avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1756 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Vizionarea în direct pe monitor de către conducerea ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Vizionarea în direct pe monitor de către conducerea asociației de proprietari a celor care intră în scara blocului. Legalitate sau nelegalitate?

Vizionarea in direct pe monitor a celor care intra in scara blocului constituie ceva ilegal in opinia.
Are cineva o alta opinie?

Practic imaginile trebuie stocate si nu sa se vizioneze in direct cine intra si cine iese din bloc.
Adica nu trebuie sa se vada in direct pe monitorul de la asociatia de proprietari a oamenilor care circula chiar daca se poate considera ca spatiul este comun.

In opinia mea se incalca dreptul la viata privata.

A avut cineva un proces de acest fel?
Ultima modificare: Duminică, 19 August 2018
Manuela Rășină, administrator
1 din 2 utilizatori consideră
acest răspuns util
Stimate dl. avocat CLAUDIU LASCOSCHI
Va multumesc pt initiativa de a pune pe rol aceasta dezbatere extrem de importanta in intelegerea conceptului de democratie.
Marile concepte incep sa fie sesizate si mai tirziu intelese prin elementele, detaliile aplicative care decurg din aceste concepte.
De aceea, intotdeauna am considerat ca timpul uman si timpul educational al unei societati nu au aceeas unitate de masura (primul numara anii, al doilea generatiile umane necesare).
Fenomenele societal destructive, ex.: cruciadele, revolutia din 1792, februarie 1917 sau la o alta scara, pseudo-revolutia româna din 12/1989 conduc intai la rupturi societale care dureaza timp de generatii (secole) si numai dupa o munca educationala de fond se poate ajunge la o reunificare sociala si la o unitate de popor.
Intelegeti deci care este drumul de parcurs!
Ori drumul acesta trece intai prin respectul florilor ingrijite de "vecinu de la 3".
Nu trebuie sa ne resemnam in fata incivilitatilor cotidiene sau prea ieftine, cine poate sti, maine, unii, pot gandi ca viata unui individ valoreaza mai putin decat o planta (actualitatea in Ro nu este prea departe de 12/1989 sau 06/1990 cand au murit oameni).
Deasemenea, sa nu ne inselam de vinovat, societatea care instaleaza un sistem de suraveghere video nu face decat sa realizeze o prestatie, ea nu este responsabila de ceea ce utilizatorii intentioneaza sa faca si vor face cu materialul vandut.
Va urez succes in apararea clientilor dvs, cu stima,
Demos
1 din 2 utilizatori consideră
acest răspuns util
Va multumesc.
Cred ca au fost de mare utilitate teoretica si practica aceste discutii.

Problema este ca unii din bloc ar vrea sa se vizioneze in direct si o sa cam iasa scandal probabil...
Sper sa nu se ajunga la o judecata sau la vreo amenda si sa se rezolve amiabil.
Dupa somarea asociatiei ca in 24 de ore sa dispara si monitorul sper ca asa sa se intample.Chiar sunt curios ce vor face...deoarece e clar ca nu este legal...
3 din 5 utilizatori consideră
acest răspuns util
Pe site-ul ANSPDCP, exista un ghid privind prelucrarea de date efectuate prin sistemul camere de supraveghere instalate in cadrul AP. Daca ar fi actualizat cu RGPD mai 2018 ar fi mai util. Totusi cuprinde destule reguli care daca sunt incalcate, in urma investigatiilor facute de inspectorii institutiei se pot da advertismente dar si amenzi.
Si anterior de a intra in vigoare Regulamentul GDPR situatia juridica era neschimbata in ceea ce priveste discutiile care au avut loc in acest topic.
Se incalca art. 8 din CEDO cu privire la dreptul la viata privata.Si mai multe texte de lege...

Deci, nu GDPR a stabilit efectiv acest drept la viata privata dar acest regulament da dreptul autoritatii competente de a actiona mult mai in forta pentru a se garanta efectiv acest drept fundamental fara ca omul a caror drepturi sunt incalcate sa fie obligat sa actioneze in judecata asociatia de proprietari.
Doar pentru a obtine daune morale mai este necesar a se adresa instantei de judecata.
5 din 6 utilizatori consideră
acest răspuns util
Am avut aceasi situatie ca dl. Lascoschi.
Iata demersul meu si raspunsul ANSPDCP;

AUTORITATEA NATIONALA DE SUPRAVEGHERE A PRELUCRARII DATELOR CU CARACTER PERSONAL
Bucuresti, Str. Olari Nr. 32, Sector 2, Cod postal 024057
Subsemnatii;____________, domiciliati in Bucuresti____, in temeiul art. 25 din Legea 677/2001, formulam plangere impotriva Asociatiei de Proprietari a blocului 46 din Calea Mosilor nr. 296, sector 2, operator de date cu caracter personal, pentru incalcarea dispozitiilor Legii 677/2001 si solicitam in conformitate cu prevederile art. 21 al. 3 lit. d, obligarea operatorului la stergerea integrala a datelor cu caracter personal prelucrate pana in prezent in ceea ce ne priveste precum si incetarea pentru viitor a prelucrarii datelor noastre cu caracter personal.
In fapt:
La data de 11.04.2009, Adunarea generala ordinara a Asociatiei de Proprietari a
blocului in care locuim, a adoptat cu 19 voturi pentru, 16 voturi impotriva si o abtinere (blocul are 106 apartamente), propunerea Presedintelui Asociatiei de a se achizitiona si instala un sistem de supraveghere video a celor 3 intrari in bloc .
La formularea propunerii, presedintele a invocat spargeri de locuinte ce au avut loc cu ani in urma dar si monitorizarea persoanelor straine de bloc care ar locui fara forme legale si s-ar sustrage de la plata cotelor de intretinere comune.
Presedintele Asociatiei nu a precizat niciun moment ca supravgherea video propusa, reprezinta o prelucrare a datelor personale ale locatarilor, ca aceasta activitate este reglementata de Legea 677/2001 si nu a informat adunarea generala nici despre drepturile persoanelor supravegheate, intre care consimtamantul expres si neechivoc al acestora pentru a fi supravegheate (art.5 al. 1 si 8 din lege), dreptul de acces la date, dreptul de interventie, dreptul de opozitie.
De asemenea, nu s-a stabilit cu aceea ocazie persoanele care vor efectua monitorizarea, unde se va realiza monitorizarea(spatiul in care va fi instalata aparatura de monitorizare), suportul de stocare a datelor rezultat al monitorizarii, unde si cum se va asigura depozitarea si prelucrarea datelor stocate, persoanele care vor avea acces la aceste date si alte chestiuni care trebuie sa asigure protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, garantarea si protejarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanelor fizice, in special a dreptului la viata intima, familiala si privata.
La data de 12.04.2010, Asociatia de locatari a blocului 46 a instalat si pus in functiune inclusiv la scara 2 unde locuim, camere de supraveghere video pentru control acces, devenind astfel, in conformitate cu prevederile legii 677/2001, operator de date cu caracter personal.
Consideram ca instalarea sistemului de supraveghere s-a facut cu incalcarea prevederilor Legii 671/2001, respectiv fara a se solicita consimtamantul expres si neechivoc al locatarilor blocului, pentru prelucrarea de date cu caracter personal.
Astfel, daca potrivit Legii 230/2007, aprobarea achizitionarii instalatiei de supraveghere s-a facut de adunarea generala a proprietarilor in conditiile de vot acolo exprimate, instalarea sistemului video s-a facut fara a se solicita acordul expres si neechivoc al tuturor locatarilor, adica al tuturor persoanelor care locuiesc cu forme legale in condominium, au peste 18 ani si sunt titulare ale drepturilor prevazute de Legea 671/2001.
Dat fiind aceasta situatie de incalcare a drepturilor noastre, prevazute de art. 5 al. 1, art. 8, art. 15 din Legea 677/2001, si anume ca Asociatia nu are consimtamantul nostru expres si neechivoc pentru prelucrarea datelor noastre personale obtinute prin mijloace de supraveghere video, considerand ca inregistrarea noastra permanenta, reprezinta o atingere a dreptului la intimitate si chiar a securitatii noastre( se stie in orice moment cand plecam, cand venim, cand lipseste de la domiciliu intreaga familie, informatii care pot fi exploatate de persoane rauvoitoare etc), in conformitate cu art. 14 din aceeasi lege, prin cererile inregistrate sub numerele 84, 85 si 86 din 20.04.2010, ne-am exprimat dezacordul nostru de a fi inregistrati prin intermediul sistemului de supraveghere video, ne-am exprimat dreptul de opozitie cu caracter permanent, la orice operatiuni de prelucrare privind imagini care permit identificarea noastra prin mijloace de supraveghere video si am solicitat Asociatiei de proprietari bloc 46, blocarea si stergerea de indata in prezenta noastra a datelor care ne privesc.
Prin raspunsurile formulate de Asociatia de proprietari, intitulate “Comunicare” ( pe care le anexam), aceasta nu a dat curs solicitarilor noastre legitime intemeiate pe prevederile Legii 677/2001 si fac dovada necunoasterii prevederilor acestui act normativ.
Mentionam ca instalarea sistemului de supraveghere video nu s-a facut la solicitarea organelor de politie si nu intelegem de ce acestea au dreptul de verifica imaginile inregistrate iar pe de alta parte blocul nostru nu este o entitate care este obligata sa aplice prevederile Legii 333/2003.
Avand in vedere cele expuse mai sus, tinand cont ca Asociatia de proprietari a blocului ___ din +++++++++, nu are consimtamantul nostru expres si neechivoc pentru prelucrarea datelor noastre personale obtinute prin mijloace de supraveghere video, ca ne-am exprimat dezacordul nostru de a fi inregistrati prin intermediul sistemului de supraveghere video si dreptul de opozitie cu caracter permanent, la orice operatiuni de prelucrare privind imagini care permit identificarea noastra prin mijloace de supraveghere video,solicitam,
in temeiul prevederilor art. 21 al. 3 lit. d, din legea 677/2001, solicitam obligarea operatorului Asociatia de proprietari a blocului ++++ din +++++++, la stergerea integrala a datelor cu caracter personal prelucrate pana in prezent in ce ne priveste, incetarea pentru viitor a prelucrarii datelor noastre cu caracter personal precum si la luarea oricaror alte masuri care sa ne garanteze si protejeze drepturile si libertatile fundamentale, in special dreptul la viata intima, familiala si privata.
Anexam la prezenta Plangerile noastre adresate Asociatiei de proprietari si raspunsurile acesteia.

Cu stima,

Raspunsul Autoritatii:

ANSPDCP. REGISTRUL GENERAL. 0007959. 11-05-2009
ROMANIA
AUTORITATEA NATIONALA DE SUPRAVEGHERE
A PRELUCRARII DATELOR CU CARACTER PERSONAL
Str. Olari Nr. 32, Sector 2, Cod postal 024057, Bucuresti Tel +40 21 2525599; Fax:+40 21 2525757 www dataprotection.ro; e- mail: anspdc@dataprotection. ro


Domnului ---------Municipiul Bucuresti

Stimate domn,


Adresa dunmeavoastra, transmisa prin e-mail, a fost inregistrat Ia Autoritatea Nationalä de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal sub nr. 6932 din 27 aprilie 2009.
Fata de continutul acesteia, precizam:
In conformitate cu dispozitiile art. 2 alin. (1) din Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, modificata si completatä, aceasta lege se aplicà prelucrarilor de date cu caracter personal, efectuate, in tot sau in parte, prin mijloace automate, precum si prelucrãrii prin alte mijloace decat cele automate a datelor cu caracter personal care fac parte dintr-un sistem de evidenta sau sunt destinate sà fie incluse intr-un asemenea sistem.
Reprezinta date cu caracter personal, potrivit Legii nr. 677/2001 orice date referitoare la o persoana fizica identificata sau identificabila (de ex.: nume si prenume, adresa, locul si data nasterii, cod numeric personal, serie si numar de BI /CI, cetatenie, profesie, e-mail, telefon/fax, imaginea, locul de muncà, sexul, situatia familiala, date privind starea de sanatate etc.).
Cat priveste captarea, inregistrarea, stocarea (pastrarea pe orice fel de suport a datelor cu caracter personal culese), utilizarea, transmiterea, precum si orice alte operatiuni de prelucrare privind imagini care permit identificarea de persoane fizice prin mijloace de supraveghere video, acestea reprezintä operatiuni de prelucrare a datelor cu caracter personal care trebuie notificate in conditiile art. 22 din Legea nr. 677/2001, Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucràrii Datelor cu Caracter Personal.
In acest context, precizam ca regula instituita de art. 5 alin.1 este aceea ca prelucrarea datelor personale ale unei persoane fizice, de catre o alta persoanà fizica sau juridica, in calitatea sa de operator de date, se efectueazã numai cu consimtamantul persoanei in cauzà, dat in mod expres si neechivoc.
Operatorul trebuie sa obtina consimtämântul persoanei vizate, prin raportare la prelucrarea efectuata, direct de la aceasta sau de la reprezentantul legal, dupa caz, conform legislatiei in vigoare, si sa prelucreze datele pentru prelucrarea notificatä, doar in scopul declarat prin formularul de notificare si cu respectarea prevederilor art. 4 din Legea nr.677/2001
Totodatà, acelasi act normativ, stabileste in art. 5 alin. (2) anumite situatii de exceptie de la obligativitatea obtinerii consimtamântului in cazul pre1ucrarii datelor personale si, implicit, al dezväluirii lor prin transmitere, diseminare sau in orice alt mod.

Aceste cazuri de exceptie, reglementate de din Legea nr. 677/2001 sunt:
a) când prelucrarea este necesarã In vederea executärii unui contract sau antecontract la care persoana vizatà este parte on In vederea luärii unor m la cererea acesteia, mnaintea Incheierii unui contract sau antecontract;
b) când prelucrarea este necesarä In vederea protej àrii vietii, integritä fizice sau s persoanei vizate on a unei alte pcrsoane amenintate;
c) când prelucrarea este necesarä In vederea indeplinirii unei obliga legale a operatoru
d) când prelucrarea este necesarã In vederea aduceril la Indeplinire a unor mäsuri de interes public sau care vizeazä exercitarea prerogativelor de autoritate publicä cu care este Investit operatorul sau teriul cãruia Ii sunt dezv datele;
e) cthid prelucrarea este necesarA In vederea realFzänii unui interes legitim al operatorului sau al tertului c ii sunt dezv datele, cu conditia ca acest interes sä flu prejudicieze interesul sau drepturile i libertä fundamentale ale persoanei vizate;
f) când prelucrarea prive date obtinute din documente accesibile publicului, conform egii;
g) cãnd prelucrarea este fàcutà exclusiv In scopuri statistice, de cercetare istoric sau tiintifica,iar datele r anonime pe toatä durata prelucrärii.
De asemenea, precizam ca operatorii care efectueaz supravegherea video in scopul de a monitoriza accesul persoanelor sau pentru a asigura securitatea bunurilor si/sau a persoanelor sunt obligati sã informeze in mod adecvat, respectiv intr-o maniera clara si permanentä asupra existentei sistemului de supraveghere video (afis, anunt), precum si sä asigure securitatea bazei de date.
Referitor la mäsurile care trebuie adoptate pentru asigurarea securitätii prelucrarilor de date cu caracter personal, precizam cà cerintele minime de securitate a prelucràrilor de date cu caracter personal, pe care operatorul are obliga sà le respecte, se regàsesc in Ordinul nr. 52/2002, publicat In Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 383 din 5 iunie 2002.
Totodatä, subliniem ca in vederea apararii drepturilor preväzute de Legea nr. 677/2001 (dreptul la informare — art. 12, dreptul de acces - art. 13, dreptul de interventie art. 14, dreptul de opozitie - art. 15) persoanele ale caror date cu caracter personal fac obiectul unei prelucrari care cade sub incidenta acestui act normativ pot inainta plangere catre Autonitatea de Supraveghere in situatia in care considerä cà le-au fost incalcate aceste drepturi.
Plãngerea se poate face direct sau prin reprezentant, insà aceasta nu poate fi inaintatä dacä o cerere In justitie avãnd ace1asi obiect i acelea párti, a fost introdusä anterioror
Subliniem, de asemenea ca, potrivit art. 25 alin. (3) din Legea nr. 677/2001, plangerea càtre Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrärii Datelor cu Caracter Personal nu poate fi Inaintatä mai devreme de 15 zile de la Inaintarea unei plangeri cu acelasi continut càtre operator In masura-in care acesta nu va raspunde in 15 zile sau sunteti nemultumit de räspuns, aveti posibilitaea de a vä adresa cu plãngere, la care sa anexati dovezi, inclusiv coresponden purtatá cu respectivul operator.
In consecinta, prin raportare la continutul adresei dumneavoastrà, precizäm cä aveti la dispozitie pentru apararea drepturilor prevazute de Legea nr. 677/2001, fie procedura prevazuta de acest act normativ, fie va putea adresa instantelor de judecata competente, InsA subliniem CA flu puteti apela la ambele proceduri In acela timp.
In acest context, mentionam ca asociatiile de proprietari au calitatea de operatori de date cu caracter personal, iar prelucrarile efectuate de acestea in scop de monitorizare acces nu sunt scutite de la notificarea catre Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Neindeplinirea acestei obligatii constituie contraventi de omisiune de notificare, ce poate fi sanctionata cu amenda intre 500-10.000 lei.
Cat prive hotärârea asociatiei de proprietári din care faceti parte, vä informàm cà, potrivit Legii nr. 230/2007 privind Inflintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, In situa in care, in calitate de proprietar, membru al unei asociatii de proprietari, considera c o hotàrâre a adunàrii generale este contrath legii, statutului sau acordului de asociere a asociatiei de proprietari on este de naturä s producà daune intereselor proprietarilor, aveti posibilitatea de a ataca In justi respectiva hotärâre, In termen de 45 de zile de la adoptarea acesteia.
In speran cä asp ectele prezentate au fost clarificate, và informäm cä mai multe detalii referitoare la domeniul datelor cu caracter personal se pot obtine consultãnd adresa de internet a Autoritàtii de Supraveghere: www.dataprotection.ro,, SA9
comuñicareStr. 0/an Nr. 32, Sector 2, Cod po 024057, Bucure Tel. +40 21 2525599; Fax:+40 21 2525757
www.data protection so e-mail: anspdcp@dataprotection.ro

Pana la urma Asociatia a fost amendata cu 500 lei pentru omisiunea notificarii, dar continua si azi sa monitorizeze accesul in imobil.
Pana la urma ne-am obisnuit si am apelat chiar eu la acest sistem cand am reclamat furtul unei biciclete din scara blocului ( asigurata si intrarea si bicicleta), numai ca politia nici nu s-a uitat la CD-ul meu cu imaginea hotului.considerand probabil ca este o cheletuiala prea mare ca sa recupereze o bicicleta de cca 500 lei si sa identifice si sa traga la raspunde re un hot
Ultima modificare: Marți, 21 August 2018
Mihail Cazacioc, Consilier juridic

Alte discuții în legătură

Montare camere video la intrare in bloc si pe paliere dianahauk dianahauk Locuiesc intr-un bloc care are propia asociatie de proprietari. la ultima sedinta s-a discutat despre montarea camerelor video la intrare in bloc si pe ... (vezi toată discuția)
Notificare anspdcp privind montarea de camere video euely euely Buna ziua, Revin dupa o perioada de aproape 2 ani de zile, de cand s-a hotarat in Adunarea Generala , montarea de camere video in imobilul pe care il ... (vezi toată discuția)
Camere de supraveghere! ionut.nicolin89 ionut.nicolin89 Buna ziua, locuiesc intr-un complex nou de blocuri. Asociatia doreste instalarea camerelor de supraveghere in complex. Conform GDPR, daca nu ma insel, si ... (vezi toată discuția)