TITLUL VI statutul personalului didactic
Răspunderea disciplinară şi materială
a personalului didactic, didactic auxiliar,
a personalului de conducere, de îndrumare şi de control
Art. 115. - Personalul didactic de predare, personalul didactic auxiliar, precum şi cel de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ răspund disciplinar pentru încălcarea îndatoririlor ce le revin potrivit contractului individual de muncă, precum şi pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului şi prestigiului instituţiei.
Art. 116. - Sancţiunile disciplinare, care se pot aplica personalului prevăzut la art. 115, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) observaţie scrisă;
b) avertisment;
c) diminuarea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizaţia de conducere, de îndrumare şi de control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;
d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii didactice superioare sau pentru obţinerea gradelor didactice ori a unei funcţii de conducere, de îndrumare şi de control;
e) destituirea din funcţia de conducere, de îndrumare şi de control din învăţământ;
f) desfacerea disciplinară a contractului de muncă.
Art. 117. - (1) În unităţile învăţământului preuniversitar, propunerea de sancţionare se face de către director sau de cel puţin 1/3 din numărul total al membrilor consiliului de administraţie ori ai consiliului profesoral. Acelaşi drept îl au şi organele ierarhic superioare.
(2) Pentru personalul de conducere, de îndrumare şi de control din inspectoratele şcolare şi din unităţile din subordine, propunerea de sancţionare se face de inspectorul şcolar general sau de cel puţin 1/3 din numărul total al membrilor consiliului de administraţie. Acelaşi drept îl au şi organele ierarhic superioare.
(3) Pentru personalul din Ministerul Învăţământului prevăzut la art. 25 lit. b), precum şi pentru cel din unităţile direct subordonate, propunerea de sancţionare se face, după caz, de către ministrul învăţământului, secretarul de stat sau şeful ierarhic al persoanei în cauză.
Art. 118. - În instituţiile de învăţământ superior, propunerea de sancţionare se face de către şeful de catedră, directorul de departament sau de unitatea de cercetare, de proiectare, microproducţie, de către decan sau rector, ori de către cel puţin 1/3 din numărul total al membrilor catedrei, ai departamentului ori ai structurilor de conducere.
Art. 119. - (1) Sancţiunea disciplinară se aplică numai după efectuarea cercetării faptei sesizate în scris, audierea celui în cauză şi verificarea susţinerilor făcute de acesta, în apărare.
(2) Pentru cercetarea abaterilor săvârşite de personalul didactic prevăzut la art. 115 se constituie comisii formate din 3-5 membri, dintre care unul reprezintă organizaţia sindicală din care face parte persoana aflată în discuţie sau un reprezentant al salariaţilor, iar ceilalţi sunt cadre didactice care au funcţia didactică cel puţin egală cu a celui care a săvârşit abaterea. În comisiile de cercetare a abaterilor personalului didactic din învăţământul preuniversitar pot fi incluşi şi inspectori şcolari.
(3) Comisiile de cercetare sunt numite de:
a) consiliul profesoral al unităţii respective, pentru învăţământul preuniversitar;
b) consiliul facultăţii sau consiliul departamentului, pentru sancţiunile prevăzute la art. 116 lit. a) şi b);
c) senatul universitar, pentru sancţiunile prevăzute la art. 116 lit. c)-f);
d) consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, pentru aparatul propriu şi pentru conducerile unităţilor direct subordonate;
e) ministrul învăţământului, pentru funcţiile prevăzute la art. 25 lit. b) şi pentru conducerile unităţilor direct subordonate.
Art. 120. - În cadrul cercetării abaterii prezumate se stabilesc faptele şi urmările acestora, împrejurările în care au fost săvârşite, existenţa sau inexistenţa vinovăţiei, precum şi orice alte date concludente. Audierea celui cercetat şi verificarea apărării acestuia sunt obligatorii. Refuzul celui cercetat de a se prezenta la audiere, deşi a fost înştiinţat în scris cu minimum 48 de ore înainte, precum şi de a da declaraţii scrise se constată prin proces-verbal şi nu împiedică finalizarea cercetării. Cadrul didactic cercetat are dreptul să cunoască toate actele cercetării şi să-şi producă probe în apărare.
Art. 121. - Normele privind componenţa, organizarea şi funcţionarea, precum şi atribuţiile colegiului de disciplină de pe lângă inspectoratul şcolar, ale colegiului central de disciplină al Ministerului Învăţământului, ale colegiului de onoare al instituţiei de învăţământ superior şi ale colegiului central de onoare al Ministerului Învăţământului se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului învăţământului.
Art. 122. - (1) Cercetarea propunerii de sancţionare şi comunicarea deciziei se fac în termen de cel mult 30 de zile de la data constatării abaterii, consemnată în condica de inspecţii sau la registratura generală a unităţii şcolare ori a instituţiei de învăţământ superior, după caz. Persoanei nevinovate i se comunică în scris inexistenţa faptelor pentru care a fost cercetată.
(2) În învăţământul preuniversitar, persoanele sancţionate au dreptul de a contesta, în termen de 15 zile de la comunicare, decizia respectivă la colegiul de disciplină de pe lângă inspectoratul şcolar, pentru sancţiunile prevăzute la art. 116 lit. a)-c), şi la colegiul central de disciplină al Ministerului Învăţământului, pentru sancţiunile prevăzute la art. 116 lit. d)-f).
(3) În învăţământul superior, persoanele sancţionate au dreptul de a contesta, în termen de 15 zile de la comunicare, decizia respectivă, la colegiul de onoare al instituţiei, pentru sancţiunile prevăzute la art. 116 lit. a)-d), şi la colegiul central de onoare al Ministerului Învăţământului, pentru sancţiunile prevăzute la art. 116 lit. e)-f).
(4) Hotărârea acestor colegii se comunică persoanei în cauză în termen de 20 de zile de la sesizare.
(5) Dreptul persoanei sancţionate de a se adresa instanţelor judecătoreşti este garantat.
Art. 123. - (1) Sancţiunea se stabileşte, pe baza raportului comisiei de cercetare, de către autoritatea prevăzută la art. 119 alin. (3), care a numit această comisie.
(2) În învăţământul preuniversitar, sancţiunile prevăzute la art. 116 lit. a)-c) se comunică celui în cauză, printr-o decizie scrisă, de către directorul unităţii de învăţământ, iar cele de la art. 116 lit. d)-f), de către inspectorul şcolar general.
(3) Sancţiunile prevăzute la art. 116, aplicate personalului de conducere, de îndrumare şi de control, se comunică acestuia de autoritatea care a făcut numirea în funcţie.
(4) În învăţământul superior, sancţiunile prevăzute la art. 116 se comunică, în scris, personalului didactic, personalului de cercetare şi personalului didactic auxiliar din subordine, de către:
a) şeful de catedră, pentru sancţiunea de la lit. a);
b) decan sau director, pentru sancţiunile prevăzute la lit. a)-c);
c) rector, pentru sancţiunile de la lit. a)-f).
(5) Pentru funcţiile de conducere eligibile din instituţiile de învăţământ superior se aplică, fără drept de contestaţie, prevederile art. 74 alin. (2) şi (3).
Art. 124. - În cazul în care cel sancţionat nu a mai săvârşit abateri disciplinare în cursul unui an de la aplicarea sancţiunii, îmbunătăţindu-şi activitatea şi comportamentul, autoritatea care a aplicat sancţiunea prevăzută la art. 116 lit. a)-c) poate dispune ridicarea şi radierea sancţiunii, făcându-se menţiunea corespunzătoare în statul personal de serviciu al celui în cauză.
Art. 125. - Răspunderea materială a personalului didactic prevăzut la art. 115 se stabileşte potrivit legislaţiei muncii. Decizia de imputare, precum şi celelalte acte pentru recuperarea pagubelor şi a prejudiciilor se fac de către conducerea unităţii sau a instituţiei cu personalitate juridică al cărei salariat este cel în cauză, în afară de cazurile când, prin lege, se dispune altfel.
eu asta am intrebat si nu ai raspuns, ai urmat procedura legala?
Este o situatie atipica si totusi nu are justificare. Ce-ar insemna ca la Metro un vanzator sa considere ca desi e angajat la casierie ii place mai mult la raion si lasa balta casieria si pleaca , gasind eventual un coleg cu care face schimb de bani si de tura? Nu e chiar asa. Absenta e clara de la functia de baza , nemotivarea prin faptul ca sa zicem n -a solicitat in scris motivarea acestor absente, inteleg ca va lipsesc actele scrise de ambele parti. Deci ,nu stiu daca era cea mai buna decizie pe care o puteati lua , dar nici nu e asa aberanta incat sa se considere abuz in serviciu. V-am spus ca Politistii nu sunt tampiti. Insa , trebuie sa si intelegeti ca s-a ajuns in situatia aceasta pentru ca nu se respecta niste reguli , nici Legea Invatamantului nici Codul muncii si daca dvs. sunteti in functie de conducere trebuie sa va puneti la punct. Nu exista ca nu au vrut colegele sa numeasca o comisie de disciplina. In al doilea rand , din cate stiu eu (toata lumea stie ca sunteti persoana juridica) , in afara de inspectorat , mai apartineti si de Primarie, si un reprezentant din Primarie ar trebui sa fie si in consiliul de administratie , afara de conducerea gradinitei si mai mult , puteti la sedintele CA sa invitati si un membru al sindicatului. V-am intrebat si daca aveti sindicat pentru ca si ei se ocupa de problemele de genul acesta , si le puteati cere sprijinul. V am mai intrebat si cand s a petrecut fapta , pentru ca daca este recent , puteti sa impuneti acum o cercetare disciplinara care sa justifice ce s a intamplat , dar facuta conform cerintelor legii.Si atunci veti sta mult mai bine. Daca le tot spuneti pe bucatele si va simtiti amenintata de inchisoare la inceput iar mai apoi ne spuneti ca de fapt situatia e alta , nu puteti primi un raspuns clar , sper sa intelegeti asta.