Conform vechilor norme metodologice pentru aplicarea art.140 din C.fiscal, citez:"
De regula pretul include taxa in cazul livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii direct catre populatie pentru care nu este necesara emiterea unei facturi conform art.155 alin. (7) din Codul fiscal, precum si in orice situatie in care prin natura operatiunii sau conform prevederilor contractuale pretul include si taxa."
Noile norme de aplicare pentru TVA-ul de 24 % :
www.avocatnet.ro/content/art...
anticipeaza/reglementeaza anumite "evenimente" care pot interveni :".......intervin anumite evenimente precum anularea operatiunii, refuzuri, retururi, acordarea de reduceri de pret s.a.;"
Conform art.969 C.civ., Contractul este legea partilor iar disp. art.973 C.civ. :"Conventiile n-au efect decat intre partile contractante".
Ori pretul intr-un contract poate fi determinat sau determinabil...si ar putea fi prevazut sub forma :
-suma X la care se adauga TVA 19%, rezultand pretul total Y1;
-suma X cu TVA 19% inclus, rezultand pretul total Y2.
Aspectul nr.1.
Furnizorului (produse/servicii) i se aplica de la 01.07.2010 marirea TVA-ului de la 19% la 24%.
In consecinta, textul de lege (asa cum este el, neconstitutional, retroactiv s.a.) il obliga pe comerciantul furnizor sa aplice TVA 24% pe orice factura ce este emisa incepand cu data de 01.07.2010.
Daca beneficiarul este tot o societate comerciala, care la randul acesteia "respecta legea", nu va obiecta marirea cotei sub nici o forma.
Aspectul nr.2.
Daca beneficiarul este un "consumator"-persoana fizica, are posibilitatea sa nu mai cumpere "produsul/serviciul" oferit de "furnizor", motivand nerespectarea obligatiei contractuale/cvasi-contractuale privind "pretul" (acesta modificandu-se/marindu-se cu 5%), si poate solicita rezilierea contractului sau...poate sa-l cumpere, situatie in care, ar interveni, zic eu, acceptarea tacita a maririi/modificari pretului prevazut in contract sau factura/bon fiscal (cvasi-contract).
Aspectul nr.3
Art.15 alin.2 din Constituitia Romaniei :"(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile.", coroborat cu disp.Art.4 din Codul fiscal:"(1) Prezentul cod se modifica si se completeaza numai prin lege, promovata, de regula, cu 6 luni inainte de data intrarii in vigoare a acesteia.
(2)Orice modificare sau completare la prezentul cod intra in vigoare cu incepere din prima zi a anului urmator celui in care a fost adoptata prin lege", coroborata si/sau cu disp. art.135 (2) litera a si b (si nu numai acestea) din Constitutie, ar putea duce la declararea ordonantei ca fiind neconstitutionala.
Ieri domnul Guvernator al BNR a spus clar ca marirea TVA-ului nu va "redresa deficitul bugetar"...
Apoi, fie in mod direct Avocatul Poporului ar putea prelua aceasta initiativa , fie indirect, in cadrul unui proces intemeiat pe disp. acestei ordonante, partea interesata poate invoca/ar putea invoca, pe cale de exceptie neconstitutionalitatea ordonantei iar Curtea Constitutionala se va pronunta in acest sens.