avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 312 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Recuperări de creanţe, datorii, ... Din greșeală, am trimis unui client un produs ...
Discuție deschisă în Recuperări de creanţe, datorii, Probleme cu băncile

Din greșeală, am trimis unui client un produs gratuit (am omis să trecem pe AWB valoarea rambursului) dar el pretinde că a plătit curierului expediția. Cum ne putem recupera banii?

Buna ziua,

Noi operam un magazin online in Cadrul Emag (suntem parteneri) si avem o problema cu un client caruia i-am trimis un produs gratuit omitand sa trecem pe AWB valoarea rambursului.

Situatia este in felul urmator:
In luna decembrie clientul respectiv a comandat cu ramburs un produs la un pret destul de mare.
Fiind o luna mai aglomerata am completat gresit AWB-ul, la ramburs trecand 0 Lei, iar suma de plata am trecut-o la valoarea declarata a coletului (valoarea asigurata).

Clientul a primit gratuit expeditia la jumatatea lunii decembrie, dar nu a anuntat ca ceva nu ar fi in regula.
La inceputul anului cand am facut verificarea incasarilor de la curier am constatat problema si am contactat clientul.

La inceput persoana respectiva a parut uimita si a insinuat ca "ne tinem de glume" si ca ea a platit expeditia.
A doua zi i-am trimis prin email toate documentele (AWB, Situatie comanda Emag, Factura, Verificare status expeditie curier) prin care noi justificam ca s-a produs o greseala si ca trebuie sa plateasca produsul.
Am discutat iarasi telefonic cu persoana respectiva (cu gandul de a gasi o solutie prin care sa rezolvam elegant situatia) si a ramas ca va contacta si ne va trimite chitanta de la curier, deoarece inca sustinea ca a platit si ca noi ne tinem de glume.

Astazi trebuia sa ne trimita chitanta, am resunat sa vedem daca a rezolvat ceva, dar surpriza, ne-a blocat numarul de telefon...

Din punctul meu de vedere clientul este constient de faptul ca a primit un bun gratuit nemeritat (fara ramburs) si intentioneaza sa faca tot posibilul pentru a nu plati. Cam asta cred ca este mentalitatea.

Exista o posibilitate de a constrange clientul sa rezolve problema inainte de a ajunge la recuperare (intentionam sa predam cazul unei firme de recuperari sume mici)?
Ma gandeam cumva sa depunem inclusiv o plangere la politie, dar nu stiu daca e de competenta lor.

Multumesc.
Ultima modificare: Duminică, 13 Ianuarie 2019
Manuela Rășină, administrator
Cel mai recent răspuns: DMol , utilizator 13:08, 15 Ianuarie 2019
5 din 13 utilizatori consideră
acest răspuns util
Ce firma e asta, care cere sfaturi pe avocatnet? Se pare ca neseriozitatea este in ansamblul firmei, nu numai la facturare!. Greseala trebuie asumata de firma. Zero lei nu costa nimic. Sa plateasca cine a gresit! Awb-ul se face pe baza facturii, care presupun ca nu a fost zero lei!
Ultima modificare: Duminică, 13 Ianuarie 2019
zsoli71, utilizator
2 din 5 utilizatori consideră
acest răspuns util
Sunt cazuri in care plata se face cu cardul (presupunerile legate de facurare nu sunt justificate). Asta cu "sa plateasca cine a gresit" nu este abordarea corecta. Sunt greseli recurente care apar in cazul tuturor magazinelor online. Nu este corect sa trasam problema in favoarea clientului, care dintr-o mica greseala poate sa isi insuseasca marfa in valoare de zeci de mii de lei.
Multumesc pentru raspunsuri.
Ultima modificare: Duminică, 13 Ianuarie 2019
cosmin_adrian, utilizator
1 din 10 utilizatori consideră
acest răspuns util
Buna seara. Greseala ati apartine si cred ca este inutil sa mai pierzi timp si bani pt o asemenea greseala. Mai bine ati recuperezi banii din viitoarele produse vandute.
10 din 11 utilizatori consideră
acest răspuns util
Clientul trebuie fie să achite contravaloarea, fie să returneze bunul. Legea civilă sancționează îmbogățirea fără justă valoare prin obligarea pârâtului la returnarea bunului necuvenit. Într-un final clientul va ajunge să fie executat silit, dar numai pe cale civilă. Nu poate fi vorba de o infracțiune penală în prezenta cauză. Sunt cazuri când unii cetățeni se trezesc cu sume de bani în contul bancar virate din greșeală, DAR CARE SUNT OBLIGAȚI PRIN LEGE SĂ RETURNEZE BUNUL NECUVENIT.

Art. 1345 Noul Cod Civil - Îmbogăţirea fără justă cauză:
"Cel care, în mod neimputabil, s-a îmbogăţit fără justă cauză în detrimentul altuia este obligat la restituire, în măsura pierderii patrimoniale suferite de cealaltă persoană, dar fără a fi ţinut dincolo de limita propriei sale îmbogăţiri."

1. îmbogăţirea fără justă cauză este faptul juridic licit prin care are loc mărirea patrimoniului unei persoane pe seama micşorării patrimoniului altei persoane, fără ca pentru aceasta să existe o cauză justă sau un temei juridic (C. Stâtescu, C. Bîrsan, TGO, p. 119).

2. Pentru ca îmbogăţirea fără justă cauză să dea naştere raportului juridic de obligaţii şi, implicit, acţiunea în restituire să fie admisă, se impune îndeplinirea unor condiţii, materiale şi juridice.

3. Condiţiile materiale ale acţiunii în restituire sunt: a) să existe o îmbogăţire a pârâtului; b) să existe o însărăcire a reclamantului; c) între îmbogăţirea pârâtului şi însărăcirea reclamantului să existe o legătură directă.

4. Condiţiile juridice ale acţiunii în restituire sunt. a) îmbogăţirea şi însărăcirea corelativă să fie lipsite de o cauză justă, de un temei juridic justificativ; b) îmbogăţitul să fie de bună-credinţă; c) însărăcitul să nu aibă la dispoziţie o altă acţiune în justiţie pentru realizarea dreptului său de creanţă împotriva pârâtului (L. Pop, Drept civil român, p. 144-146; C. Stâtescu, C. Bîrsan, TGO, p. 119-121).

5. Potrivit art. 534 NCC, dacă, din orice motiv, se dovedeşte că întreţinerea prestată, de bunăvoie sau ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti, nu era datorată, cel care a executat obligaţia poate să ceară restituirea de la cel care a primit-o sau de la cel care avea, în realitate, obligaţia să o presteze, în acest din urmă caz, pe temeiul îmbogăţirii fără justă cauză.

6. în cazul acţiunii întemeiate pe îmbogăţirea fără justă cauză, prescripţia extinctivă începe să curgă de la data la care cel care şi-a micşorat patrimoniul a cunoscut sau trebuia să cunoască atât faptul măririi altui patrimoniu, cât şi pe cel care a beneficiat de această mărire [art. 2528 alin. (2) NCC).
Ultima modificare: Duminică, 13 Ianuarie 2019
Dapix, utilizator
3 din 9 utilizatori consideră
acest răspuns util
Dpdv legal greselile sunt asumate de catre cel care le face!
Nu aveti probe, nu aveti ce reclama.
Nu aveti nici un recurs, sper ca experienta sa va invete, din pacate cam asa vine intelepciunea.

Alte discuții în legătură

Am vrut să achit prețul unui produs primit prin curierat, dar curierul mi-a spus că e cu ramburs 0. după 8 luni mi se cer banii, trebuie să plătesc eu sau cine a greșit? Petr4567 Petr4567 Buna ziua.Pe scurt situatia: -un produs expediat prin curier cu ramburs 0,fara factura fiscala de insotire a produsului.Am primit coletul si dorind sa achit ... (vezi toată discuția)
Achizitie produs cu plata ramburs magazin online aurelutz2008 aurelutz2008 La mijlocul lunii Decembrie am comandat un produs de la un magazin online. Am ales ca si optiune de plata rambursul. Mi-am pregatit banii si cand a venit ... (vezi toată discuția)
Obligatie de livrare comanda online telekom ro raduv raduv Buna ziua, va scriu in speranta ca ma puteti ajuta cu un sfat catre ce organ, in ce ordine, pe ce canal si cu ce documente insotitoare sa ma adresez pentru ... (vezi toată discuția)