Despre webinarii
Doar abonații premium au acces regulat la webinariile premium, realizate împreună cu specialiști de top, pe o multitudine de domenii - de la legislația muncii și fiscalitate până la cea de mediu sau GDPR.
Informațiile oferite de specialiști au o utilitate imediată și vin să rezolve probleme reale cu care orice companie se confruntă.
Buna ziua! Locuiesc intr-o asociatie de proprietari cu mai multe scari de bloc si ma confrunt cu urmatoarea situatie: la citirea apometrului de scara (cu 19 apartamente toate proprietate), diferenta dintre valoarea apometrului de scara si suma citita a apometrelor din apartamente, rezulta in mod constant o difernta cuprinsa intre 25-50%. Cum trebuie sa actionam astfel incat sa nu mai avem aceste difernte?
latka
Moderator 2din 2 utilizatori consideră acest răspuns util
Orice contor de apa este obligat sa fie verificat metrologic, inainte de comercializare. Nu este legal sa fie vindut fara asa ceva. Deci nu poate fi vorba sa fie scos din cutie si sa fie pe ecran 0000,000. Obligatoriu trebuie sa aiba indexul care sa arate ca au trecut prin el citeva zeci de litri.
tereau
Utilizator 2din 2 utilizatori consideră acest răspuns util
Corect. Orice contor nou, sigilat, scos din cutie la beneficiar, are câteva zeci de litri testați metrologic la producător sau alt organism competent în colaborare cu el. Plus certificat de garanție. Dar, cu toate astea, poate da erori, după câteva sute de m³ sau mai puțin.
latka
Moderator 2din 2 utilizatori consideră acest răspuns util
E adevarat, asociatia poate cere testul, eventual si recomandabil, in prezenta unui reprezentant al asociatiei, la o firma autorizata pentru astfel de verificare metrologica. Daca testul e OK, plateste asociatia, daca nu, plateste furnizorul de apa. E
Oricum daca fenomenul s-a repetat mai multe luni la rind, aparind brusc, exista si posibilitatea asta, desi eu nu am intilnit un astfel de contor sa o ia razna atit de mult. 25-50% e o eroare imensa pentru un aparat. Banuiesc o pierdere de apa, sau un alt fenomen.
Am montat vreo 4-5 contori la dimensiunile astea, de bransament, chiar mai mari. Doar la unul singur, la verificarea metrologica a iesit eroarea la debit minim de 6%, in loc de 5%., dupa 7 ani de functionare, mii de metri cubi.Respins, s-a luat altul. La debitul nominal mergea perfect.
Dar...exista si posibilitatea sa fie un contor cu probleme.
hotumattua
Utilizator 1din 2 utilizatori consideră acest răspuns util
Contoarele ar trebui, legal, să fie verificate metrologic anual, ceea ce nu se face. Contoarele fiind în esență „ceva ce se învârte”, cu uzura este normal să indice mai puțin, niciodată mai mult. O eroare de 25% nu mi se pare mare, 20% este eroarea admisă chiar la instrumentele de măsură cele mai puțin precise; iar contorul nu are caracterul de instrument de măsură.
Eu am verificat odată, din curiozitate, contorul electric, și avea eroare mai mare de 10%; în favoarea lor!
Deci, legal, ar trebui să obligați toți locatarii să-și verifice metrologic contoarele. Dacă nu, „aici suntem la porțile orientului, unde totul este luat în glumă”. Iar dacă nu bănuiți pe nimenea că fură, cu ce vă deranjează? Diferența se plătește tot de către locatari, proporțional cu cât a consumat fiecare.
latka
Moderator 2din 2 utilizatori consideră acest răspuns util
1. Legal nu exista obligativitatea de a fi verificate metrologic, anual. Furnizorul de apa este obligat sa verifice contorul la 7 ani.
2. O eroare de 25% se cheama defectiune, nu exista nici un aparat la care sa se admita 20% eroare. Aratati-mi unul si-l "inghit". Contoarele de apa au eroarea maxima admisa, pentru intervalul principal de masura de maxim 2%, iar in zona debitului minim masurabil cu precizie eroarea maxima admisa e de 5%.
3. Nu exista obligatia legala ca locatarii sa-si verifice contoarele, conform NML-003/2005.. Exista obligatia legala ca ele sa fie verificate metrologic inaintea comercializarii.