avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1116 soluții astăzi

Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!

Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES PREMIUM

O primărie chiar poate intra în faliment? Ce prevede legislația

Acest departament ar fi interesat să evalueze riscurile financiare și operaționale care pot apărea în relația cu entitățile publice aflate în dificultate, pentru a minimiza impactul negativ asupra activității companiei.

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Iunie 2019 | 1 | 5774 | Timp de citire: 3 min.

Legal vorbind, primăriile se pot găsi în situația de a intra în criză financiară sau în insolvență. Însă, spre deosebire de o afacere, o primărie cu datorii nu poate falimenta (adică nu se poate desființa), ci aceasta aplică întotdeauna un plan de redresare, până revine la o situație financiară normală. Discuția vine în contextul în care mai mulți primari din România au vorbit deschis despre problemele financiare pe care le au pentru că Guvernul nu le-a virat banii din bugetul statului pentru anul 2019. Primarul general al Capitalei a mers mai departe și a spus chiar că Bucureștiul se află în „faliment nedeclarat”. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Roaming involuntar 2019: Care sunt localitățile în care te poți conecta, fără să vrei, la rețelele de telefonie mobilă ale țărilor vecine

Identifică un risc financiar operațional (costuri neprevăzute și mari de telecomunicații) și oferă măsuri concrete pentru a-l preveni și a implementa controale interne eficiente.

Andreea Vrabie în Salarizare, taxare & relația cu statul
Asistent Marketing, avocatnet.ro
11 Iunie 2019 | 2 | 4315 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele care se află în apropierea graniței și care au activ serviciul de roaming riscă să se conecteze la rețelele de telefonie mobilă ale țărilor vecine, potrivit unui comunicat de presă emis luni de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM). În acest sens, ANCOM a efectuat măsurători în localitățile aflate în vecinătatea frontierei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Modificarea legislației electorale: Parlamentarii deja au două soluții pentru prevenirea aglomerației la urne

Acest departament analizează orice noi sisteme sau reguli care pot introduce riscuri, fie că sunt legate de securitatea cibernetică (pentru votul electronic) sau de respectarea noilor proceduri (pentru votul în străinătate).

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
11 Iunie 2019 | 2223 | Timp de citire: 3 min.

Pentru a preveni problemele apărute la cele mai recente scrutine (alegerile europarlamentare și referendumul privind justiția), parlamentarii români au pus în dezbaterea senatorilor, în mai puțin de o săptămână, două propuneri legislative ce au ca scop facilitarea votului românilor. Astfel, prima dintre acestea stabilește detaliile votului electronic, în timp ce a doua prevede măsuri ce vor trebui luate pentru ca românii aflați în străinătate să poată vota fără probleme. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Acțiuni civile și administrative

Cum se face punerea în executare a hotărârilor date în contencios administrativ

Departamentul de Management al Riscului trebuie să cunoască posibilele sancțiuni și efecte financiare ale nerespectării deciziilor judecătorești pentru a evalua și a reduce riscurile companiei.

Alexandros Bakos în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
11 Iunie 2019 | 3 | 6201 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele care obțin hotărâri favorabile în contencios administrativ sunt interesate de modalitatea în care obțin punerea în aplicare a hotărârii instanței. Astfel, Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ stabilește o serie de măsuri care să garanteze, efectiv, executarea hotărârilor instanțelor de contencios administrativ. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Știrile dimineții

Deficitul comercial al României a crescut cu 35% în primele patru luni din 2019

Ajută la identificarea și evaluarea riscurilor economice la nivel național (creșterea deficitului comercial) și a riscurilor operaționale locale (posibile probleme cu transportul public sau iluminatul) care pot afecta activitatea companiei.

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
11 Iunie 2019 | 517 | Timp de citire: 1 min.

avocatnet.ro și Digi24.ro vă prezintă cele mai importante știri ale dimineții. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce trebuie să știe cei care au construit pe propriile terenuri fără autorizație de construire sau cu încălcarea ei

Ajută la identificarea și evitarea riscurilor majore legate de proprietățile companiei, cum ar fi imposibilitatea de a le înregistra legal sau sancțiunile pentru construirea fără acte.

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Iunie 2019 | 3 | 44676 | Timp de citire: 3 min.

Necesitatea de a avea o autorizație de construire și de a respecta prevederile sale e esențială pentru intabularea dreptului de proprietate asupra construcției la Cartea Funciară, potrivit legislației construcțiilor. Iar intabularea e esențială pentru cine vrea să dispună apoi de construcția respectivă (s-o vândă, de exemplu). Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Fiscul vrea să introducă fișierul standard de audit de taxe, pentru toate firmele, până în 2020

Acest departament va fi interesat de SAF-T deoarece ajută la identificarea timpurie a erorilor și a riscurilor fiscale, permițând companiei să își îmbunătățească controalele interne și să evite problemele cu autoritățile fiscale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Iunie 2019 | 6763 | Timp de citire: 2 min.

Până la finele anului 2020, Fiscul vrea să introducă fișierul standard de audit de taxe (supranumit SAF-T) pentru toți contribuabilii, măsura urmând să fie implementată prin fonduri europene. SAF-T este, în esență, un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabili la Fisc sau la auditori externi și este folosit deja în mai multe țări europene. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Trei exemple concrete când monitorizarea conversațiilor angajaților este permisă angajatorului

Acest departament trebuie să înțeleagă cum monitorizarea angajaților poate ajuta la prevenirea problemelor mari, cum ar fi hărțuirea, furtul de informații sau scurgerea de date. Cunoașterea acestor limite îi ajută să pună în aplicare măsuri de siguranță pentru a evita riscurile.

Alexandros Bakos în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
10 Iunie 2019 | 4616 | Timp de citire: 3 min.

Legislația relevantă privind protecția datelor (Regulamentul general privind protecția datelor - GDPR) și cea privind respectarea dreptului la viață privată (articolul 8 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului) stabilesc o serie de elemente constrângătoare pentru angajatorii care vor să își monitorizeze angajații la locul de muncă (cel mai des, acest lucru se întâmplă prin supraveghere video sau prin monitorizarea adreselor de mail de servici). Totuși, dincolo de limbajul abstract al legii, este important de văzut și anumite exemple concrete cu privire la forme permise de monitorizare a angajaților. De exemplu, un angajator ar putea să verifice mail-ul unui salariat dacă a existat o încălcare a unui drept de proprietate intelectuală. La fel, s-ar putea să fie monitorizate conversațiile angajaților dacă acestea însele ar putea implica o prelucrare neautorizată a datelor personale ale altor persoane. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce pași trebuie să urmeze firmele pentru a se conforma noilor obligații de securitate cibernetică

Evaluează riscurile ca un atac cibernetic să afecteze firma și se asigură că există controale interne eficiente și planuri de răspuns pentru a le preveni și a minimiza impactul.

Alexandru Boiciuc în Știri & Revista presei
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Iunie 2019 | 3255 | Timp de citire: 3 min.

Companiile care oferă oamenilor servicii esențiale prin intermediul unor rețele sau sisteme informatice, precum și firmele mari care funizează servicii digitale au, din acest an, obligații noi pe partea de securitate cibernetică. În acest sens, explicăm astăzi, cu ajutorul specialiștilor de la certSIGN, ce pași trebuie urmați pentru ca firmele să se conformeze la aceste noi obligații de securitate cibernetică. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Acțiuni civile și administrative

Revizuirea în contenciosul administrativ: Ce oferă în plus față de procesul civil

Acest departament identifică și reduce posibilele probleme care pot afecta firma. Articolul le oferă informații despre cum pot gestiona și evita situațiile în care o decizie a unei autorități publice ar putea crea dificultăți sau pierderi, mai ales dacă acea decizie nu respectă legislația europeană.

Alexandros Bakos în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
10 Iunie 2019 | 3489 | Timp de citire: 2 min.

Chiar dacă justițiabilii, în contencios administrativ, nu au acces la calea de atac a apelului  (ci doar a recursului, care poate fi declarat pentru motive limitate), ei beneficiază de anumite avantaje în ceea ce privește calea de atac a revizuirii. Mai exact, pe lângă elementele tipice ale revizuirii prevăzute în Codul de procedură civilă, contenciosul administrativ adaugă două elemente: încă un motiv de revizuire și posibilitatea de a ataca inclusiv hotărârile în contencios care sunt definitive și care nu evocă fondul.   Citește articolul