Intră în comunitate
avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 842 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Traduceri Recomandãri pentru traducãtorii aflati la început ...
Discuție deschisă în Traduceri

Recomandãri pentru traducãtorii aflati la început de drum - a se vedea legislatia fiscala modificata si completata la zi

Am strans mai multe informatii utile traducatorilor care sunt la inceput de drum.
Toti am fost la inceput…
Macar ca tie sa iti fie mai usor decat mi-a fost mie.
Iata ce trebuie sa faci:

1. Obtii autorizatia de traducator emisa de Ministerul Justitiei.

2. Faci stampila pe care sa se mentioneze: numele COMPLET, Traducator autorizat “limbile straine”, Ministerul Justitiei, Romania, numarul autorizatiei.
Nu exista vreo impunere privind dimensiunea sau forma stampilei.

3. Mergi la Administratia Financiara (de care apartii, conform domiciliului) si completezi o fisa de inscriere (Declaratie) in care stabilesti sediul profesional, domeniul de activitate si alte asemenea date:
- sediul profesional e preferabil sa il stabilesti acasa, nu e nevoie de acceptul proprietarilor imobilului si nici nu reprezinta stabilire de sediu social, cum e la societati comerciale. Poti sa il schimbi ulterior foarte usor.
- Domeniul de activitate, conform Codului CAEN Rev II este: Activitati de traducere scrisa si orala (interpreti) – cod 7430

4. Completezi o declaratie privind venitul estimat pentru anul in curs. Vei completa:
a. venitul estimat (sa zicem 1000 ron)
b. cheltuielile estimate (sa zicem 800 ron)
c. profitul net estimat (200 ron)

4. Ti se intocmeste o Decizie de impunere (adica se aplica 16% la profitul estimat, in cazul de mai sus: 32 ron). Acest impozit se plateste, in mod normal, in 4 rate trimestriale dar daca te inscrii in luna octombrie, sa zicem, il vei plati intr-o singura rata, logic.
Mentiune: unele tanti de la Administratia Financiara nu sunt suficient de amabile sa intocmeasca pe loc aceasta Decizie si or sa te trimita acasa, spunandu-ti ca se trimite prin posta. E OK si asa, numai ca eu am patit-o de 2 ori: am primit decizia mult dupa incheierea primului trimestru si am platit penalitati de intarziere…

[5. Anual, inainte de 28 februarie, trebuie sa mergi la Adm Financ si sa faci rectificarea: adica vei duce Registrul de Incasari si Plati si vei completa o alta Declaratie in care scrii suma reala cu care ai incheiat anul. Daca acea suma e mai mare de 32 ron, platesti diferenta, daca nu, ti se va scadea din impozitul pe anul in curs.
Nu e mare filosofie, vei vedea la fata locului. Important e sa nu ignori aceste vizite la Adm Financ, pt ca vei plati si tu penalitati].

6. Tot de la Administratia Financiara trebuie achizitionate:
a. Registru Unic de Control (o chestie mare, imensa) – costa pana in 20 lei.
b. Registru de Incasari si Plati (atentie!!! Va recomand sa il cumparati din timp – nu e musai sa fie cumparat de la Adm Financ – pt ca e important sa aiba coloane pentru numerar si coloane pentru banca, va veti lovi de asta pe parcurs)
Acesta trebuie numerotat pe fiecare pagina (tanti de la Adm Financ nu a stiut sa imi spuna daca pe fata scriu “1” si pe verso “2” sau numerotez doar filele, pe fata, asa ca mai intreaba) iar la final, acesta trebuie “snuruit” – actiune pe care, de obicei, o fac cei de la gheretele de pe langa Administratiile Financiare, ii dau gauri, il leaga cu o sfoara si ii lipesc o foita de hartie.
Odata snuruit Registrul, scriem pe foita de hartie “Acest registru are 100 de pagini”, facem o cerere de mana catre… nu mai stiu, parca Directorul Adm Financ., cum ca dorim sa inregistram acest Registru si ne ducem cu el la Administratia Financiara la Registratura unde ni se pune un nr de inregistrare pe Cerere si cam atat.

7. In termen de X zile Administratia Financiara elibereaza CIF-ul (certificatul de identificare fiscala).
8. Mergi:
a. fie la orice magazine de tipizate sau supermarket
b. fie la magazine care tiparesc personalizate

si cumperi sau comanzi facturiere si chitantiere.
(Inainte era obligatorie si o Fisa de Magazie, acum, de cand nu mai sunt fiscale (facturile), se pare ca nu mai e obligatorie nici aceasta Fisa. E f ieftina, eu ti-o recomand, e mai usor sa tii evidenta numerelor.)

Nu exista vreo impunere im privinta formei facturierelor.

Poti, la fel de bine, sa le emiti cu ajutorul softurilor specializate.

Important e:
- sa nu dai numere identice facturilor din carnete cu cele facute pe calculator;
- sa nu sari niciun numar (daca sari, folosind softul, emite ulterior numarul sarit si anuleaza factura)
- sa tii cont care factura e incasata cu cash si care prin banca.

Discutia despre contabilitate e mai complicate, voi incerca sa detaliez mai jos.

9. Mergi la o banca si iti deschizi contul. Aceasta nu se poate intampla inainte de a obtine CIF-ul.

(La alegerea bancii, iti propun sa nu iei in calcul proximitatea, ci comisioanele aplicate, pt ca vei folosi internet banking, ma gandesc… deci nu te ajuta ca e la contul strazii, daca ia de 3 ori mai mult ca alte banci la incasarea unei sume de bani in cont!)

Acest cont este al tau CA TRADUCATOR.
Banii intrati sau iesiti din el trebuie sa aiba NEAPARAT justificare contabila. Nu incasa bani din alte surse si nu efectua plati din el decat daca ai factura de la furnizor, in calitate de traducator.





Mai am si alte lucruri de adaugat, poate le voi sintetiza si voi mai adauga.

Sper sa iti fi fost de folos.

Delia Motoasca
Cu autorizatia de traducator de la Ministerul Culturii se pot efectua traduceri, ca PF sau SC, in domeniul pentru care ati fost autorizat.
Insa pentru colaborarea cu notarii, tribunalele etc. este nevoie de autorizatie de la Ministerul Justitiei.
Se poate da examen la MC pe juridic si apoi cu autorizatiile de acolo se poate cere autorizatia de la MJ pentru a face traduceri cu legalizare notariala.
Forma de organizare: PFA, II, SC etc. nu are importanta. Trebuie doar sa puteti emite facturi/bonuri legal pentru banii pe care ii primiti de la clienti
Buna ziua!
Urmeaza sa ma inregistrez ca traducator autorizat, in urma obtinerii autorizatiei de la MJ.
Am inteles ca procedura normala este constituirea unui PFA(PFI). In cazul in care si sotul meu va dori sa desfasoare anumite activitati, ma intreb daca nu ar fi mai ok sa fac o II inca de la inceput, pentru a putea adauga mai multe coduri CAEN. Astfel, as putea adauga codul pt traducere si un cod pentru, sa zicem mecanica auto? :) fiind domenii atat de diferite?
Care ar fi, in cazul acesta diferentele de plata catre stat? Care ar fi mai avantajos? PFI sau II?
Si daca doresc II, va trebui sa ma inregistrez la admin Financiara si mai apoi si la ORC? Multumesc mult.
In calitate de traducator autorizat de Ministerul Justitiei veti desfasura activitatea ca profesie liberala care se inregistreaza doar la ANAF. Pentru mecanica auto isi poate face sotul un PFA la ONRC. Nu cred ca puteti amesteca coduri, calitati...decat intr-un srl probabil...
Indiferent ca infintati II sau PFA, impozitele si contributiile sunt cam aceleasi, diferenta intervine in cazul in care va inregistrati sau nu ca platitor de tva. Orice activitate care nu se incadreaza in categoria profesiilor liberale se inregistreaza la ONRC.
L.C.
Multumesc mult pentru raspuns!
Deci profesiile liberale nu se prea amesteca cu celelalte tipuri de activitati desfasurate.
As mai avea o intrebare. Chitanta/bon/factura... ce trebuie sa dau si cui, dupa ce fac o traducere?
Am nevoie de chitantier de 2 exemplare sau de 3?
Sunt foarte habarnista, nu mi-ar fi stricat niste studii de contabilitate :)

Multumesc din nou!
Ultima modificare: Miercuri, 13 August 2014
Telepteank, utilizator

Alte discuții în legătură

P.f.a. infiintare - traducator rabina rabina Buna ziua, Mă interesează care sunt paşii şi costul pentru a deveni P.F.A. ca traducător. Mulţumesc. (vezi toată discuția)
Pfa cursuri, meditatii. autorizatie traducator mj. CGL CGL Buna ziua, As dori sa stiu care e calea de urmat pentru urmatoarea situatie: - am autorizatie de la Min. Justitiei ca traducator autorizat -doresc sa ... (vezi toată discuția)
Baza legala efectuare traduceri alinda2 alinda2 Buna ziua. Posed autorizatia de traducator eliberata de Ministerul Justitiei in anul 2000, insa am lucrat in domeniu doar pe baza de contract de munca (adica ... (vezi toată discuția)