avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 254 soluții astăzi
Forum Activitate Ioana Burja

Activitate Ioana Burja


Potrivit art. 2 alin. (5) din O.G. nr. 137/2000 constituie hartuire si se sanctioneaza contraventional orice comportament pe criteriu de rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, categorie sociala, convingeri, gen, orientare sexuala, apartenenta la o categorie defavorizata, varsta, handicap, statut de refugiat ori azilant sau orice alt criteriu care duce la crearea unui cadru intimidant, ostil, degradant ori ofensiv. Acest articol priveste si hartuirea morala a salariatilor care se confrunta cu un comportament de respingere si marginalizare, discriminatoriu, in raport cu ceilalti salariati, comportament care atrage raspunderea civila, contraventionala sau penala, dupa caz, in conditiile legii. Aceste forme de raspundere nu se exclud.

Relatiile de munca trebuie sa se bazeze insa pe principiul bunei-credinte, asa cum dispune art. 8 din Codul muncii. Incalcarea principiului invocat reprezinta abuz de drept.

Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii este autoritatea de stat in domeniul discriminarii.

Potrivit art. 20 din O.G. nr. 137/2000 persoana care se considera discriminata poate sesiza Consiliul (cu respectarea confidentialitatii), in termen de un an de la data savarsirii faptei sau de la data la care putea sa ia cunostinta de savarsirea ei, avand dreptul sa solicite inlaturarea consecintelor faptelor discriminatorii si restabilirea situatiei anterioare discriminarii.
Consiliul solutioneaza sesizarea prin hotarare care se comunica partilor in termen de 15 zile de la adoptare si produce efecte de la data comunicarii. Hotararea poate fi atacata la instanta de contencios administrativ, potrivit legii; daca aceasta nu se intampla in 15 zile, va constitui titlu executoriu.

Amenda contraventionala in cazul hartuirii, inclusiv morale este, potrivit art. 26 din ordonanta, de la 400 lei la 4.000 lei, daca discriminarea vizeaza o persoana fizica,

In baza art. 27 din O.G. nr. 137/2000 persoana care se considera discriminata poate formula, in fata instantei de judecata, o cerere pentru acordarea de despagubiri si restabilirea situatiei anterioare discriminarii sau anularea situatiei create prin discriminare, potrivit dreptului comun. Cererea este scutita de taxa judiciara de timbru si nu este conditionata de sesizarea Consiliului. Termenul pentru introducerea cererii este de 3 ani si curge de la data savarsirii faptei sau de la data la care persoana interesata putea sa ia cunostinta de savarsirea ei.
La cerere, instanta poate dispune retragerea sau suspendarea de catre autoritatile emitente a autorizatiei de functionare a persoanelor juridice care, printr-o actiune discriminatorie, cauzeaza un prejudiciu semnificativ sau care, desi cauzeaza un prejudiciu redus, incalca in mod repetat prevederile ordonantei. Hotararea pronuntata de instanta de judecata se comunica Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii.

Mentionam ca in conformitate cu art. 5 din Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata, si inspectoratele teritoriale de munca controleaza aplicarea prevederilor legale referitoare la relatiile de munca.
In temeiul art. 19 alin. (1) lit. h) din aceeasi lege inspectorii de munca au dreptul sa dispuna masuri atunci cand angajatorii nu isi indeplinesc obligatiile legale. Aceste masuri se pot lua si atunci cand se constata cazuri de hartuire morala.
Conform art. 21 din Legea nr. 108/1999 refuzul unui angajator, persoana fizica sau juridica, de a aduce la indeplinire masurile obligatorii dispuse de inspectorul de munca, la termenele stabilite de acesta, in limitele si cu respectarea prevederilor art. 6 si art. 19 din lege, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3000 lei la 10000 lei.

Cu privire la hartuirea morala la locul de munca precizam ca are in vedere un comportament irational, repetat, fata de un angajat sau grup de angajati, constituind un risc pentru sanatate si securitate. Hartuirea morala la locul de munca poate sa implice o exercitare gresita a unei functii sau abuz de functie, fata de care persoanele vizate pot intampina dificultati in a se apara. Hartuirea morala poate implica atat agresiuni verbale si fizice, cat si actiuni cat si actiuni mai subtile, precum discreditarea activitatii unui coleg de munca sau izolarea sociala a acestuia.
Da sa cereti suspendarea hotararii asociatilor de dizolvarea a firmei prin ordonanta presedentiala conform art. 133 din lgea nr. 31/1990.
Trebuie sa asteptati cu executarea pana aveti o hotarare irevocaila asupra opozitiei, pentru a evita suspendarea executarii.
Hotararea pronuntata asupra opozitiei este supusa numai recursului cfm, art. 61 din legea nr. 31/1990.
Avand in vedere ca legea nr. 76/2002 sanctionaza necomunicarea lunara a locurilor de munca vacante consider ca pe langa informarea vacantarii locului de munca in termen de 5 zile, ar fi de preferat sa comunicati si lunar situatia locurilor de munca.
Este intr-adevar o anomalie a legii si nici normele de aplicare nu reglementeaza clar in acest sens, dar pentru a va pune la adapost de orice interpretre arbitrara a acestei norme comunicati lunar mai ales ca o puteti face printr-un simplu fax sa email.
Răspuns la discuția somaj
Angajandu-va pentru un program normal de lucru v-a incetat dreptul la primirea indemnizatiei de somaj, conform art 44 lit. a din Legea nr. 76/2002
Din momentul angajarii pana la sfarsitul perioadei pentru care erati indreptatita sa primiti indemnizatia de somaj, aveati dreptul la o suma lunara, acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 30% din cuantumul indemnizatiei de somaj, ART. 72 Legea nr. 76/2002
Conform art. 42 din Normele de aplicare a legii nr. 76/2002
Nu beneficiază de drepturile prevăzute la art. 72 din lege persoanele care, în perioada pentru care erau îndreptătite să primească indemnizatie de somaj, îsi pierd calitatea de angajat, cu exceptia persoanelor care se reangajeaza.
Prin urmare doar in situatia in care va reangajati pana la sfarsitul perioadei pentru care erati indreptatita sa primiti indemnizatia de somaj veti primi cei 30% din cuantumul indemnizatiei de somaj
Răspuns la discuția plangere
art. 280 OUG nr. 34/20065)
Deciziile Consiliului privind solutionarea contestatiei si obligarea la plata amenzii pot fi atacate cu plangere, in termen de 10 zile de la comunicare, atat pe motive de nelegalitate, cat si de netemeinicie, potrivit art. 283.


Art. 281. - (1) Plangerea se inainteaza instantei competente sau Consiliului, in acest din urma caz Consiliul avand obligatia de a transmite dosarul instantei competente in cel mult 3 zile de la expirarea termenului pentru exercitarea caii de atac.

(2) Plangerea va fi formulata in scris si va fi motivata, dispozitiile art. 270 alin. (1) aplicandu-se in mod corespunzator.

(3) Partea care formuleaza plangerea are obligatia sa comunice, in termenul prevazut la art. 280 alin. (5), o copie a acesteia, precum si a inscrisurilor doveditoare si partii adverse, depunand dovada de comunicare in fata instantei pana la primul termen de judecata.







SECŢIUNEA a 8-a
Cai de atac impotriva deciziilor Consiliului National
de Solutionare a Contestatiilor




Art. 283. - (1) Instanta competenta sa solutioneze plangerea formulata impotriva deciziei pronuntate de Consiliu este curtea de apel, sectia de contencios-administrativ si fiscal pe raza careia se afla sediul autoritatii contractante. Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor nu are calitate de parte in proces.

(2) Plangerea va fi solutionata in complet format din 3 judecatori.

(3) Plangerea formulata impotriva deciziilor pronuntate de Consiliu se judeca de urgenta si cu precadere.

(4) Partea nu poate, cu exceptia situatiei prevazute la art. 118 alin. 3 din Codul de procedura civila, sa ceara amanarea judecatii pentru pregatirea apararii sau pentru a lua cunostinta de cererile ori inscrisurile comunicate, daca dovada citarii sau comunicarii facute cu cel putin 5 zile inainte de termenul de judecata este depusa la acel termen.

(5) Cu exceptia citarii la primul termen de judecata, oricare dintre parti poate cere incuviintarea instantei pentru a indeplini, prin intermediul executorului judecatoresc, procedura de citare sau de comunicare a inscrisurilor catre cealalta parte.

(6) Procedura de solutionare a plangerii este cea a recursului, potrivit dispozitiilor art. 3041 din Codul de procedura civila.




Art. 284. - (1) La cerere, instanta poate dispune suspendarea procedurii de atribuire si/sau a deciziei Consiliului, pana la solutionarea plangerii formulate impotriva deciziei Consiliului.

(2) Contractul incheiat in perioada de suspendare este lovit de nulitate absoluta.




Art. 285. - (1) Instanta, admitand plangerea, modifica decizia Consiliului, dispunand in vederea remedierii aspectelor de nelegalitate sau netemeinicie ce afecteaza actele emise in cadrul procedurii de atribuire, dupa caz:

a) anularea in tot sau in parte a actului autoritatii contractante;

b) obligarea la emiterea actului de catre autoritatea contractanta;

c) indeplinirea unei obligatii de catre autoritatea contractanta;

d) orice alte masuri necesare.

(2) In cazul in care, in mod gresit, Consiliul a solutionat cauza pe exceptie, instanta va desfiinta decizia respectiva si va trimite cauza acestuia spre solutionare pe fond cu luarea in considerare a motivelor care au determinat desfiintarea deciziei.

(3) In situatia in care instanta admite plangerea, modifica decizia Consiliului si constata ca actul autoritatii contractante a incalcat prevederile legislatiei in materia achizitiilor publice, iar contractul a fost incheiat inainte de dispunerea suspendarii procedurii de atribuire potrivit dispozitiilor art. 284 alin. (1), partea vatamata are dreptul la despagubiri.

(4) Instanta poate respinge pe fond plangerea.

(5) Hotararea pronuntata de instanta este definitiva si irevocabila.




Răspuns la discuția zi libera
Momentan in Codul Muncii nu este declarata zi libera. Exista insa o propunere legislativa care a fost votata in Senat prin urmare ar putea deveni zi libera.
Răspuns la discuția Transmitere revisal
Exista modificari care se refera la completarea revisalului
Transmitertea revisalului se va face conform H.G. nr. 161/2006 care nu a suferit modificari in 2011. Raspunsul este da se mai poate transmite in varianta prev. la lit. c
Modificari in completarea REVISAL:
De la 1 ianuarie 2011 încetează existenţa carnetului de muncă, după această dată evidenţa muncii realizându-se electronic prin intermediul registrului general de evidenţă a salariaţilor reglementat prin Hotărârea de Guvern nr. 161/2006 cu modificările şi completările ulterioare.

Începând cu 01.01.2011, nu se vor mai înregistra la inspectoratele teritoriale de muncă, contractele individuale de muncă. Acestea se vor înregistra în format electronic în registrului general de evidenţă a salariaţilor în conformitate cu prevederile legale aflate în vigoare.

De asemenea, începând cu 01.01.2011 nu se vor mai depune la inspectoratele teritoriale de muncă actele privind executarea, modificarea, suspendarea şi încetarea contractelor individuale de muncă.

Până la data de 25 ianuarie 2011, angajatorii vor depune la inspectoratele teritoriale de muncă, dovezile de calcul a drepturilor salariale aferente lunii decembrie 2010.

Plata comisionului şi depunerea declaraţiei aferente lunii decembrie 2010 se vor efectua şi depune până la data de 25.01.2011.

Începând cu luna ianuarie 2011 nu se va mai efectua plata comisionului datorat (0,75% din fondul lunar de salarii, angajatorilor cărora inspectoratele teritoriale de muncă le păstrează şi le completează carnetele de muncă, respective 0,25% din fondul lunar de salarii, angajatorilor cărora inspectoratele teritoriale de muncă le prestează serviciile constând în verificarea şi certificarea legalităţii înregistrărilor efectuate de către aceştia). Începând cu luna ianuarie 2011 nu se va mai întocmi şi depune declaraţia aferentă comisionului datorat.

Art. 3 din Hotararea nr. 24/2009 M.O. nr. 750/04.11.2009
Membrii OAMGMAMR care se afla in situatia suspendarii contractului de munca pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau a copilului cu handicap pana la implinirea varstei de 3 ani sunt obligati la plata unei cotizatii in cuantum de 1% lunar din valoarea salariului minim pe economie care era in vigoare la data intrarii in concediu.
art. 21 alin. 4 lit. p
p) cheltuielile de sponsorizare şi/sau mecenat şi cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii; contribuabilii care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările ulterioare, şi ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cei care acordă burse private, potrivit legii, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente în limita minimă precizată mai jos:

1. 3 la mie din cifra de afaceri;

2. 20% din impozitul pe profit datorat.

Răspuns la discuția somaj
Art. 65. Codul Muncii [concedierea pentru motive obiective]
(1) Concedierea pentru motive care nu ţin de persoana salariatului reprezintă încetarea contractului individual de muncă determinată de desfiinţarea locului de muncă ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fără legătură cu persoana acestuia.
(2) Desfiinţarea locului de muncă trebuie să fie efectivă şi să aibă o cauză reală şi serioasă