Buna ziua! Am in pln deschiderea unei asociatii non-profit si as avea mare nevoie de ajutor in stabilirea statutului. In cadrul asociatiei se vor sustine lectii de actorie, grupuri de dezvoltare personala si lectii de oratorie.
In statut trebuie precizate persoanele ce vor fi responsabile cu fiecare dintre activitatile propuse?
Este vreo problema daca una dintre activitati va fi realizata de o persoana care va figura ca voluntar sau membru-asociat si nu de un membru fondator?
Va multumesc anticipat!
Astazi am primit citatie, unde este specificat : "[...] veti modifica statutul in sensul de a elimina prevederile specifice societatilor comerciale si profesiei de avocat[..]"
Atasez mesajului formatul in care am prezentat statutul, din care am extras datele personale. Cred ca se refera la articolul 33, alineatul 1, poate si alineatul 2. Iar in ceea ce priveste profesia de avocat, este probabil de ultima fraza. Ati putea va rog sa imi confirmati daca acestea sunt modificarile necesare? Cand si unde se depun actele modificate?
Multumesc anticipat!
STATUTUL ASOCIAŢIEI “...”
CAPITOLUL I DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1. (1) Asociaţia …., denumită în continuare „Asociaţia”, este o organizaţie neguvernamentală, non-profit, apolitică şi independentă, cu beneficiu public, înfiinţată în temeiul OG nr.26/2000, cu modificările şi completările ulterioare şi potrivit prezentului Statut.
(2) Membrii fondatori ai Asociaţiei sunt:
[….]
Art. 2 – Asociaţia ……..este persoană juridică de drept privat fără scop patrimonial.
Art. 3 – Membrii Asociatiei doresc să se asocieze în ……
Art. 4 – Denumirea Asociaţiei este Asociaţia “...“, conform dovezii de disponibilitate a denumirii cu numărul 127694 din 30.08.2013, eliberată de către Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţenesti.
Art. 5 – (1) Sediul Asociaţiei “...“ este situat ȋn Str. Griviţei, nr. 1, Medgidia, jud. Constanţa. Sediul poate fi mutat în orice alt loc, pe baza hotărârii Consiliului Director, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 6 – Asociaţia “...“ se constituie pe o durată nedeterminată.
Art. 7 – (1) Patrimoniul social al Asociaţiei este alcătuit dintr-un activ patrimonial iniţial, ȋn valoare de 800 lei, alcătuit din aportul ȋn bani al asociaţilor, de cȃte 267lei fiecare asociat.
(2) Intregul patrimoniu va fi evidenţiat şi păstrat ȋn conformitate cu legislaţia romȃnă ȋn materie, pe numele Asociaţiei, şi va fi folosit exclusiv pentru realizarea obiectivelor ei.
Art. 8 – (1) Ȋn vederea realizării scopului Asociaţiei “...“, potrivit art. 3 din prezentul statut, Asociaţia are următoarele obiective:
(2) Pentru îndeplinirea obiectivelor sale, Asociaţia îşi propune realizarea următoarelor activităţi:
[……]
(3) Schimbarea scopului şi obiectivelor Asociaţiei se face numai de către fondatori sau majoritatea fondatorilor ȋn viaţă, iar dacă nici unul dintre fondatori nu mai este ȋn viată, aceasta se face numai cu intrunirea votului a patru cincimi din numărul membrilor Consiliului director.
(4) In toate cazurile, schimbarea scopului Asociaţiei se poate face numai dacă acesta a fost realizat ȋn totalitate sau ȋn parte, ori daca acesta nu mai poate fi ȋndeplinit.
Art. 9 – (1) Asociaţia “...“ se poate afilia cu alte persoane juridice non-profit, din ţară şi/sau din străinătate, ȋn scopul realizării scopului şi obiectivelor sale.
(2) Asociaţia “...“ işi poate constitui sucursale sau filiale, ȋn ţară sau ȋn străinătate, ca structuri teritoriale, pe baza hotărȃrii autentificate a Adunării Generale, prin care li se alocă un patrimoniu.
(3) Sucursalele nu au personalitate juridica proprie, funcţionȃnd ca structuri ale Asociaţiei “...“.
(4) Personalitatea juridică a filialei se dobandeste ȋn condiţiile legislaţiei ȋn vigoare din ţara ȋn care ȋşi are sediul filiala ȋnfiinţată.
(5) Filiala este condusă de un Consiliu director propriu, alcătuit din cel putin 3 membri. Procedura de alegere a Consiliului director al filialelor Asociaţiei este stabilită prin hotărȃrea autentificată a Adunării Generale a Asociaţiei “...“.
(6) Filiala este entitate cu personalitate juridică, putȃnd incheia, ȋn nume propriu, acte juridice de administrare şi de conservare ȋn condiţiile stabilite de Adunarea Generală prin actul constitutiv al ei şi poate incheia acte juridice de dispoziţie, ȋn numele şi pe seama Asociaţiei, numai pe baza hotărȃrii prealabile a Consiliului director al Asociaţiei “...“.
(7) Asociaţia ȋşi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, pe baza hotărȃrii autentificate a Adunării Generale, prin care li se aloca un patrimoniu.
CAPITOLUL II MEMBRII ASOCIAŢIEI
Art. 10 – (1) Membrii Asociaţiei “...“ sunt:
a) membrii fondatori – membrii care au constituit Asociaţia şi au contribuit moral şi material la fondarea ei şi la constituirea patrimoniului social;
b) membrii-asociaţi – membrii care se asociază ulterior fondării Asociaţiei “...“, care contribuie moral şi material la completarea patrimoniului Asociaţiei şi care, prin activitatea lor, sprijină Asociaţia ȋn realizarea obiectivelor acesteia, beneficiind de drepturile prevăzute de art. 11 din prezentul Statut;
c) membrii de onoare:
– persoane fizice sau/si persoane juridice care, prin activitatea lor, sprijină ȋn mod substanţial Asociaţia ȋn realizarea obiectivelor acesteia, contribuind din punct de vedere financiar, moral sau funcţional la realizarea scopului Asociaţiei “...“ sau
– personalităţi marcante ale vieţii ştiinţifice, sportive sau culturale, care s-au remarcat, cu deosebire, ȋn domeniile de interes ale Asociaţiei “...“ şi care, prin activitatea lor, sprijină Asociaţia ȋn realizarea obiectivelor acesteia;
d) membrii-susţinatori – persoanele care aderă la scopul Asociaţiei “...“ şi care sprijină material şi moral asociaţia ȋn realizarea obiectivelor acesteia.
(2) Calitatea de membru-asociat sau de membru-susţinător al Asociaţiei “...“ se acordă de către Consiliul director, prin votul a cel puţin 2/3 din numărul membrilor Consiliului.
(3) Calitatea de membru de onoare al Asociaţiei se acordă de către Adunarea Generală, prin votul a cel puţin 2/3 din numărul membrilor prezenţi, la propunerea Consiliului director.
(4) Contribuţiile membrilor Asociaţiei la realizarea scopului şi obiectivelor acesteia constau ȋn sprijin financiar, material, moral şi activităţi voluntare ȋn cadrul programelor/proiectelor iniţiate/derulate de Asociaţia “...“.
Art. 11 – (1) Membrii fondatori şi membrii asociaţi ai Asociaţiei au urmatoarele drepturi:
a) sa-si exprime prin vot opţiunea faţă de proiectele de hotărȃri ale Adunării generale;
b) sa aleagă şi să fie alesi ȋn Consiliul director, dacă au aptitudini şi capacitate pentru funcţiile pentru care candidează;
c) să beneficieze de programele iniţiate de Asociaţie;
d) să participe la programele derulate de Asociaţie;
e) să beneficieze de serviciile Asociaţiei;
f) să beneficieze de rezultatele programelor iniţiate de Asociaţie;
g) să aibă acces la spaţiile şi dotările Asociaţiei pentru organizarea unor manifestări şi activităţi stiinţifice, culturale şi sportive ȋn domeniile de interes ale Asociaţiei “...“;
h) alte drepturi prevăzute ȋn regulamentele Asociaţiei.
(2) Membrii susţinători ai Asociaţiei şi membrii de onoare beneficiază de drepturile prevăzute la art. 11 li. c) – h) din prezentul Statut.
(3) Obligaţiile membrilor asociaţiei sunt următoarele:
a) să respecte statutul, regulamentele şi hotărȃrile Adunării Generale şi ale Consiliului Director al Asociaţiei;
b) să contribuie la realizarea scopului şi obiectivelor Asociaţiei prin sprijin financiar, material, moral şi activităţi voluntare ȋn cadrul programelor/proiectelor iniţiate/derulate de Asociaţia “...“;
c) să ȋndeplinească obligaţiile materiale şi financiare potrivit angajamentelor pe care şi le-au luat;
d) să ȋndeplinească celelalte obligaţii prevăzute ȋn Regulamentele adoptate de Asociaţie.
(4) ȋn cazul săvȃrsirii de către membrii Asociaţiei a urmatoarelor abateri:
a) denigrarea activităţii Asociaţiei;
b) ȋntreprinderea unor acţiuni ce aduc prejudicii de orice natură asociaţiei;
c) angajarea asociaţiei ȋn acţiuni pentru care nu a fost autorizată de organele de conducere;
d) implicarea asociaţiei ȋn activităţi politice;
e) abaterile de la etica profesională şi morală incluse ȋn Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al asociaţiei;
f) comiterea unor fapte cu caracter penal, pentru care a fost condamnat prin hotărare judecătorească ramasă definitivă;
g) ȋn cazul persoanelor care fac parte din conducerea asociaţiei şi neparticiparea sistematică la activitatea structurii de conducere ȋn care a fost ales sau ȋmpiedicarea prin diferite mijloace ca aceasta să-şi desfăşoare ȋn mod eficient activitatea.
Sancţiunile care se pot aplica sunt următoarele:
a) avertisment;
b) avertisment sever şi ultimativ;
c) suspendarea pe termen determinat din Asociaţie sau din funcţia de conducere potrivit Statutului asociaţiei;
d) excluderea din asociaţie.
Art. 12 (1) Calitatea de membru ȋnceteaza ȋn următoarele situaţii:
a) prin retragere, ȋn baza unei cereri de retragere ce nu trebuie motivată;
b) prin excludere ȋn următoarele situaţii:
– incălcarea gravă a prevederilor statutare şi a hotărȃrilor organismelor de conducere ale Asociaţiei;
– ca urmare a unei condamnări, prin hotărare judecătorească ramasă definitivă, pentru săvarsirea unor fapte cu caracter penal incompatibile cu misiunea şi principiile Asociaţiei;
– ȋn caz de neplată a cotizaţiei timp de şase luni.
(2) Excluderea se face de către Comitetul Director al Asociaţiei prin decizie.
(3) Impotriva deciziei se poate depune contestaţie ȋn termen de 15 zile de la comunicare. Contestaţia se soluţionează de Adunarea Generală.
(4) De la data ȋnregistrării deciziei şi pȃnă la soluţionarea acesteia ȋn Adunarea Generală, calitatea de membru al Asociaţiei este suspendată.
CAPITOLUL III
RESURSELE PATRIMONIALE ªI CHELTUIELILE ASOCIAŢIEI
Art. 13 – (1) Patrimoniul social iniţial al Asociaţiei este alcătuit dintr-un activ patrimonial, ȋn valoare de 800 lei, alcătuit din aportul ȋn bani al asociaţilor, de cȃte 267lei fiecare asociat.
(2) Patrimoniul social iniţial al Asociaţiei se completează cu veniturile din contribuţiile membrilor-asociaţi, cotizaţiile şi taxele de ȋnscriere a membrilor-susţinători, dobȃnzile şi dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, ȋn condiţiile legii, sponsorizări sau legate, venituri realizate din activităţi economice directe, resurse obţinute de la bugetul de stat si/sau de la bugetele locale, precum şi alte venituri, ȋn conformitate cu prevederile legii.
(3) Intregul patrimoniu va fi evidenţiat şi păstrat ȋn conformitate cu legislaţia romȃnă ȋn materie, pe numele Asociaţiei, şi va fi folosit exclusiv pentru realizarea scopului şi obiectivelor ei.
CAPITOLUL IV
CONDUCEREA ªI CONTROLUL ASOCIAŢIEI
Secţiunea I
Adunarea general
Art. 14 – (1) Adunarea generală este organul de conducere alcătuit din totalitatea membrilor fondatori şi membrilor asociaţi.
(2) Adunarea generală are urmatoarele competenţe:
a) stabilirea strategiei şi a obiectivelor generale ale Asociatiei;
b) aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a bilanţului contabil;
c) alegerea şi revocarea membrilor Consiliului director;
d) alegerea şi revocarea cenzorului;
e) ȋnfiinţarea de filiale;
f) modificarea Actului constitutiv şi a Statutului Asociaţiei “...“;
g) dizolvarea şi lichidarea Asociaţiei, precum şi stabilirea destinaţiei bunurilor rămase dupa lichidare;
h) orice alte atribuţii prevazute de lege sau ȋn statut.
Art. 15 – (1) Adunarea generală se intruneste cel puţin o dată pe an şi are drept de control permanent asupra Consiliului director şi cenzorului.
(2) Adunarea Generală se convoacă cu cel puţin 15 zile ȋnainte de data fixată pentru desfăşurarea ei sau, ȋn cazuri de urgenţă, cu cel puţin 3 zile de la data desfăşurarii ei, ȋn acest din urma caz dacă:
a) se impune ȋn mod necesar modificarea statutului;
b) apar situaţii care afectează existenţa asociatiei;
c) la cererea scrisă a unui număr de cel puţin 1/2 din numărul membrilor fondatori şi al membrilor asociaţi.
(3) Adunarea generală se convoacă de Consiliul director, printr-un convocator scris, punȃndu-se la dispoziţia participanţilor şi materialele supuse dezbaterii.
(4) Participanţii pot solicita introducerea pe ordinea de zi a unor cereri, formulate ȋn scris, şi depuse cu cel puţin 10 zile inainte de data la care are loc Adunarea generală.
Art. 16 – (1) La Adunarea generală participă:
a) membrii fondatori;
b) membrii-asociaţi;
c) membrii de onoare, ȋn calitate de invitaţi, fără drept de vot;
d) membrii-susţinători, ȋn calitate de invitaţi, fără drept de vot;
e) alti invitaţi, fără drept de vot.
(2) In cadrul Adunării generale, fiecare membru fondator şi membru-asociat are dreptul la un vot cu caracter deliberativ.
Art. 17 – Asociaţii care, intr-o anumită problemă, supusă hotărȃrii Adunării generale, sunt interesati personal sau prin soţii lor, ascendenţii sau descendenţii, rudele ȋn linie colaterală sau afinii lor pȃnă la gradul al patrulea inclusiv, nu vor putea lua parte la deliberare şi nici la vot. ȋn caz contrar vor răspunde ȋn condiţiile legii pentru daunele cauzate Asociaţiei, dacă fără votul lor nu s-ar fi putut obţine majoritatea cerută.
Art. 18 – Alegerile pentru Consiliul director şi cenzor au loc o dată la patru ani, cu excepţia cazurilor de retragere sau revocare, cȃnd ele se pot organiza la Adunarea generală care le urmeaza.
Art. 19 – (1) Adunarea generală poate avea loc dacă sunt prezenţi cel puţin o jumătate plus unul dintre membrii fondatori, membrii de onoare şi membrii-asociaţi.
(2) Dacă nu se indeplineste cvorumul prevăzut la alineatul (1), Adunarea generală se reconvoacă după o perioadă de 15 zile şi poate avea loc oricare ar fi numărul asociaţilor prezenţi.
(3) Modul de desfăşurare, dezbaterile care au avut loc şi hotărȃrile adoptate de Adunarea generală, la fiecare convocare a acesteia, se consemnează ȋn procesul-verbal ȋntocmit.
(4) Asociaţii absenţi iau cunoştinţă de dezbateri din procesul-verbal aflat la secretariatul Asociaţiei.
Art. 20 – (1) Adunarea generală este condusă de Preşedintele Asociaţiei sau, ȋn lipsă, de ȋnlocuitorul acestuia.
(2) Hotărȃrile Adunării generale se iau cu majoritatea simplă a membrilor fondatori şi a membrilor-asociaţi prezenţi, cu excepţia hotărȃrilor care au ca obiect dizolvarea Asociaţiei sau modificarea scopului ei.
Art. 21 – Hotărȃrile Adunării generale contrare legii, actului constitutiv sau statutului Asociaţiei pot fi atacate potrivit dispoziţiilor legale ȋn vigoare, de către oricare dintre asociaţii care au lipsit sau au votat ȋmpotrivă şi au cerut să se insereze aceasta ȋn procesul-verbal de sedinţă, ȋn termen de 15 zile de la data la care au luat cunoştinţă despre hotărȃre sau de la data cȃnd a avut loc sedinţa, dupa caz.
Secţiunea a II-a
Consiliul director
Art. 22 – (1) Consiliul director al Asociaţiei asigură punerea ȋn executare a hotărȃrilor Adunării generale.
(2) Consiliul director al Asociaţiei “...“este constituit din 3 persoane, astfel:
a) Preşedinte …….;
b) Prim-VicePreşedinte…………….;
c) VicePreşedinte ……….;
Art. 23 – (1) Membrii Consiliului director se aleg prin vot secret, de Adunarea generală, cu ȋntrunirea unei jumătăti plus unu din votul membrilor fondatori, membrilor de onoare şi membrilor-asociaţi prezenţi la Adunarea generală, pentru un mandat de 4 ani.
(2) Potrivit hotărȃrii Adunării generale, membrii iniţiali ai Consiliului director vor putea fi ȋnlocuiţi.
(3) Ȋn cazul ȋn care un membru desemnat părăseste Consiliul director, el va fi ȋnlocuit cu unul din membrii fondatori, sau o terţă persoană, potrivit hotărȃrii Adunării generale, cu ȋntrunirea votului unei jumătăţi plus unul din numărul membrilor cu drept de vot prezenţi.
(4) Ȋn cazul ȋn care un membru desemnat ȋn Consiliul director se retrage, el are obligaţia să notifice ȋn scris intenţia sa, cu un preaviz de 90 de zile calendaristice ȋnainte, demisia operȃnd la data ȋmplinirii preavizului.
(5) Pentru motive temeinice, Adunarea generală, cu ȋntrunirea votului unei jumătăţi plus unul din numărul membrilor cu drept de vot prezenţi, pot decide excluderea membrilor Asociaţiei sau revocarea membrilor Consiliului director al Asociaţiei “...“.
(6) Funcţiile rămase libere se completează prin hotărȃrea Adunării generale, cu ȋntrunirea votului unei jumătăţi plus unu din numărul membrilor cu drept de vot prezenţi.
(7) Completarea funcţiilor rămase libere se face ȋn cel mult 30 de zile de la descompletare.
Art. 24 – Ȋn exercitarea competenţei sale, Consiliul director are următoarele atribuţii:
a) prezintă Adunării generale raportul de activitate pe perioada anterioară, executarea bugetului de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, proiectul programelor Asociaţiei;
b) ȋncheie acte juridice ȋn numele şi pe seama Asociaţiei;
c) aprobă organigrama şi strategia de personal ale Asociaţiei;
d) elaborează regulamentul intern de funcţionare şi organizare al Asociaţiei;
e) ȋndeplineste orice alte atribuţii prevăzute ȋn lege sau ȋn statut.
Art. 25 – Membrii Consiliului director care, intr-o anumită problemă, supusă hotărȃrii sale, sunt interesaţi personal sau prin soţii lor, ascendenţii sau descendenţii, rudele ȋn linie colaterală sau afinii lor pȃnă la gradul al patrulea inclusiv, nu vor putea lua parte la deliberare şi nici la vot. Ȋn caz contrar, vor răspunde ȋn condiţiile legii pentru daunele cauzate Asociaţiei, dacă fără votul lor nu s-ar fi putut obţine majoritatea cerută.
Art. 26 – Deciziile contrare legii, actului constitutiv sau statutului Asociaţiei pot fi atacate de asociaţi sau de către oricare dintre membrii Consiliului director care au lipsit sau au votat impotrivă şi a cerut să se insereze aceasta ȋn procesul-verbal de sedinţă, potrivit dispoziţiilor legale ȋn vigoare.
Art. 27 – Consiliul director poate imputernici una sau mai multe persoane cu funcţii executive, inclusiv persoane care nu au calitatea de fondator/asociat ori sunt străine de Asociaţie pentru a ȋncheia acte juridice ȋn numele şi pe seama Asociaţiei sau orice alte atributii prevăzute ȋn lege sau ȋn statut.
Art. 28 – (1) Consiliul director se ȋntruneste cel puţin o dată pe lună sau ori de cȃte ori nevoile Asociaţiei o impun.
(2) Convocarea Consiliului director se face de Preşedinte, iar ȋn lipsa acestuia de ȋnlocuitorul său, cu cel puţin 10 zile ȋnainte de data fixată.
(3) Consiliul director deliberează, ȋn mod valabil, ȋn prezenţa a 2/3 din numărul membrilor săi şi adoptă hotărȃri cu o jumătate plus unu din voturi.
Art. 29 – Deliberările şi hotărȃrile Consiliului director se consemnează ȋn procese-verbale ȋncheiate cu ocazia fiecărei sedinţe. In realizarea scopului şi obiectivelor sale, Asociaţia “...“ poate avea servicii specializate a căror modalitate de funcţionare şi organigrama se stabileste de Consiliul director care va angaja personal contractual.
Secţiunea a III-a
CONTROLUL FINANCIAR
Art. 30 – (1) Controlul financiar al Asociaţiei este asigurat de un cenzor.
(2) Ȋn realizarea compeţentei sale, cenzorul:
a) verifică modul ȋn care este administrat patrimoniul Asociaţiei;
b) ȋntocmeste rapoarte şi le prezintă Adunării generale şi Consiliului director;
c) poate participa la şedintele Consiliului director, fără drept de vot;
d) ȋndeplineste orice alte atribuţii prevazute ȋn statut sau stabilite de Consiliul director.
(3) Membrii Consiliului director nu pot fi cenzori.
(4) Controlul financiar intern va fi asigurat de o comisie de cenzori, dacă asociaţia va avea mai mult de 100 de membri ȋnscrisi, ȋn condiţiile dispoziţiilor legale ȋn vigoare.
Art. 31 – (1) Adunarea Generală aprobă regulile generale de organizare a controlului financiar intern al Asociaţiei.
(2) Cenzorul este ales de către Adunarea generală, prin vot deschis, cu ȋntrunirea a 2/3 din votul membrilor fondatori şi membrilor-asociaţi prezenţi, pentru un mandat de 4 ani.
CAPITOLUL V
VENITURILE şi CHELTUIELILE ASOCIAŢIEI
Art. 32 – Veniturile Asociaţiei provin din:
a) cotizaţiile şi contribuţiile ȋn bani ale membrilor fondatori şi ale celorlalte categorii de membri;
b) dobȃnzile şi dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile ȋn condiţiile legale;
c) dividendele societăţilor comerciale ȋnfiinţate de Asociatie;
d) venituri realizate din activităţi economice directe, inclusiv din activităţi de organizare a unor tȃrguri, expoziţii şi/sau alte manifestări;
e) donaţii, sponsorizări sau legate;
f) resurse obţinute de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale;
g) alte venituri prevăzute de lege.
Art. 33 – (1) Asociaţia poate ȋnfiinţa societăţi comerciale ale caror dividende, daca nu se reinvestesc ȋn aceste societăţi, se vor folosi pentru realizarea scopului Asociaţiei.
(2) Asociaţia poate desfăsura orice alte activităţi economice directe, dacă acestea au caracter accesoriu şi au legătură strȃnsă cu scopul principal al ei.
Art. 34 – (1) Principalele cheltuieli ale Asociaţiei sunt:
a) cheltuieli pentru realizarea programelor şi obiectivelor Asociaţiei;
b) salarii şi adaosuri la salarii;
c) indemnizaţii, prime şi premii;
d) procurări de rechizite, imprimate de birou, aparatură medicală şi alte bunuri şi servicii necesare realizării scopului asociatiei;
e) chirii, dobȃnzi, taxe, comisioane bancare;
f) burse, cazare, masă, transport;
g) utilităti: energie electrică, termică, gaze naturale, apă etc.;
h) alte cheltuieli.
(2) Cheltuielile se efectueaza potrivit prevederilor bugetului de venituri şi cheltuieli şi se aprobă de persoane insărcinate de Consiliul director.
(3) Salariile, indemnizaţiile şi alte drepturi bănesti ale personalului se stabilesc ȋn limitele statutului de funcţiuni şi ale bugetului de venituri şi cheltuieli.
(4) Consiliul director poate dispune plata de premii, gratificaţii şi altele asemenea din disponibilităţile existente.
Art. 35 – Exerciţiul economico-financiar incepe la data de 1 ianuarie şi se incheie la data de 31 decembrie ale fiecărui an.
CAPITOLUL VI
DIZOLVAREA şi LICHIDAREA
Art. 36 – Asociaţia “...“ se va dizolva:
I. De drept prin: realizarea sau, după caz, imposibilitatea realizării scopului pentru care a fost construită, dacă ȋn termen de 3 luni de la constatarea unui astfel de fapt nu se produce schimbarea acestui scop.
II. Prin hotărȃre judecătorească, la cererea oricărei persoane interesate atunci cȃnd:
a) scopul său sau activitatea Asociaţiei a devenit ilicită sau contrară ordinii publice;
b) realizarea scopului este urmărită prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
c) urmăreste alt scop decȃt cel pentru care a fost constituit;
d) a devenit insolvabilă;
e) nu mai obţine autorizaţiile prealabile necesare, potrivit legii.
III. Prin hotărȃrea Adunării generale.
IV. Ȋn alte situaţii prevăzute de lege.
Art. 37 – (1) Ȋn cazul dizolvării Asociaţiei, lichidatorii se numesc de instanţa judecătorească sau de Adunarea generală după caz.
(2) Odată cu numirea lichidatorilor, mandatul Consiliului director ȋnceteaza.
(3) Lichidatorii la intrarea ȋn funcţie efectuează inventarul şi incheie un bilanţ care să constate situaţia exactă a activului şi pasivului.
(4) Ei sunt obligaţi să primească şi să păstreze registrele şi orice alte acte ale Asociaţiei şi să ţină un registru cu toate operaţiunile lichidării, ȋn ordinea datei acestora.
(5) Lichidatorii ȋşi indeplinesc mandatul sub controlul cenzorului.
Art. 38 – (1) Lichidatorii au obligaţia de a continua operaţiunile juridice ȋn curs, de a ȋncasa creanţele, de a plăti creditorii, iar dacă numerarul nu este suficient, de a transforma şi restul activului ȋn bani, procedȃnd la vȃnzarea prin licitaţie publică a bunurilor mobile şi imobile.
(2) Lichidatorii pot realiza numai acele operaţiuni noi care sunt necesare finalizării celor aflate ȋn curs de derulare.
Art. 39 – (1) Ȋn cazul dizolvării Asociaţiei, bunurile rămase ȋn urma lichidării nu se pot transmite către persoane fizice.
(2) Aceste bunuri pot fi transmise către persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemănător.
(3) Dacă ȋn termen de 6 luni de la terminarea lichidării, lichidatorii nu au reusit să transmită bunurile ȋn condiţiile alineatului (2), ele se atribuie de instanţa competentă unei persoane juridice cu scop identic sau asemănător.
(4) Data transmiterii bunurilor este cea a intocmirii procesului-verbal de predare-preluare, dacă prin aceasta nu s-a stabilit o dată ulterioară.
Art. 40 – Lichidatorii ȋncheie operatiunile şi remit celor ȋn drept contul gestiunii numai după expirarea unui termen de 6 luni de la publicarea dizolvării Asociaţiei.
Art. 41 – După ȋncheierea lichidării, lichidatorii sunt obligaţi ca ȋn termen de două luni să depună bilanţul, registrul jurnal şi un memorandum, să declare operaţiunile de lichidare la Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor al judecatoriei ȋn a cărei circumscripţie teritorială ȋşi are sediul Asociaţia şi să indeplinească toate procedurile de publicare şi radiere din acest registru.
Art. 42 – Dacă ȋn termen de 30 de zile libere de la depunerea bilanţului nu se ȋnregistrează nici o contestaţie, bilanţul se consideră definitiv aprobat, iar lichidatorii, cu autorizarea judecătoriei, vor remite celor ȋn drept bunurile şi sumele rămase de la lichidare, ȋmpreună cu toate registrele şi actele Asociaţiei şi ale lichidării, după aceasta fiind consideraţi descărcaţi
.
Art. 43 – (1) Asociaţia ȋncetează a avea fiinţă la data radierii din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
(2) Radierea se face ȋn baza actului constatator eliberat lichidatorilor, prin care se atestă descărcarea acestora de obligatiile asumate.
CAPITOLUL VII
DISPOZIŢII FINALE
Art. 44 – Prevederile prezentului statut se completează cu dispoziţiile legii.
Art. 45 - Toate cheltuielile ocazionate de constituirea prezentei Asociaţii vor fi evidenţiate în contabilitatea corespunzătoare primului an de activitate.
Art. 46 – Redactat, procesat şi atestat de avocat ……………...................., in …… exemplare, cu cȃte ......pagini fiecare, dintre care ..............................revin părţilor, la data de ..................
Daca cel de mai sus este textul Statutului, eu nu inteleg la ce anume se refera acel judecator, pentru ca nu am vazut nicio prevedere specifica Societatilor functionand pe Legea 31/1990 (acum nici nu se mai numesc "comerciale") si nici profesiei de avocat. Nu vreau sa speculez asupra motivelor unor asemenea precizari, dar daca nu scriati asa figureaza in citatie, ma gandeam ca este o gluma...
Nu umblati la treaba cu infiintarea de societati comerciale pentru ca acea facilitate e acordata chiar de lege (og 26 din 2000).
La art. 8, alin 3 si 4.
Nu trebuie sa introduceti in statut ca modificarile aduse scopului si obiectivelor asociatiei, deci modificarile la statut, trebuie sa se faca doar de catre membrii fondatori.
Priviti asociatia ca o entitate in care membrii fondatori dar si membrii cu drepturi depline de vot acceptati in asociatie dupa infiintare, au aceleasi drepturi. Asociatia nu e proprietatea unor persoane, adica a membrilor fondatori, caci altfel isi constituiau o societate comerciala.
Si o alta precizare. In cazul cand doriti sa fie modificat statutul care e actul fundamental al asociatiei, adunarea generala, adica majoritatea membrilor cu drepturi depline ai asociatiei care se regasesc la data respectiva, au un cuvant de spus, nu membrii consiliului director care au doar un rol executiv. Adica, atunci cand se iau cele mai importante decizii in asociatie, in nici un caz nu acel numar restrans de membrii din consiliul director iau decizia ci convoaca toti membrii in adunarea generala si ei se pronunta.
La articolul care se refera la atributiile adunarii generale trebuie sa treceti treaba asta cu modificarile la statut si cu cvorumul de sedinta si de luat decizii in cadrul adunarii generale.
De fapt ce ati trecut la art. 8 se bate cap in cap cu ce ati trecut la Art. 11 – (1) Membrii fondatori şi membrii asociaţi ai Asociaţiei au urmatoarele drepturi:
a) sa-si exprime prin vot opţiunea faţă de proiectele de hotărȃri (modificare statut-spun eu) ale Adunării generale;
Si la punctul 4 , nu are rost sa bagati acea conditionalitate. Oportunitatea o decid membrii asociatiei la momentul respectiv.
La art.9, alin 2
Vedeti ca alin 7 e cuprins in alin 2 si deci stergeti-l.
Va sugerez ca la Art. 19 – (1) Adunarea generală poate avea loc dacă sunt prezenţi cel puţin o jumătate plus unul dintre membrii fondatori, membrii de onoare şi membrii-asociaţi.
(2) Dacă nu se indeplineste cvorumul prevăzut la alineatul (1), Adunarea generală se reconvoacă după o perioadă de 15 zile şi poate avea loc oricare ar fi numărul asociaţilor prezenţi.
sa introduceti si dreptul ca un membru sa reprezinte la adunarea generala un maxim un alt membru, dar numarul de membrii prezenti la adunarea generala prin reprezentant sa nu fie mai mare de 25% din cei cu drept de vot. Adica dreptul de vot prin reprezentant. Daca veti ajunge sa aveti mai multi membrii cu drept de vot in asociatie si reunirea lor va fi mai dificila, sa nu fie blocata activitatea asociatiei prin faptul ca nu toti pot veni, mai ales atunci cand sunt de luat decizii importante si trebuie consultati toti.
La Art. 23 – (1) Membrii Consiliului director se aleg prin vot secret, de Adunarea generală, cu ȋntrunirea unei jumătăti plus unu din votul membrilor fondatori, membrilor de onoare... dar mai spus spuneati ca membrii de onoare sunt fara drept de vot, deci scoatieii de aici.
(3) Ȋn cazul ȋn care un membru desemnat părăseste Consiliul director, el va fi ȋnlocuit cu unul din membrii fondatori, sau o terţă persoană, potrivit hotărȃrii Adunării generale, cu ȋntrunirea votului unei jumătăţi plus unul din numărul membrilor cu drept de vot prezenţi.
Aici, daca renunta un membru din consiliul director se convoaca adunarea generala, se fac alegeri si nu mai are rost sa spuneti ca va fi inlocuit de catre unul din membrii fondatori sau o terta persoana pentru ca faceti aceeasi discriminare ca la inceput. Deci spuneti doar ca se vor organiza alegeri pentru postul vacant. De fapt vad ca acest lucru l-ati trecut deja la alin 6 a aceluiasi articol. Atunci grupati alin 3 cu 6 si eliminati unul din ele.
Recititi Art. 19 alin 2 cu art. 23 alin 7 si vedeti daca va incadrati din punct de vedere al timpului fizic, adica in cat timp puteti convoca adunarea generala, daca ea nu se poate intruni la primul termen si trebuie repetat. Eu zic ca sa scoateti de tot acel termen de 30 zile.
Multumesc mult pentru toate indicatiile! Totusi nu reusesc sa imi dau seama... care prevedere este specifica societilor comerciale? Odata efectuate corectarile indicate, inteleg ca n-ar mai trebui sa existe probleme la statut?
Cea in care le dati "puteri" depline membrilor fondatori. In "viata" asociatiei, toti membrii asociatie sunt egali, indiferent ca au fost pe lista la infiintare sau au fost acceptati ca membrii pe parcurs.
La un moment dat, e posibil sa nu mai fie in asociatie nici un membruu fondator, fie ca a renuntat de buna voie sau a fost exclus pentru ca a incalcat statutul. Si atunci nu inseamna ca asociatia se dizolva/inchide.
Infiintare fundatie
un_kopill
Buna!
ma poate ajuta cineva cu un model de act constitutiv pt o fundatie si un statut? deasemenea, rezervarea de denumire se face in bucuresti si pt viitoarea ... (vezi toată discuția)