Buna ziua,
In cazul unei asociatii cu 3 membrii, este obligatorie numirea unui cenzor?
In statut se mentioneaza ca activitatea de control a gestiunii patrimoniului si a actrivitatii economico-financiare este asigurata de un cenzor ales de adunarea generala, dar stiu ca cenzorul este obligatoriu in cazul unei asociatii cu peste 15 membrii.
Chiar daca este trecut un astfel de paragraf in statut, cenzorul il numim cand vom avea 15 membrii?
Este corect asa ?
deci, in concluzie, pana nu avem 15 membrii, nu avem nevoie de censor si de raportul lui anexat la bilant, chiar daca am prevazut in statut ca activitatea de control va fi asigurata de cenzor ( dupa cum am precizat pentru situatia in care vom ajunge la 15 membrii ).
Tot insist pe acest aspect pentru ca am vazut si alte pareri...
Multumesc
<Nu am mentionat in statut ca cenzorul va fi numit cand vom ajunge la 15 membrii, pentru ca oricum, asa ne obliga legea.>
in acest caz, asa cum am mai declarat, are prioritate prevederea statutara (a se vedea explicatiile de mai sus)
<Nu putem stabili prin hotatrarea adunarii generale ca cenzorul va fi numit cand vom avea 15 membrii, asa cum prevede legea ?>
O hotarire a AG nu poate sa contrazica prevederile statutare (decit in cazul in care vizeaza modificarea statutului, fapt ce impune si notificarea judecatoriei, respectiv, indeplinirea conditiilor legale pt modificarea de statut)
<Cenzorul trebuie angajat cu contract de munca? >
Se poate face si contract de voluntariat.
Asa cum am mai scris de multe ori pe acest forum, asociatia trebuie sa respecte legea si propriul statut. Daca ati scris in statut ca asociatia va avea cenzor, fara a preciza ca doar de cand se depaseste pragul de 15 membri prevazut de lege, v-ati autoimpus ceva ce legea nu va obliga dar va permite, si trebuie sa respectati acea prevedere autoimpusa, la fel cu va puteati autoimpune sa aveti din start comisie de cenzori sau ca cenzorul sa aiba doctorat in economie.... Daca considerati ca e o eroare si v-ati autoimpus un standard nejustificat de inalt, modificati statutul si coborati "stacheta" cat de jos credeti ca e cazul si cat permite legea... E drept ca daca aveti sub 15 membri, organul fiscal probabil nu va sta sa va analizeze Statutul si va accepta situatia financiara si fara raportul cenzorului, dar daca e un functionar mai riguros ar putea sa va spuna ca trebuie sa va respectati propriile reguli... acelasi lucru e de exemplu valabil si in materie de semnarea documentelor. Daca de exemplu prin Statut ati stabilit ca veti avea doi copresedinti si ca organizatia e valabil reprezentanta numai de ei doi impreuna si ca nu isi pot delega calitatea, si situatiile financiare si contractele incheiate de asociatie vor trebui semnate de ambii copresedinti... sau de ce persoane ati stabilit voi ca reprezinta organizatia, si daca semneaza unul singur si cei de la Finante sau Judecatorie accepta actul nu inseamna ca e OK....