Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Administrativ și Imobiliare (Facilities)

ACCES PREMIUM

Raport anual: ANSPDCP a aplicat mai multe amenzi în 2024, însă valoarea totală a sancțiunilor a scăzut față de 2023

Acest departament se ocupă adesea cu gestionarea sistemelor de supraveghere în locațiile companiei. Articolul subliniază probleme legate de 'prelucrarea imaginilor prin sisteme de supraveghere video' și 'sisteme video fixe și mobile (body-cam)', aspecte pentru care departamentul administrativ trebuie să se asigure că sunt respectate regulile de protecție a datelor.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
12 August 2025 | 1302 | Timp de citire: 2 min.

În 2024, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a primit peste 5.300 de plângeri, sesizări și notificări privind incidente de securitate, în urma cărora a desfășurat aproape 500 de investigații și a aplicat amenzi de peste 1,85 milioane de lei. Cele mai multe reclamații au vizat încălcarea drepturilor persoanelor vizate, dezvăluirea datelor în spațiul public sau online și prelucrarea neautorizată a imaginilor prin sisteme de supraveghere video. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză TVA la locuințele noi: Dispar disputele cu ANAF legate de aplicabilitatea cotei reduse. Dar încă nu total, ci treptat, până în 2031

Acest departament, care gestionează proprietățile și spațiile companiei, este interesat de costurile de TVA la achiziția de imobile, pentru că acestea influențează bugetul și planificarea.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
12 August 2025 | 7656 | Timp de citire: 3 min.

Eliminarea cotei reduse de TVA pentru achiziția, de către persoanele fizice, a locuințelor noi marchează un punct important inclusiv din perspectiva disputelor fiscale cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Doar că aceste dispute nu pot să dispară peste noapte, ci treptat, pe măsură ce intervine prescripția pentru ultimele tranzacții la care se aplică TVA-ul redus. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Procesul de restituire a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist, simplificat în mod oficial

Pentru că se ocupă direct de administrarea și gestionarea proprietăților și clădirilor companiei, iar noile reguli despre restituirea sau evaluarea imobilelor le afectează direct munca.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
11 August 2025 | 1 | 4456 | Timp de citire: 3 min.

Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță de urgență publicată recent în Monitorul Oficial, simplificarea procesului de restituire a imobilelor preluate abuziv în perioada comunistă, astfel încât acesta să se apropie mai repede de încheiere. Regulile apărute acum vizează menținerea unui echilibru între interesul beneficiarilor legilor cu caracter reparator și capacitatea financiară a statului român de a susține plata despăgubirilor, în cazurile în care bunul nu mai poate fi restituit în natură. Citește articolul

ACCES PREMIUM

TVA redus la locuințele noi: Condiția avansului de 20% ar trebui clarificată, altfel se poate înțelege că acesta nu putea fi mai mare de-atât

Acest departament gestionează achiziția și administrarea proprietăților companiei (clădiri, terenuri). Cunoașterea reglementărilor privind TVA-ul la achiziția de imobile este importantă pentru bugetare și planificare pe termen lung.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
11 August 2025 | 6041 | Timp de citire: 3 min.

Regulile ce permit temporar cumpărarea unei locuințe noi cu TVA-ul redus de 9% stabilesc drept condiție, pentru anumite persoane, achitarea unui avans de 20%, conform Legii 141/2025. Potrivit specialiștilor, din formularea actuală a prevederii se poate înțelege că avansul trebuia să fie fix de 20%, motiv pentru care ar fi necesară o clarificare oficială. Citește articolul

ACCES GRATUIT
SSM - avantaj prin siguranță

Ce obligații are salariatul în domeniul SSM și de ce este esențială cooperarea cu angajatorul?

Se asigură că angajații folosesc corect echipamentele și spațiile, raportând orice deficiență, ceea ce ajută la menținerea unui mediu de lucru sigur și la buna funcționare a tuturor facilităților.

Dan Năstase în Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 August 2025 | 1 | 3450 | Timp de citire: 3 min.

Lucrătorul este partener activ în propria siguranță la locul de muncă, chiar dacă obligațiile ce țin de domeniul sănătății și securității în muncă (SSM) îi revin în mod esențial angajatorului. Prin articolul de față aruncăm o privire asupra responsabilității individuale în contextul colectiv. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce riscă un proprietar dacă chiriașul acumulează restanțe la întreținere?

Acest departament se ocupă cu administrarea spațiilor și proprietăților companiei (fie că sunt închiriate sau deținute) și trebuie să știe cum să gestioneze plățile de întreținere, relația cu asociația de proprietari și cu furnizorii de utilități sau cu chiriașii.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
11 August 2025 | 14870 | Timp de citire: 4 min.

Legislația în domeniu stabilește clar faptul că proprietarul este, în ultimă instanță, responsabil pentru plata cheltuielilor de întreținere și a utilităților publice aferente proprietății sale individuale, chiar dacă spațiul este închiriat. Prin urmare, chiar dacă restanțele sunt generate de chiriaș, asociația de proprietari și furnizorii de utilități își pot recupera sumele datorate direct de la proprietar, inclusiv prin procedura executării silite. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 4 - 10 august 2025

Costurile pentru publicarea documentelor în Monitorul Oficial au crescut, informație utilă pentru departamentul care se ocupă de bugetul și gestionarea cheltuielilor administrative ale companiei.

Manuela Rasina în Autor colaborator, Inteligo Media SA
11 August 2025 | 2220 | Timp de citire: 4 min.

În perioada 4 - 10 august 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sinteză legislativă: Cele mai importante acte normative publicate în perioada 4 - 10 august 2025

Costurile pentru publicarea documentelor în Monitorul Oficial au crescut, informație utilă pentru departamentul care se ocupă de bugetul și gestionarea cheltuielilor administrative ale companiei.

Manuela Rasina în Autor colaborator, Inteligo Media SA
11 August 2025 | 2220 | Timp de citire: 4 min.

În perioada 4 - 10 august 2025, în Monitorul Oficial au fost publicate mai multe acte normative cu impact atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra vieții personale. Avocatnet.ro vă prezintă o sinteză a acestor noutăți legislative, incluzând principalele prevederi și datele de intrare în vigoare. Pentru detalii suplimentare și interpretări detaliate, sunt disponibile link-uri către articolele elaborate de redacția noastră. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Al doilea pachet de măsuri fiscal-bugetare, publicat în dezbatere de MDLPA. Principalele măsuri pregătite

Acest departament se ocupă de clădirile și proprietățile firmei și trebuie să știe cum vor fi calculate impozitele pe aceste bunuri, mai ales dacă există modificări legate de autorizațiile de construire sau inspecții.

avocatnet.ro în 8 August 2025 | 3 | 22507 | Timp de citire: 2 min.

La doar câteva zile după oficializarea primului pachet de măsuri fiscal-bugetare din reforma dorită de Guvernul Bolojan, al doilea pachet de măsuri a fost publicat în dezbatere publică de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA). Acesta conține o serie de măsuri, inclusiv fiscale, pentru creșterea veniturilor la bugetele autorităților locale, dar și măsuri pentru eficientizarea activității în administrația publică. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder De când se trec copiii mici la întreținere, potrivit legislației în vigoare?

Acest departament se ocupă de gestionarea proprietăților și a spațiilor. Articolul oferă informații practice despre cum sunt stabilite cheltuielile comune în clădirile rezidențiale, ce date trebuie declarate (cum ar fi numărul de persoane din apartament) și ce prevederi legale există în legătură cu scutirile de la plată. Aceste detalii sunt utile pentru o administrare corectă și eficientă a proprietăților și a facilităților.

avocatnet.ro în 8 August 2025 | 22 | 108681 | Timp de citire: 2 min.

Un proiect legislativ aflat în așteptarea votului decisiv din Parlament vizează scutirea de la plata întreţinerii a copiilor cu vârsta de până în trei ani. Această prevedere a existat pentru o perioadă de un an şi jumătate, în vechea lege a asociaţiei de proprietari, însă nu viza cheltuielile totale de întreţinere, ci doar costurile pentru consumurile individuale şi doar dacă asociaţia de proprietari decidea acest lucru, nu în mod obligatoriu. Totuşi, după intrarea în vigoare a actualei Legi a asociaţiei de proprietari nu mai există niciun fel de scutire, ba, din contră, părinţii trebuie să anunţe într-un timp destul de scurt apariţia unui copil într-un imobil. Citește articolul