturile privind operele muzicale ar intra sub gestiunea facultativă, iar organismele de gestiune colectivă existente (OGC) ar trebui să convină asupra unui colector unic și a unei metodologii unice, care să înlocuiască, practic, toate metodologiile din prezent, vechi și necorelate cu normele europene. Ce înseamnă asta pentru titularii drepturilor de autor și pentru utilizatorii comerciali, care se confruntă de ani de zile cu un sistem greoi și uneori injust de taxare? O discuție cu unul dintre cei care s-au luptat pentru normalizarea situației, în articolul de azi. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Actele de cadastru și carte funciară vor fi eliberate mai repede

Acest departament se ocupă de gestionarea spațiilor și proprietăților companiei. Vitezarea procesului de obținere a actelor de cadastru și carte funciară, precum și eliminarea taxei pentru anumite extrase, simplifică și accelerează operațiunile administrative legate de birouri, depozite sau terenuri, ajutând la o gestionare mai eficientă a patrimoniului companiei.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
21 August 2025 | 3 | 49629 | Timp de citire: 1 min.

Termenele pentru eliberarea documentelor de cadastru și publicitate imobiliară au fost reduse oficial printr-un ordin publicat recent în Monitorul Oficial. Noile reguli se aplică de la 23 august 2025 și aduc scurtarea perioadelor în care pot fi obținute, printre altele, și recepția cadastrală, numărul cadastral sau cartea funciară. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Valoarea ajutoarelor pentru cei afectați de inundațiile din județele Neamț și Suceava depinde de existența unei autorizații de construire și a unei asigurări PAD

Acest departament se ocupă de clădirile și proprietățile companiei. Înțelegerea modului în care se evaluează pagubele cauzate de dezastre și cum funcționează asigurările sau ajutoarele de stat este utilă, chiar dacă articolul vorbește despre locuințe private, oferind un context pentru gestionarea proprietăților companiei.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
20 August 2025 | 1 | 1041 | Timp de citire: 3 min.

Guvernul României a stabilit, printr-o hotărâre publicată marți în Monitorul Oficial, care sunt condițiile de acordare a ajutoarelor de urgență în bani pentru persoanele și familiile grav afectate de inundațiile produse în județele Neamț și Suceava în perioada 27-28 iulie 2025. Măsura are ca scop sprijinirea populației în refacerea locuințelor și achiziționarea bunurilor de strictă necesitate, ameliorând astfel riscul de excluziune socială în care se află sinistrații. Citește articolul

ACCES GRATUIT

MDLPA a lansat în dezbatere publică un nou regulament pentru atestarea auditorilor energetici

Oferă informații esențiale pentru gestionarea, renovarea sau achiziționarea clădirilor, având în vedere noile cerințe de performanță energetică.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
20 August 2025 | 733 | Timp de citire: 3 min.

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) propune o nouă reglementare a profesiei de auditor energetic pentru clădiri, punând în dezbatere publică un regulament de atestare tehnico-profesională a acestei categorii de profesioniști. Inițiativa, menită să alinieze normele naționale la strategiile europene de renovare și reducere a emisiilor, aduce o serie de modificări privind cerințele de eligibilitate și competențele specialiștilor în domeniu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Garda de Mediu: Deșeurile din construcții NU se pot oferi gratuit. Amenzile încep de la 5.000 de lei

Se ocupă de gestionarea proprietăților și a clădirilor companiei, inclusiv de modul în care sunt colectate, transportate și eliminate legal deșeurile provenite din activitățile curente sau din construcții.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
19 August 2025 | 2 | 43091 | Timp de citire: 2 min.

Garda de Mediu atrage atenția că molozul sau alte resturi din construcții nu pot fi donate sau abandonate, ci trebuie gestionate prin firme autorizate. O astfel de practică este considerată contravențională sau, în anumite cazuri, chiar penală. Citește articolul