Departament: Administrativ și Imobiliare (Facilities)
Analiză Patru efecte după majorările de TVA pentru locuințele noi
Acest departament se ocupă de proprietățile companiei. Modificările de preț și tendințele din piața imobiliară sunt importante pentru deciziile de închiriere sau cumpărare de spații, precum și pentru administrarea celor existente.
Dincolo de efectul previzibil al majorării prețurilor la locuințele noi, există voci din spațiul public care atrag atenția că creșterile de TVA ar putea veni și cu alte efecte neplăcute. Pe scurt, putem asista la un efect de bumerang care să reducă, pe termen lung, încasările la bugetul de stat. Citește articolul
TVA: Firmele care deduc cheltuieli în interesul personal al asociaților sau acționarilor, în colimatorul ANAF. Cei care nu-și schimbă practicile riscă să fie controlați în curând
Acest departament se ocupă de administrarea bunurilor firmei (clădiri, mașini, alte echipamente) și trebuie să știe cum să înregistreze corect cheltuielile legate de acestea conform legii fiscale pentru a evita problemele cu ANAF.
O practică destul de veche printre firme, la capitolul TVA, dar și la capitolul impozit pe profit, deducerea cheltuielilor făcute în interesul personal al asociaților sau acționarilor pare să urce pe lista problemelor majore pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vrea să le adreseze în prezent. Citește articolul
Subsolul (ne)demnității în muncă. Când scuza „nu sunt bani” inundă securitatea și sănătatea la locul de muncă
Să se ocupe de întreținerea și amenajarea clădirilor și spațiilor de lucru, asigurându-se că sunt curate, sigure și conforme cu normele de igienă și siguranță.
7 August 2025 | 1 | 2300 | Timp de citire: 4 min.
O imagine valorează cât o mie de cuvinte, spune o veche zicală, iar imaginile (prezentate de Recorder) din vestiarele Spitalului Universitar din București, cel mai mare din țară, spun o poveste tristă și revoltătoare: tavane gata să cadă, pereți scorojiți și o baltă insalubră, cu gândaci, pe post de pardoseală. Acesta este spațiul în care cadrele medicale – oamenii în a căror competență și grijă ne punem viețile – sunt nevoite să se schimbe de hainele de stradă în uniforma care, teoretic, ar trebui să fie un simbol al igienei și profesionalismului. Citește articolul
RAR: Șoferii pot verifica online, pe site-ul autorității, dacă mașinile lor sunt vizate de campanii de rechemare
Se ocupă de administrarea flotei de mașini a companiei și trebuie să se asigure că acestea sunt verificate și reparate dacă sunt vizate de o campanie de rechemare, pentru a asigura disponibilitatea și siguranța lor.
Registrul Auto Român (RAR) a lansat pe site-ul propriu o secțiune dedicată campaniilor de rechemare, prin care șoferii pot verifica rapid dacă mașina lor este vizată de astfel de acțiuni inițiate de producători. Noua funcționalitate trimite utilizatorii direct către paginile oficiale ale reprezentanților din România ai mărcilor auto, unde, în funcție de producător, verificarea se poate face online sau prin contactarea unui service autorizat. Citește articolul
Majorarea din 2026 a impozitelor locale pe clădiri va atrage și o majorare a taxei pe lux
Acest departament gestionează proprietățile și spațiile companiei și trebuie să știe cum vor evolua costurile legate de deținerea acestor active, pentru a planifica bugetele și operațiunile.
În contextul în care regulile impozitelor locale pentru clădiri se schimbă semnificativ din 2026, specialiștii atrag atenția că acest lucru va avea un efect direct asupra taxei pe lux pentru clădirile scumpe (impozitul special pe bunurile imobile de valoare mare). Citește articolul
SSM - avantaj prin siguranță
SSM nu este doar despre cască și bocanci. Cum depășim viziunea minimalistă și integrăm securitatea și sănătatea în toate activitățile zilnice ale companiei
Acest departament este responsabil de gestionarea spațiilor de lucru și a infrastructurii, fiind direct implicat în asigurarea siguranței fizice a clădirilor și facilităților pentru angajați.
5 August 2025 | 2 | 1396 | Timp de citire: 4 min.
În viziunea colectivă, securitatea și sănătatea în muncă (SSM) este adesea redusă la o imagine simplistă: casca de protecție, bocancii cu bombeu metalic și vesta reflectorizantă. Această viziune, pe care o putem numi „minimalistă”, nu este doar incompletă, ci și periculoasă. Ea induce ideea că SSM este o activitate periferică, o listă de cerințe formale care trebuie bifate pentru a evita amenzile, o responsabilitate exclusivă a unui „specialist SSM” și relevantă doar pentru muncitorii de pe șantier sau din fabrică. Realitatea modernă a muncii, guvernată de complexitate, tehnologie și o înțelegere mai profundă a riscurilor (în special a celor psihosociale), ne obligă să abandonăm acest tipar. Începem astăzi o serie de articole dedicată angajatorilor, în care ne propunem să trasăm, cât mai succint, obligațiile de SSM pe care aceștia le au, dar și să facem trecerea de la litera legii la spiritul acesteia. Citește articolul
Operațiunea „Cuibul cu fantome”
Sediile sociale comune pentru foarte multe firme intră în vizorul ANAF, însă inspectorii urmăresc în special o categorie anume de imobile
Acest departament gestionează spațiile și adresele firmei și trebuie să știe ce cerințe sunt pentru ca o adresă înregistrată să fie considerată validă de autorități.
În urmă cu aproximativ două luni, în spațiul public se discuta mult despre o practică pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) părea să o ignore - sediile sociale comune pentru zeci, sute sau chiar mii de firme, care adăpostesc o multitudine de rău-platnici. Între timp, ANAF a anunțat că a început să verifice sistematic aceste imobile, dar că se concentrează pe cele care par să aibă condiții improprii pentru derularea afacerilor. Citește articolul
Analiză Cronica unei creșteri anunțate: Vine rândul proprietăților, după lovitura fiscală dată consumului și investițiilor
Este esențial pentru departamentul care gestionează proprietățile și spațiile companiei, deoarece arată creșterea costurilor legate de deținerea și utilizarea imobilelor.
Vorba din popor spune că un necaz nu vine niciodată singur. Și se adeverește, iată, mai mult ca oricând, exact acolo unde doare: la impozitele și taxele pe care contribuabilul trebuie să le plătească statului. Oarecum ne obișnuisem în ultima perioadă cu avalanșa de creșteri ale unor taxe, „pachete” legislative numărate (suntem deja la numărul 3!), dar mai avem încă ceva despre care se vorbește mai puțin decât ar trebui. Vorbim despre reforma taxelor locale sau impozitelor pe proprietăți - case, terenuri, mașini etc. Citește articolul
Reminder Săptămâna mondială a alăptării: Cei ce se opun alăptării în public riscă amenzi de până la 2.000 lei
Personalul administrativ și cel responsabil de facilități, în special în spațiile accesibile publicului, trebuie să fie instruit cu privire la această lege. Aceasta include gestionarea camerelor 'mama și copilul' (dacă există) și asigurarea unui mediu nediscriminatoriu pentru mamele care alăptează.
4 August 2025 | 8 | 45088 | Timp de citire: 2 min.
Mamele au dreptul de a-și alăpta copiii în spații publice, iar cei ce le împiedică să facă acest lucru pot fi sancționați, din iulie 2021, cu amenzi de până la 2.000 de lei. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), în prima săptămână a lunii august se sărbătorește Săptămâna Mondială a Alăptării. Citește articolul
Analiză Cum se schimbă cotele de TVA ale bunurilor și serviciilor încadrate anterior pe 5% sau 9%. Există și operațiuni scutite care trec direct la cota standard de TVA
Dacă firma cumpără sau închiriază spații, sau investește în sisteme precum panouri fotovoltaice, acest departament trebuie să știe cum vor fi afectate costurile de TVA.
La 1 august 2025 se aplică o serie de modificări importante în sfera TVA-ului. Dincolo de majorarea cotei standard de TVA, vorbim de multe bunuri și servicii încadrate anterior pe cotele reduse de 5% și 9% pentru care taxa se majorează. Totodată, există și operațiuni ce erau scutite de TVA, dar care intră direct pe cota standard. Citește articolul










