Departament: Administrativ și Imobiliare (Facilities)
APCE a lansat ghidul care îi învață pe prosumatori cum să încaseze în 42 de zile sumele pe care le datorează furnizorul de energie electrică
Acest departament gestionează utilitățile și proprietățile companiei. Are nevoie să știe cum să administreze eficient contractele de energie și să asigure buna funcționare dacă firma este prosumator.
Nemulțumiți de poziția Autorității Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), care impune o perioadă de 24 de luni pentru plata surplusului de energie injectat în rețea, prosumatorii au pus la punct o soluție menită să grăbească termenele de efectuare a acestor deconturi. Este vorba despre un ghid care le explică celor interesați cum să își schimbe frecvent furnizorul de energie electrică, astfel încât să obțină decontarea mai rapidă a sumelor datorate de precedenul furnizor. Citește articolul
Studiu de impact
Taxa pe stâlp are un efect toxic atât pentru companii, cât și pentru bugetul de stat: Aceasta ar trebui abrogată sau înlocuită cu alte măsuri
Taxa se aplică 'construcțiilor speciale' și 'stâlpilor', adică unor active fizice și infrastructuri pe care acest departament le gestionează. Ei trebuie să înțeleagă ce tipuri de proprietăți sau echipamente din gestiunea lor sunt vizate de această taxă și care sunt implicațiile pentru administrarea și întreținerea acestora.
Impozitul pe construcțiile speciale (sau taxa pe stâlp, așa cum este cunoscut mai bine) acționează ca o frână pentru investițiile și activitățile companiilor care-l datorează, arată un studiu de impact publicat recent de Confederația Patronală Concordia. Totodată, acesta aduce venituri infime la bugetul de stat, în timp ce atrage indirect o reducere a veniturilor din alte taxe și impozite. Din aceste motive, se propune abrogarea taxei pe stâlp sau măcar înlocuirea acesteia cu măsuri mai puțin nocive. Citește articolul
Realități de pe piața muncii
În contextul austerității bugetare, lucrătorii sunt puși să facă curățenie la locul de muncă. Solicitarea angajatorului, abuzivă?
Se ocupă de administrarea clădirilor și de asigurarea serviciilor necesare (inclusiv curățenia), fiind responsabil să găsească soluții legale și etice pentru aceste nevoi.
18 August 2025 | 2 | 22631 | Timp de citire: 5 min.
O discuție recentă, apărută în spațiul public, în contextul austerității bugetare, readuce în prim-plan o problemă pe cât de delicată, pe atât de importantă în dinamica relațiilor de muncă, respectiv limitele puterii de organizare a angajatorului și respectarea demnității salariatului. Citește articolul
Dacă organizezi petreceri zgomotoase sau dai muzica tare, chiar dacă asta se întâmplă în afara orelor de liniște, riști amenzi de mii de lei, indiferent dacă ești la oraș sau la țară
Acest departament gestionează proprietățile și spațiile companiei (birouri, depozite, locații pentru evenimente) și trebuie să se asigure că activitățile desfășurate acolo respectă regulile privind liniștea publică, pentru a evita probleme cu vecinii sau autoritățile.
15 August 2025 | 4 | 6050 | Timp de citire: 2 min.
Organizarea de petreceri zgomotoase sau folosirea aparaturii muzicale la volum mare pot fi sancționate de polițiști cu amenzi de mii de lei, chiar dacă acestea se desfășoară în afara orelor legale de liniște. În plus, deoarece Curtea Constituțională a României (CCR) a stabilit, în 2022, că sintagma "în mediul urban" din legislația privind sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice este neconstituțională, aceste acțiuni pot fi acum sancționate indiferent dacă au loc în mediul urban sau rural. Citește articolul
Reminder Proprietarii sunt obligați să anunțe chiriașii la asociație în cel mult zece zile de la semnarea contractului
Dacă firma are proprietăți pe care le închiriază sau le administrează, acest articol arată ce obligații are ca proprietar față de locatari și față de asociația de proprietari, ca totul să meargă bine.
15 August 2025 | 8 | 88041 | Timp de citire: 2 min.
Proprietarii care dau în chirie apartamentele lor trebuie să transmită asociației, în cel mult zece zile de la semnarea actelor, care sunt noii ocupanți ai respectivelor apartamente, prevede expres actuala lege a asociațiilor de proprietari. Citește articolul
Imobiliare: Principalele riscuri de spălare a banilor cu care se pot confrunta agenții și dezvoltatorii
Acest departament gestionează proprietățile și spațiile firmei. Articolul explică riscurile de spălare a banilor specifice sectorului imobiliar, care sunt esențiale pentru tranzacțiile cu proprietăți.
Activitățile agențiilor imobiliare și ale dezvoltatorilor imobiliari sunt foarte expuse riscurilor de spălare a banilor, conform unui raport recent al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Practic, domeniul tranzacțiilor și dezvoltărilor imobiliare este utilizat destul de des pentru disimularea originii fondurilor provenite din infracțiuni grave, motiv pentru care actorii principali ar trebui să facă eforturi importante pentru a se proteja de riscuri. Citește articolul
Interviu Cum poți obține compensaţiile la care ai dreptul în cazul penelor de curent sau a variațiilor de tensiune din rețea
Acest departament este interesat de modul în care pot fi solicitate și obținute compensații sau despăgubiri pentru problemele legate de alimentarea cu electricitate a clădirilor companiei, a birourilor sau a echipamentelor, în cazul întreruperilor de curent sau supratensiunilor.
Mulți români nu sunt conștienți că au dreptul la compensații pentru pagubele cauzate de penele de curent prelungite, conform reglementărilor în vigoare, care prevăd acordarea automată a compensațiilor, fără solicitare din partea utilizatorilor. Despre procedurile de despăgubire pentru defecțiuni cauzate de variațiile de tensiune am discutat cu Gabriel Andronache, vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Citește articolul
Interviu Numeroase firme, declarate inactive fiscal de ANAF: Ce trebuie să știe contribuabilii afectați
Acest departament este responsabil cu gestionarea adresei oficiale a companiei (sediul social), chiar dacă este una virtuală. Este important să înțeleagă riscurile și implicațiile legale și fiscale asociate cu alegerea și menținerea acestei adrese, precum și modul corect de a gestiona corespondența oficială.
Eliminarea restricției privind numărul de sedii sociale la aceeași adresă, introdusă în 2020, a generat practici cu risc fiscal ridicat - peste 2.000 de adrese găzduiesc circa 47.000 de firme cu datorii de aproape 30 miliarde lei. Recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început să declare inactive fiscal societățile de la „adresele-problemă”, însă procedura este contestată de specialiști pentru nerespectarea pașilor legali. Avocatul Robert Trăilescu explică pentru avocatnet.ro că deciziile de inactivare fiscală emise fără informarea prealabilă a contribuabililor sunt nelegale și pot fi contestate. Citește articolul
Nelămuriri fiscale actuale
TVA redus la locuințele noi: Avansul de 20% e obligatoriu doar pentru anumite antecontracte, nu pentru toate
Poate fi util pentru înțelegerea implicațiilor fiscale în cazul achizițiilor de spații noi pentru companie sau pentru gestionarea patrimoniului imobiliar existent.
Regulile tranzitorii ce mai permit încă un an aplicarea cotei reduse de TVA de 9% la locuințele noi fac referire inclusiv la necesitatea unui antecontract pentru plata unui avans. Totuși, doar antecontractelor încheiate pe ultima sută de metri le este impusă cerința ca avansul să fie de 20%, nu și celor mai vechi. Citește articolul
Date pe înțelesul tuturor
Paturi libere, decizii grele: între cifre, realitate și birocratizarea închiderii spitalelor
Articolul detaliază procesele administrative și birocratice complexe necesare pentru reorganizarea sau închiderea secțiilor și a spitalelor, inclusiv acordurile și documentele necesare, fiind util pentru înțelegerea procedurilor instituționale.
În medie, la stat 50% dintre paturile de spital pentru pacienți cronici sunt ocupate, în timp ce procentul este de doar 28% la privat. Procentul se ridică în rândul pacienților cu boli acute (de durată mai mică), unde procentul ajunge la 74% la stat și la 86% la privat. Statul tratează 95% dintre cazurile de acuți, în timp ce privatului îi revin doar 5%. Citește articolul










