avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 689 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Traduceri Recomandãri pentru traducãtorii aflati la început ...
Discuție deschisă în Traduceri

Recomandãri pentru traducãtorii aflati la început de drum - a se vedea legislatia fiscala modificata si completata la zi

Am strans mai multe informatii utile traducatorilor care sunt la inceput de drum.
Toti am fost la inceput…
Macar ca tie sa iti fie mai usor decat mi-a fost mie.
Iata ce trebuie sa faci:

1. Obtii autorizatia de traducator emisa de Ministerul Justitiei.

2. Faci stampila pe care sa se mentioneze: numele COMPLET, Traducator autorizat “limbile straine”, Ministerul Justitiei, Romania, numarul autorizatiei.
Nu exista vreo impunere privind dimensiunea sau forma stampilei.

3. Mergi la Administratia Financiara (de care apartii, conform domiciliului) si completezi o fisa de inscriere (Declaratie) in care stabilesti sediul profesional, domeniul de activitate si alte asemenea date:
- sediul profesional e preferabil sa il stabilesti acasa, nu e nevoie de acceptul proprietarilor imobilului si nici nu reprezinta stabilire de sediu social, cum e la societati comerciale. Poti sa il schimbi ulterior foarte usor.
- Domeniul de activitate, conform Codului CAEN Rev II este: Activitati de traducere scrisa si orala (interpreti) – cod 7430

4. Completezi o declaratie privind venitul estimat pentru anul in curs. Vei completa:
a. venitul estimat (sa zicem 1000 ron)
b. cheltuielile estimate (sa zicem 800 ron)
c. profitul net estimat (200 ron)

4. Ti se intocmeste o Decizie de impunere (adica se aplica 16% la profitul estimat, in cazul de mai sus: 32 ron). Acest impozit se plateste, in mod normal, in 4 rate trimestriale dar daca te inscrii in luna octombrie, sa zicem, il vei plati intr-o singura rata, logic.
Mentiune: unele tanti de la Administratia Financiara nu sunt suficient de amabile sa intocmeasca pe loc aceasta Decizie si or sa te trimita acasa, spunandu-ti ca se trimite prin posta. E OK si asa, numai ca eu am patit-o de 2 ori: am primit decizia mult dupa incheierea primului trimestru si am platit penalitati de intarziere…

[5. Anual, inainte de 28 februarie, trebuie sa mergi la Adm Financ si sa faci rectificarea: adica vei duce Registrul de Incasari si Plati si vei completa o alta Declaratie in care scrii suma reala cu care ai incheiat anul. Daca acea suma e mai mare de 32 ron, platesti diferenta, daca nu, ti se va scadea din impozitul pe anul in curs.
Nu e mare filosofie, vei vedea la fata locului. Important e sa nu ignori aceste vizite la Adm Financ, pt ca vei plati si tu penalitati].

6. Tot de la Administratia Financiara trebuie achizitionate:
a. Registru Unic de Control (o chestie mare, imensa) – costa pana in 20 lei.
b. Registru de Incasari si Plati (atentie!!! Va recomand sa il cumparati din timp – nu e musai sa fie cumparat de la Adm Financ – pt ca e important sa aiba coloane pentru numerar si coloane pentru banca, va veti lovi de asta pe parcurs)
Acesta trebuie numerotat pe fiecare pagina (tanti de la Adm Financ nu a stiut sa imi spuna daca pe fata scriu “1” si pe verso “2” sau numerotez doar filele, pe fata, asa ca mai intreaba) iar la final, acesta trebuie “snuruit” – actiune pe care, de obicei, o fac cei de la gheretele de pe langa Administratiile Financiare, ii dau gauri, il leaga cu o sfoara si ii lipesc o foita de hartie.
Odata snuruit Registrul, scriem pe foita de hartie “Acest registru are 100 de pagini”, facem o cerere de mana catre… nu mai stiu, parca Directorul Adm Financ., cum ca dorim sa inregistram acest Registru si ne ducem cu el la Administratia Financiara la Registratura unde ni se pune un nr de inregistrare pe Cerere si cam atat.

7. In termen de X zile Administratia Financiara elibereaza CIF-ul (certificatul de identificare fiscala).
8. Mergi:
a. fie la orice magazine de tipizate sau supermarket
b. fie la magazine care tiparesc personalizate

si cumperi sau comanzi facturiere si chitantiere.
(Inainte era obligatorie si o Fisa de Magazie, acum, de cand nu mai sunt fiscale (facturile), se pare ca nu mai e obligatorie nici aceasta Fisa. E f ieftina, eu ti-o recomand, e mai usor sa tii evidenta numerelor.)

Nu exista vreo impunere im privinta formei facturierelor.

Poti, la fel de bine, sa le emiti cu ajutorul softurilor specializate.

Important e:
- sa nu dai numere identice facturilor din carnete cu cele facute pe calculator;
- sa nu sari niciun numar (daca sari, folosind softul, emite ulterior numarul sarit si anuleaza factura)
- sa tii cont care factura e incasata cu cash si care prin banca.

Discutia despre contabilitate e mai complicate, voi incerca sa detaliez mai jos.

9. Mergi la o banca si iti deschizi contul. Aceasta nu se poate intampla inainte de a obtine CIF-ul.

(La alegerea bancii, iti propun sa nu iei in calcul proximitatea, ci comisioanele aplicate, pt ca vei folosi internet banking, ma gandesc… deci nu te ajuta ca e la contul strazii, daca ia de 3 ori mai mult ca alte banci la incasarea unei sume de bani in cont!)

Acest cont este al tau CA TRADUCATOR.
Banii intrati sau iesiti din el trebuie sa aiba NEAPARAT justificare contabila. Nu incasa bani din alte surse si nu efectua plati din el decat daca ai factura de la furnizor, in calitate de traducator.





Mai am si alte lucruri de adaugat, poate le voi sintetiza si voi mai adauga.

Sper sa iti fi fost de folos.

Delia Motoasca
liail a scris:

Nici PFA nu poate opta, micro-intreprinderea este SRL
Deductibile, adica se scad pe cheltuieli, se scad din incasari.
Nu stiu cit este minimul, daca esti la inceput poti face o estimare de citeva milioane, 3 -4 - 5, oricum se face regularizarea la inceputul anului viitor.
Din 5 milioane sa zicem, 5,5% vei da la sanatate, impartit la 4 (se plateste trimestrial.


Eu cand am inceput am facut o estimare ca o sa facturez de 1500 de lei si o sa cheltui 1000, avema profit de 500 de lei pe luna. Fiind sub plafonul minim de la sanatate care e de 600 de lei, plateam pe trimestru 99 de lei. Asta e plafonul minim de la sanatate.
bomi233 a scris:

liail a scris:


Daca esti si angajata undeva, nu platesti la pensie.


Se poate sa fiu si angajata si sa am si PFA?


Da, este posibil. Si atunci, cum ti s-a mai spus nu mai ai nevoie de contract cu Casa de Pensii. Dar trebuie sa platesti impozitul (16% din venit in transe trimestriale), si sa te duci la Sanatate ca sa te inregistreze pentru cei 5,5%.
Eu am avut noroc cand am inceput ca era un tip foarte amabil al Administratia Financiara si mi-a spus sa trec o suma mica pe declaratia pentru plata anticipata a impozitului. Si chiar pot spune ca dupa primul an Administratia mi-a dat bani inapoi - de fapt i-am lasat pentru plata impozitului viitor... Pe ei nu-i intereseaza prea mult ce suma declari atat vreme cat nu declari pe zero. Dar nici prea jos oricum - cred ca retin niste comisioane... :stunned:
rateodoru a scris:

Eu cand am inceput am facut o estimare ca o sa facturez de 1500 de lei si o sa cheltui 1000, avema profit de 500 de lei pe luna. Fiind sub plafonul minim de la sanatate care e de 600 de lei, plateam pe trimestru 99 de lei. Asta e plafonul minim de la sanatate.


Din pacate, la sanatate nu merge cu estimari, se merge cu fisa de impunere de la fisc si iti calculeaza ei cit ai de dat. Anul urmator de face regularizarea, tot cu prezentarea fisei de la fisc, cu venitul realizat.
@liail: Da, aveti dreptate, m-am exprimat gresit. Mi-am inceput activitatea in iulie si am depus o declaratie estimativa cu cat apreciez ca voi face pe lunile care mai ramaneau pana in decembrie inclusiv. In acea declaratie am trecut 1500 de lei pe toate 6 lunile la venit realizat, 1000 de lei pe 6 luni la cheltuieli si 500 de lei profit pe 6 luni.
In baza declaratiei estimative mi s-a trimis acasa cu posta o decizie de impunere pentru plati estimative (si mi-a iesit un impozit de aproximativ 80 de lei care s-a impartit in 2, una platibila la 15 septembrie si una la 15 decembrie) cu care m-am prezentat la sanatate. In baza acelei decizii si datorita faptului ca eram sub plafonul minim, mi s-a stabilit contributia de 99 de lei pe trimestru.
Mi s-a atras atentia ca daca se apropie 15 septembrie si nu vine decizia de impunere pot sa ma duc la sanatate si cu declaratia estimativa vizata de Fisc...
Dar procedura aceasta a fost valabila doar in anul in care am inceput...
Anul urmator am depus pana la 1 martie (cred ca am depus pe la sfarsitul lui ianuarie) declaratia cu veniturile realizate, mi s-a emis o decizie de impunere pentru plati pe anul care trecuse si cu ea m-am prezentat la sanatate si s-a stabilit daca mai aveam de platit diferente. Ma rog, eu nu am avut, dar tot trebuie sa te prezinti...

Sper sa fi fost destul de coerenta in prezentare.
Eu am certificat de traducator emis de Ministerul Culturii. Ca sa desfasor activitate de traducator in alte domenii decat cel juridic, mai este necesar sa obtin autorizatie de la MJ? Este suficient certificatul emis de M. Culturii ca sa ma inregistrez ca PFA?

Alte discuții în legătură

P.f.a. infiintare - traducator rabina rabina Buna ziua, Mă interesează care sunt paşii şi costul pentru a deveni P.F.A. ca traducător. Mulţumesc. (vezi toată discuția)
Pfa cursuri, meditatii. autorizatie traducator mj. CGL CGL Buna ziua, As dori sa stiu care e calea de urmat pentru urmatoarea situatie: - am autorizatie de la Min. Justitiei ca traducator autorizat -doresc sa ... (vezi toată discuția)
Baza legala efectuare traduceri alinda2 alinda2 Buna ziua. Posed autorizatia de traducator eliberata de Ministerul Justitiei in anul 2000, insa am lucrat in domeniu doar pe baza de contract de munca (adica ... (vezi toată discuția)