avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 807 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Fiscalitate - Impozit pe profit Acesta este proiectul OUG-Masuri in domeniul politicii ...
Discuție deschisă în Fiscalitate - Impozit pe profit

Acesta este proiectul OUG-Masuri in domeniul politicii fiscale

CAPITOLUL II
Masuri in domeniul politicii fiscale

Art. 19. – Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
„Impozit pe profit minim
Art. 18. - (1) Contribuabilii care desfasoara activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive, inclusiv persoanele juridice care realizeaza aceste venituri in baza unui contract de asociere, si la care impozitul pe profit datorat pentru activitatile prevazute in acest articol este mai mic decat 5% din veniturile respective sunt obligati la plata unui impozit de 5% aplicat acestor venituri inregistrate.
(2) Contribuabilii care desfasoara preponderent activitatile prevazute la alin.(4), cu exceptia celor prevazuti la art. 15 si la art.38, si la care impozitul pe profit este mai mic decat 0,5% din veniturile inregistrate, sunt obligati la plata unui impozit de 0,5% aplicat asupra veniturilor inregistrate, dar nu mai putin de 6.500 lei anual.
(3) In sensul alin.(2), veniturile inregistrate sunt veniturile obtinute din orice sursa, din care se scad:
a) veniturile din variatia stocurilor;
b) veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;
c) veniturile din exploatare, reprezentand cota-parte a subventiilor guvernamentale si a altor resurse pentru finantarea investitiilor;
d) veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, conform reglementarilor legale;
e) veniturile rezultate din anularea datoriilor si a majorarilor datorate bugetului statului, care nu au fost cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil, conform reglementarilor legale;
f) veniturile realizate din despagubiri de la societatile de asigurare;
g) veniturile prevazute la art. 20 lit. d);
h) in perioada 1 ianuarie 2009 - 31 decembrie 2009 inclusiv, veniturile din tranzactionarea titlurilor de participare pe piata autorizata si supravegheata de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
(4) Pentru aplicarea prevederilor alin.(2), activitatile desfasurate de contribuabili sunt urmatoarele:
a) tranzactii imobiliare;
b) activitati de inchiriere si leasing;
c) activitati de investigatii si protectie;
d) comert cu ridicata si cu amanuntul, intretinerea si repararea autovehiculelor si a motocicletelor;
e) comert cu ridicata, cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete;
f) comert cu amanuntul, cu exceptia autovehiculelor si motocicletelor;
g) hoteluri si alte facilitati de cazare;
h) restaurante si alte activitati de servicii de alimentatie;
i) activitati de servicii in tehnologia informatiei;
j) activitati de servicii informatice;
k) activitati juridice si de contabilitate;
l) industria alimentara;
m) fabricarea bauturilor;
n) activitati ale directiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate; activitati de management si de consultanta in management;
o) activitati de arhitectura si inginerie; activitati de testari si analiza tehnica;
p) activitati ale agentiilor turistice si a tur-operatorilor; alte servicii de rezervare si asistenta turistica;
r) activitati de secretariat, servicii suport si alte activitati de servicii prestate in principal intreprinderilor;
s) activitati sportive, recreative si distractive;
s) transporturi rutiere;
t) alte activitati de servicii.
(5) Incadrarea in activitatile prevazute la alin.(4) este cea stabilita prin clasificarea activitatilor din economia nationala – CAEN.”

2. La articolul 21, litera n) a alineatului (3) se abroga.

3. La articolul 21, dupa litera s) a alineatului (4) se introduce o noua litera, lit. t), cu urmatorul cuprins:
„t) cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, inclusiv cheltuielile privind combustibilul, aferente vehiculelor rutiere motorizate care sunt in mod normal utilizate pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kilograme si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, cu exceptia situatiei in care vehiculele se inscriu in oricare din urmatoarele categorii:
a) vehiculele sunt utilizate pentru transportul cu plata de persoane, cum este de exemplu activitatea de taxi;
b) vehiculele sunt utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational.”

4. La articolul 22, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin.(51) cu urmatorul cuprins:
“(51) Prin exceptie de la prevederile alin.(5), rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate si/sau casate se impoziteaza concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor mijloace fixe, dupa caz.”

5. La articolul 24, litera h) a alineatului (11) va avea urmatorul cuprins:
„h) amortizarea aferenta autoturismelor folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice este deductibila limitat la cel mult un singur autoturism pentru fiecare persoana fizica cu astfel de atributii.”

6. La articolul 34, dupa alineatul (14) se introduce un nou alineat, alin. (15), cu urmatorul cuprins:
“(15) Pentru anul 2009, contribuabilii prevazuti la alin.(1) lit.b) care desfasoara preponderent, activitatile prevazute la art. 18 alin.(4), in vederea declararii si platii impozitului pe profit, aplica urmatoarele reguli:
a) pentru trimestrul al II-lea, se compara impozitul pe profit datorat la sfarsitul trimestrului cu impozitul stabilit prin aplicarea cotei prevazuta la art.18 alin.(2) asupra veniturilor inregistrate in perioada 1 mai – 30 iunie 2009 si cu limita de 1.083 lei;
b) pentru trimestrele al III-lea si al IV-lea se compara impozitul pe profit datorat la sfarsitul fiecarui trimestru cu impozitul stabilit prin aplicarea cotei prevazuta la art.18 alin.(2) asupra veniturilor inregistrate in trimestrul respectiv si cu limita de 1.625 lei aferenta fiecarui trimestru.”

7. La articolul 48, dupa litera l) a alineatului (7) se introduce o noua litera, lit. l1) cu urmatorul cuprins:
„l1) cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, inclusiv cheltuielile privind combustibilul, aferente vehiculelor rutiere motorizate care sunt in mod normal utilizate pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kilograme si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, cu exceptia situatiei in care vehiculele se inscriu in oricare din urmatoarele categorii:
1. vehiculele sunt utilizate pentru transportul cu plata de persoane, cum este de exemplu activitatea de taxi;
2. vehiculele sunt utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi.”

8. Articolul 107 va avea urmatorul cuprins:
½Cota de impozitare
Art. 107. – (1) Cota de impozitare pe veniturile microintreprinderilor este: 2% in anul 2007; 2,5% in anul 2008; 3% in anul 2009.
(2) In situatia in care impozitul datorat de microintreprinderile care desfasoara preponderent activitatile prevazute la art.18 alin.(4) din Titlul II este mai mic decat 1.625 lei trimestrial, acestea sunt obligate la plata acestei sume.
(3) In aplicarea alin.(2), pentru anul 2009, se au in vedere urmatoarele reguli:
a) pentru trimestrul al II-lea, se compara impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat la sfarsitul trimestrului cu limita de 1.083 lei;
b) pentru trimestrele al III-lea si al IV-lea se compara impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat la sfarsitul fiecarui trimestru cu limita de 1.625 lei aferenta fiecarui trimestru.”

9. La articolul 145, dupa alineatul (5) se introduc sapte noi alineate, alin.(6) – (12), cu urmatorul cuprins:
“(6) Nu se deduce taxa pentru achizitiile de vehicule rutiere motorizate si pentru orice achizitii de bunuri destinate vehiculelor aflate in proprietatea sau in folosinta persoanelor impozabile, inclusiv pentru achizitia de carburanti, lubrifianti, piese de schimb si componente destinate intretinerii, reparatiilor sau modificarilor in regie proprie, cu exceptia vehiculelor care se inscriu in oricare din urmatoarele categorii:
a) vehiculele utilizate in scop comercial, respectiv in vederea revanzarii;
b) vehiculele utilizate pentru transportul cu plata de persoane, inclusiv pentru activitatea de taxi;
c) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational;
(7) Prin achizitie de vehicule, in sensul alin. (6), se intelege cumpararea unui vehicul din Romania, importul sau achizitia intracomunitara a vehiculului. Obtinerea unui vehicul in cadrul unui contract de leasing financiar, astfel cum este acesta definit la pct. 7 alin. (1) al art. 7, este considerata achizitie de bunuri in sensul aplicarii prevederilor alin. (6).
(8) Prevederile alin.(6) - (7) se aplica pentru orice vehicule rutiere motorizate, care sunt in mod normal utilizate pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kilograme si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului.
(9) Prevederile alin.(6) - (8) nu se aplica pentru avansurile care au fost achitate inainte de data de 1 mai 2009 pentru valoarea totala sau partiala a vehiculelor rutiere motorizate mentionate la alin.(6), cu caracteristicile prevazute la alin.(8), si a bunurilor destinate vehiculelor aflate in proprietatea sau in folosinta persoanelor impozabile, daca livrarea acestora intervine dupa data de 1 mai 2009 inclusiv.
(10) In cazul contractelor de leasing financiar de vehicule rutiere motorizate, in derulare la data de 1 mai 2009, se aplica prevederile alin. (6) - (8) pentru ratele de leasing si valoarea reziduala a acestora, a caror exigibilitate intervine dupa data de 1 mai 2009 inclusiv.
(11) Se limiteaza dreptul de deducere al taxei la 30% pentru cheltuielile cu serviciile legate de vehiculele rutiere motorizate prevazute la alin.(6), cu caracteristicile prevazute la alin.(8), inclusiv cheltuielile de modificare, reparare sau intretinere, chiria sau rata de leasing operational, astfel cum este definit la pct. 8 alin.(1) al art.7.
(12) In cazul contractelor de leasing operational sau a oricaror alte contracte de inchiriere sau de punere la dispozitia persoanei impozabile a unui vehicul rutier motorizat, in derulare la data de 1 mai 2009, se aplica prevederile alin. (11) pentru ratele de leasing sau chiria, a caror exigibilitate intervine dupa data de 1 mai 2009 inclusiv.”

10. La articolul 1561, dupa alineatul (6) se introduc doua noi alineate, alineatele (61) si (62) cu urmatorul cuprins:
„(61) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) – (6), pentru persoana impozabila care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania, perioada fiscala devine luna calendaristica incepand cu:
a) prima luna a unui trimestru calendaristic, daca exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare intervine in aceasta prima luna a respectivului trimestru;
b) a treia luna a trimestrului calendaristic, daca exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare intervine in a doua luna a respectivului trimestru. Primele doua luni ale trimestrului respectiv vor constitui o perioada fiscala distincta, pentru care persoana impozabila va avea obligatia depunerii unui decont de taxa conform art. 1562 alin.(1);
c) prima luna a trimestrului calendaristic urmator, daca exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare intervine in a treia luna a unui trimestru calendaristic.
(62) Persoana impozabila care potrivit alin. (61) este obligata sa isi schimbe perioada fiscala trebuie sa depuna o declaratie de mentiuni la organul fiscal competent, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la finele lunii in care intervine exigibilitatea achizitiei intracomunitare care genereaza aceasta obligatie si va utiliza ca perioada fiscala luna calendaristica fara a avea posibilitatea de a reveni la utilizarea trimestrului calendaristic ca perioada fiscala”.

IGPOPA a scris:
Care ar fi temeiul legal de nulitate? , cum se constata cum se opereaza nulitatea contractului de 1 leu?

Pretul, care este un element esential al contractului, trebuie sa fie real si serios. Un pret derizoriu cum e 1 leu nu indeplineste aceasta conditie.
Cu toata consideratia, A.L., fiti mai convingatoare.Personal eu nu ma consider convins.Puteti argumenta fundamentat?
1 leu reprezinta o suma.Care sunt limitele reglemantate legal si in ce text normativ privind "pretul real si serios"?Putei fundamenta termenul "derizoriu"?
Presupun, conform practicii, ca pretul stabilit in urma unui contract sinalgamatic nu suporta ingerinte si nici sanctiuni , in afara prevederilor legale in materie. Ma insel?
Ultima modificare: Luni, 4 Mai 2009
nucu$, utilizator
Cadrul normativ este codul civil care prevede in art 1303 ca "preţul vânzării trebuie să fie serios şi determinat de părţi". Plecand de la acest articol exista o jurisprudenta si o doctrina unitara in sensul anularii contractelor in care pretul este derizoriu (adica nu e serios). Motivul este faptul ca pretul reprezinta scopul imediat actului civil in ceea ce il priveste pe vanzator. Un pret derizoriu este echivalent cu lipsa scopului, ceea ce conduce la nulitatea actului juridic in sine.

Un exemplu:

Curtea de Apel Piteşti

Secţia civilă pentru cauze privind
conflicte de muncă şi asigurări sociale
şi pentru cauze cu minori şi de familie

DECIZIA Nr. 26
din 22 ianuarie 2007

(Contract de vânzare - cumpărare. Preţul, condiţie de validitate a contractului)

[...] Curtea a retinut urmatoarele:
[...]
Contractul de vânzare-cumpărare autentificat sub nr. 429 din 25.11.1996 a fost contestat de către reclamant pentru lipsa cauzei, în sensul că preţul plătit de către pârâtă a fost unul derizoriu, în disproporţie valorică vădită cu bunul vândut.
Preţul este obiectul prestaţiei cumpărătorului şi corespunde valorii lucrului vândut, iar pentru valabilitatea actului, având în vedere caracterul său constitutiv, se impune ca acesta să fie serios şi determinat de părţi, potrivit art.1303 Cod civil.
Neseriozitatea preţului a fost invocată de către reclamant ca o cauză de nulitate a contractului de vânzare-cumpărare, în sensul că suma de 1.300.000 lei nu corespunde cu valoarea apartamentului vândut. În înţelesul art. 1303 Cod civil, prin preţ sincer trebuie înţeleasă suma pe care părţile au stabilit-o, de comun acord, cu scopul de a fi cerută şi plătită în mod real şi nu fictiv, fiindcă în acest din urmă caz, într-adevăr, nu s-a urmărit plata preţului şi, pe cale de consecinţă, părţile nu au urmărit vânzarea, respectiv cumpărarea imobilului.

Andreea Lisievici a scris:

art 1303 ca "preţul vânzării trebuie să fiedeterminat de părţi".

DECIZIA Nr. 26
din 22 ianuarie 2007
[...] Curtea a retinut urmatoarele:
Contractul de vânzare-cumpărare autentificat sub nr. 429 din 25.11.1996 a fost contestat de către reclamant

Facand o coroborare, daca partile convin un pret, nimeni altcineva neinteresat nu-l poate contesta .=D>
Jurisprudenta poate contrazice convingerea mea?
Ultima modificare: Luni, 4 Mai 2009
nucu$, utilizator
Interesul este oricum o conditie de admisibilitate a oricarei actiuni in justitie. Interes pot avea si alte persoane decat partile actului juridic, de exemplu creditorii care sunt prejudiciati, succesorii, etc. Practic oricine poate justifica un interes propriu are posibilitatea de a ataca un act juridic intre terte parti.

In caz contrar actiunea este respinsa ca lipsita de interes, fara a se mai judeca pe fond.
Ultima modificare: Luni, 4 Mai 2009
ContSters20980, utilizator

Alte discuții în legătură

Propunere adresata consultantilor fiscali si expertilor contabili Ana Muntianu Ana Muntianu Avand in vedere ca pana luni proiectul OUG privind unele reglementari fiscale este supus dezbaterii publice, va propun sa sesizam organismele profesionale din ... (vezi toată discuția)
Modificare norme cod fiscal - proiect Ana Muntianu Ana Muntianu PROIECT H.G. REFERITOR O.U.G. 34/2009 VARIANTÃ DE LUCRU GUVERNUL ROMÂNIEI HOTÃRÂRE pentru modificarea şi completarea normelor ... (vezi toată discuția)
Impozitul pe profit conform oug34/14.04.2009 mihaeladobre mihaeladobre Cum e cu impozitul forfetar?Cum stim daca ne incadram in cotele alea si daca il platim numai pe acela sau si pe cel de 16%?daca se poate sa imi explicati si ... (vezi toată discuția)