avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 490 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... activ-pasiv... si altele
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

activ-pasiv... si altele

Prietena mea m-a rugat sa o ajut cu actele asociatiei. Cunosc ceva teorie, m-am intersectat cu acest domeniu dar imi dau seama ca am cateva nelamuriri acum, cand sunt cu actele in fata. Asociatia nu are nici o situatie de activ-pasiv la iunie si nici un registru intocmit din 2007 pana acum.
Am incercat sa reconstitui situatia A-P la 30.06 astfel:
Din Registru de casa am stabilit soldul casei la 31.05;
din extrasul de cont- soldul din banca la 31.05;
Restantele existente la data verificarii le obtin din dosarul lunii iunie, dosar in care sunt listele de intretinere aferente lunii mai, Rc cu chitantele lunii mai dar incasate in iunie. din situatia facuta de administrator liste iunie+restantieri luna precedenta-incasari iunie=restantieri cu care porneste luna de calcul a listelor pe iunie si pe care ar trebui sa-i am in situatia A-P la 30.06;
Mai pot reconstitui de asemenea si actele de plata pe luna in curs pe care le iau din dosarul lui iulie in care apar listele aferente lui iunie dar in aceste liste am total intretinere+fond de reparatii=total general. Nu mai stiu daca iau in calcul totalul general sau numai total intretinere;
Ma poate lamuri cineva?
Cel mai recent răspuns: LocatarB , utilizator 11:19, 28 Februarie 2012
In situatia arata de dv. cei trei vor primi cei 18 lei (6 lei fiecare), cel de-al patrulea nu va primi nimic si va scapa si de restanta (aceasta se va stinge de la sine), ca nu va fi nevoie s-o plateasca.
Din A se scade din casa 18 lei si din P de la F.rep 18 lei si se anuleaza si restanta celui de-al patrulea, atat din activ (din listele de intretinere, cat si din fondul de reparatii).

In aceeasi situatie, dar scarpinandu-ne cu mana dreapta la urechea stanga, ii cereti celui de-al patrulea sa plateasca restanta (6 lei), i-o treceti in reg. fondului de reparatii (daca o plateste) si imediat i-o inapoiati asa cum procedati si cu ceilalti trei locatari.
In activ creste cu 6 lei in casa, scade imediat cu 24 lei. In P creste fondul de rep. cu 6 lei si scade imediat cu 24.
Ultima modificare: Joi, 16 Februarie 2012
elga50, moderator
Pe cale de consecinta fondul de reparatii care apare in sit. A-P sunt bani incasati de la locatari si care se regasesc oricand la dispozitia asociatiei in scopul pentru care a fost constituit prin Hot. Adunarii Generale. Accentuez aceasta deoarece cenzorul spunea ca fondul cuprinde sumele aferente F. Rep inscrise in liste incasate sau nu si in acest fel soldul fondului crestea lunar cu 2000 lei, iar administratorul sustinea ca in P la soldul F Rp sunt sumele efectiv incasate pe aceasta destinatie si de aici neconcordante mari.
Daca la un moment-dat se face o reparatie factura aferenta reparatiei va fi repartizata fiecarui locatar si aceasta va scadea fondul fiecaruia.
Registrul de incasari si plati se completeaza zilnic sau la sfarsitul lunii Sold initial+incasari-plati?
yaguaro_1st a scris:

>cum se intocmeste registrul fondului de reparatii pentru fiecare apartament? Se inregistreaza lunar suma efectiv incasata si atunci apartamentele 1,2,si 3 figureaza cu un fond de 6 lei fiecare iar apartamentul 4 nu figureaza cu nici o suma in R F rep. ci cu restante in Activ.
>>In Pasiv se cumuleaza sumele efectiv incasate de la cele trei apartamente si alcatuiesc soldul fondului de de reparatii?
Acestia sunt banii pe care trebuie sa-i inapoiez locatarilor daca blocul se goleste de locatari si va trebui sa inchei socotelile cu ei?

Va recomand sa nu folositi prescurtari pentru a ne putea intelege.
In registrul de evidenta al fondului de repartii se inregistreaza sumele efectiv incasate si nu sumele afisate pe lista de plata ca "fond de reparatii" in sarcina proprietarului. Astfel in acel registru o sa aveti soldul, adica suma depusa efectiv de fiecare proprietar.
Apoi, daca se fac reparatii, valoarea acestora se repartizeaza pe fiecare apartament (pe cota indiviza) si suma ce cade in sarcina fiecaruia se inregistreaza in acelasi registru de evidenta a fondului de reparatii, scazandu-se din sold. Daca suma repartizata din valoarea repartiei este mai mare decat soldul apartamentului XX, atunci acesta va avea un sold negativ (in rosu) ceea ce inseamna ca trebuie sa mai plateasca ceva. Aceasta suma se afiseaza pe lista de plata.
Daca soldul fondului de reparatii este mai mare decat suma ce-i revine aparatamentului XX in urma efectuarii acelei reparatii, acesta va mai ramane cu ceva in sold si nu i se va mai afisa pe lista de plata vreo suma la reparatii.
La sfarsitul lunii, in situatia activ-pasiv se inregistreaza in pasiv soldurile asa cum rezulta dupa explicatiile de mai sus. Adica soldurile pozitive se aduna si formeaza soldul fondului de reparatii (6 lei in exemplul dv, daca nu s-au scazut ceva reparatii din acestia).
Pentru cei care nu au achitat, nu au depus nimic in fondul de reparatii, nu se trece nimic in soldul fondului de reparatii in situatia activ-pasiv.
Dar daca s-a efectuat o reparatie iar un proprietar nu a avut deloc sau suficient fond de reparatii care sa acopere valoarea reparatiei, acesta sau acestia vor figura pe lista de plata cu suma datorata, iar in situatia de activ-pasiv, se cumuleaza toate aceste cazuri si rezulta o suma ce reprezinta "restante reparatii" si se inregistreaza in activ. Aceasta semnifica faptul ca asociatia are de incasat acesti bani.
Banii ce-i are asociatia in fondul de reparatii nu se inapoiaza proprietarilor indiferent ca unul vinde, se muta, se divizeaza sau comaseaza asociatia... Daca o sa se darame blocul, ne anuntati atunci si o sa va spunem ce sa faceti.

cenzorul spunea ca fondul cuprinde sumele aferente F. Rep inscrise in liste incasate sau nu si in acest fel soldul fondului crestea lunar cu 2000 lei, iar administratorul sustinea ca in P la soldul F Rp sunt sumele efectiv incasate pe aceasta destinatie si de aici neconcordante mari.
Daca la un moment-dat se face o reparatie factura aferenta reparatiei va fi repartizata fiecarui locatar si aceasta va scadea fondul fiecaruia.
Registrul de incasari si plati se completeaza zilnic sau la sfarsitul lunii Sold initial+incasari-plati?

Da, fondul de reparatii cuprinde sumele incasate in scopul constituirii fondului de reparatii.
Fondul poate creste lunar cu 2000 lei daca se incaseaza cei 2000 lei. Daca nu se incaseza decat 500 lei, va creste cu cei 500 lei. Dar acest fond poate sa scada intr-o luna daca se fac reparatii si se scad din acesta.
Fac precizarea ca pot exista situatii in care asociatia (adunarea generala sau comitetul) au stabilit sa se adune un fond de reparatii destinat unei lucrari sau modernizari de valoare mare iar reparatiile mici sa nu se scada lunar din acest fond, ci sa se afiseze separat pe listele lunare. In aceasta situatie, un proprietar poate figura cu un fond de reparatii de 500 lei iar pe lista de plata sa figureze cu reparatii de plata de 30 lei sau cu restante reparatii de 70 lei...
Administratorul are drepatate pentru ca asa este logic si simplu aplicand contabilitatea in partida simpla.
Daca cenzorul vrea sa complice evidenta poate sa o faca si este legal si cum sustine cenzorul, dar este mai complicat si acest fel de evidenta se preteaza pentru contabilitatea in partida dubla, pe conturi contabile, conturi in afara bilantului, balante de verificare si bilanturi. Adica o evidenta care se tine de persoane cu pregatire de specialitate in contabilitate.
In Registrul de casa se consemneaza orice operatiune, orice incasare sau plata in ziua cand se fac aceste operatiuni. Nu zilnic, ci numai in zilele cand se incaseaza sau se plateste ceva din casierie. In fiecare zi in care se fac operatiuni de plati si/sau incasari se preia soldul final din ziua precedenta, ce devine sold initial, se aduna incasarile, se scad platile si se stabileste soldul final. Daca 3 zile nu se face nici o operatiune, nu se scrie nimic in registrul de casa. Daca in a 4-a zi se face o operatiune sau zece in casa, atunci se consemneaza toate acestea si se stabileste din nou soldul in casa.
Ultima modificare: Vineri, 17 Februarie 2012
Adriantot, moderator
Am buchisit pana acum toate documentele din vreo doua trei dosare pentru a ma familiariza cu ele. Acum as avea ambitia sa intocmesc situatia elementelor de activ si pasiv la fiecare luna si am inceput sa am unele nelamuriri.
1) Dosarul LUNII IUNIE contine restantele la aprilie, listele de intretinere la luna mai, incasari in luna iunie si mai am si extrasul de banca. Din datele pe care le am la dosar inseamna ca intocmesc situatia elementelor de activ si pasiv la 31.05.
2) Care va fi soldul casei cuprins in situatia elementelor de activ si pasiv? va fi soldul final la 31.05 sau la 30.06? Raspunsul la aceasta intrebare lamureste si problema cu soldul bancii.
Eu as zice ca este vorba despre soldul final la 31.05 din Registru de casa.
Raspund doar la ceea ce inteleg sau cred ca inteleg eu:
Daca intocmiti situatia soldurilor conturilor de activ si pasiv pentru luna iunie (06), soldul casei este cel inregistrat in registrul de casa in ultima zi a lunii iunie (06). Soldul bancii este cel aflat in extrasul de cont in ultima zi a lunii iunie (06).

Daca intocmiti situatia pe luna iulie toate cifrele, soldurile... sunt aferente utimei zile ale lunii iulie.

Alte discuții în legătură

Situatia elementelor de activ si pasiv la o asociatie de proprietari alenka alenka 1.Soldul la casa si la banca il iau pe cel din 30.06.2013? 2.La sume neachitate de proprietarii din asociatie pt.lista de plata curenta -asta inseamna cei ... (vezi toată discuția)
Situatia soldurilor elemente de activ si pasiv marida marida In situatia soldurilor elementelor de activ si pasiv la rubrica ”Sume neachitate încă de membrii asociaţiei pentru cheltuielile aferente lunii ... (vezi toată discuția)
Balanta activ-pasiv asociatii proprietari pante pante Cu ceva timp in urma, radet a emis doua facturi pentru plata in aceeasi luna calendaristica, de ex. pentru decembrie si ianuarie. Acestea au fost prinse drept ... (vezi toată discuția)