Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Departament: Administrativ și Imobiliare (Facilities)

ACCES GRATUIT

UPDATE Deținătorii de vehicule vor putea primi plăcuțele cu numerele de înmatriculare prin curier, la orice adresă din România

Acest departament se ocupă adesea cu administrarea parcului auto al companiei și cu toate documentele necesare, iar simplificarea procesului de înmatriculare și livrarea la adresă le ușurează munca.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
28 August 2025 | 3 | 56068 | Timp de citire: 2 min.

Anunțata modernizare a serviciilor de înmatriculare auto inițiată de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a fost oficializată recent, iar cetățenii vor avea, în premieră, opțiunea de a primi plăcuțele direct acasă, printr-un serviciu de curierat contra-cost. Măsurile fac parte dintr-un proces mai amplu de digitalizare a serviciilor publice destinate conducătorilor auto. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Tot ce trebuie să știi despre cartea funciară în 2025, după schimbările apărute recent

Acest departament, care se ocupă cu gestionarea sediilor, a terenurilor și a altor proprietăți ale companiei, are nevoie de aceste informații pentru a ști cum sunt înregistrate legal bunurile imobile și ce pași trebuie urmați pentru orice modificare sau verificare a statutului acestora.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
27 August 2025 | 7 | 36840 | Timp de citire: 3 min.

Cartea funciară reprezintă un registru public esențial ce cuprinde informații detaliate referitoare la situația juridică a imobilelor. Aceasta include, printre altele, date privind drepturile de proprietate, eventualele sarcini care afectează un imobil (cum ar fi ipotecile sau sechestrele) și alte acte juridice relevante. Începând de anul acesta, extrasul de carte funciară pentru informare este gratuit pentru proprietari, indiferent dacă este cerut la ghișeu sau online, iar termenele pentru eliberarea documentelor de cadastru și publicitate imobiliară au fost reduse. Citește articolul

ACCES GRATUIT

La cheltuielile pentru repararea acoperișului ori terasei unui bloc trebuie să participe toți proprietarii din imobil, indiferent de etajul la care locuiesc. Cum se stabilește suma de plată

Pentru că articolul vorbește despre administrarea, întreținerea și repararea spațiilor comune din clădiri, precum și despre responsabilitățile asociațiilor de proprietari în acest sens. Este direct legat de gestionarea practică a proprietăților și a facilităților.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
27 August 2025 | 5 | 57591 | Timp de citire: 2 min.

Actuala lege a asociațiilor de proprietari stabilește că repararea și întreținerea părților comune cade în sarcina tuturor proprietarilor de apartamente din imobil, adică nu doar a celor afectați direct de o problemă apărută în clădire. Astfel, și cei de la etajele inferioare trebuie să plătească repararea acoperișului/ terasei blocului sau a liftului, chiar dacă nu-i interesează în mod direct aceste zone, sau, în situația inversă, cei ce locuiesc la ultimele etaje ale unui imobil trebuie să plătească diverse reparații ce vizează subsolul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Taxe noi la Registrul Comerțului din 2026. Înregistrarea cererilor va costa 200 de lei

Departamentul Administrativ se ocupă de gestionarea documentelor și procedurilor legate de funcționarea firmei, inclusiv cele de la Registrul Comerțului, așa că trebuie să știe despre noile taxe și pași necesari.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
27 August 2025 | 3541 | Timp de citire: 2 min.

Recent, Ministerul Justiției a pus în dezbatere publică un proiect de lege care prevede, printre altele, introducerea unor taxe pentru serviciile prestate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Astfel, înregistrarea cererilor, rezervarea denumirii firmei și transmiterea actelor către Monitorul Oficial al României nu vor mai fi gratuite. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Șoferii care-și schimbă domiciliul sunt obligați să preschimbe certificatul de înmatriculare al mașinii deținute în cel mult o lună

Acest departament gestionează flota de vehicule a companiei și, în general, administrarea proprietăților. Este crucial să se asigure că toate documentele vehiculelor sunt actualizate și că nu există impedimente administrative (amenzi neplătite) la vânzarea de bunuri sau la alte operațiuni.

Dragoș Niculescu în Redactor coordonator, avocatnet.ro
27 August 2025 | 29 | 123727 | Timp de citire: 2 min.

Codul rutier stabilește că, în situația în care apar schimbări în legătură cu datele de identificare a unui vehicul sau cele ale proprietarului acestuia, adică inclusiv atunci când deținătorul unei mașini își schimbă domiciliul, certificatul de înmatriculare al respectivului vehicul trebuie preschimbat în cel mult o lună de la apariția schimbărilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Normele Legii Mirosurilor

Planul de gestionare a disconfortului olfactiv: Ce noi obligații vor apărea pentru companii

Acest departament este responsabil cu întreținerea instalațiilor și a clădirilor, iar sursele de miros pot veni de la acestea, necesitând intervenții specifice pentru gestionarea și reducerea impactului.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
26 August 2025 | 1 | 861 | Timp de citire: 4 min.

În urmă cu cinci ani, legislația românească referitoare la protecția mediului era completată cu un nou act normativ, care introducea un cadru mai riguros în ceea ce privește prevenirea și reducerea disconfortului olfactiv: Legea Mirosurilor. Inaplicabilă de atunci din cauza lipsei de mobilizare a Guvernului în ceea ce privește elaborarea legislației subsecvente Legii Mirosurilor, actul normativ pare a se apropia, în sfârșit, de momentul aplicării, prin aparitia în dezbatere a acestor norme. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Utilizarea sistemelor de supraveghere audio-video: probleme identificate de ANSPDPC în 2024 și recomandări utile

Responsabil de gestionarea clădirilor și spațiilor, acest departament se ocupă de instalarea și funcționarea camerelor de supraveghere și trebuie să respecte regulile privind locația, semnalizarea și accesul la înregistrări.

Simona Voiculescu în Director Editorial, avocatnet.ro
26 August 2025 | 1060 | Timp de citire: 3 min.

Utilizarea sistemelor de supraveghere audio-video aduce riscuri juridice (amenzi și măsuri corective), operaționale, dar și reputaționale, amplificate când se captează date sensibile ori când nu se respectă drepturile persoanelor vizate (inclusiv furnizarea unei copii a înregistrărilor). Companiile trebuie să fie atente la definirea clară a scopului și temeiului prelucrării, realizarea unei evaluări de impact înainte de implementare, securitatea tehnică, perioadele de retenție bine justificate, precum și interdicția fermă a publicării în social media sau a utilizării dispozitivelor personale pentru captare/partajare a imaginilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Apartamentele din clădiri încadrate în U1, U2 și U3 - oportunitate reală sau capcană imobiliară? Ce spun băncile

Departamentul care se ocupă de gestionarea proprietăților companiei (birouri, depozite etc.) trebuie să cunoască aceste clasificări pentru siguranța clădirilor, conformitatea legală și planificarea investițiilor.

Cristina Iacob în Redactor, avocatnet.ro
26 August 2025 | 3954 | Timp de citire: 6 min.

Deși în anunțurile imobiliare sunt promovate ca „oportunități de investiție”, apartamentele din clădiri încadrate în U1, U2 sau U3 ridică probleme serioase. Aceste clasificări sunt vechi și lipsite de relevanță legală, iar imobilele vizate pot fi încadrate, după o expertiză tehnică actuală, în clasa de risc seismic Rs I, ceea ce înseamnă interdicții legale privind utilizarea și închirierea lor. Mai mult, contrar afirmațiilor agenților imobiliari, principalele bănci din România au confirmat că nu finanțează achiziția unor asemenea imobile prin credit ipotecar, tocmai din cauza pericolelor pe care le implică. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Acordarea de stimulente financiare din fonduri publice pentru instalarea cazanelor alimentate cu combustibili fosili nu mai este posibilă de azi

Acest departament se ocupă de clădirile companiei și de sistemele de încălzire. Propunerea de lege influențează direct cum pot fi modernizate acestea și cum se pot obține bani pentru eficiența energetică.

Cristian Stanescu în Redactor, avocatnet.ro
25 August 2025 | 955 | Timp de citire: 2 min.

Ordonanța guvernamentală care privește creșterea performanței energetice a clădirilor a fost oficializată și este în vigoare începând de astăzi. În principal, măsura interzice acordarea de stimulente financiare publice pentru instalarea de cazane autonome pe combustibili fosili, cu excepții pentru cazuri specifice precum sisteme combinate cu surse regenerabile, reparații sau programe naționale preexistente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Notarii scapă de verificarea și completarea registrului persoanelor care cumpără locuințe cu TVA redus, dar abia peste un an

Cei care se ocupă de proprietățile companiei sau de achizițiile de spații noi trebuie să știe cum influențează TVA-ul costurile și procedurile de cumpărare.

Alexandru Boiciuc în Redactor-șef, avocatnet.ro
25 August 2025 | 41858 | Timp de citire: 3 min.

Eliminarea cotei reduse de TVA pentru cumpărarea de locuințe noi de către persoane fizice înseamnă, totodată, dispariția obligației pe care notarii publici o au, de mai mulți ani, de a verifica și completa un registru special cu aceste achiziții. Citește articolul