Funcțiile de prefect și de subprefect vor fi trecute, de luna viitoare, din categoria înalților funcționari publici în cea a funcțiilor de demnitate publică, ceea ce le va permite să fie membri, în mod oficial, ai unor partide politice. Măsura se va aplica începând din luna martie și apare într-o ordonanță ce a fost oficializată miercuri. Citește articolul
În contextul în care Codul administrativ adoptat de Guvern este considerat constituțional, propunerea Parlamentului care să poată fi folosită în cazul în care acesta ar fi fost declarat neconsituțional a fost respinsă miercuri de deputați, care și-au exprimat votul decisiv. Asta înseamnă că Parlamentul respinge definitiv proiectul și procesul legislativ încetează. Citește articolul
Mai mulți parlamentari au înregistrat, recent, un proiect de lege prin care să fie permisă modificarea programului de lucru al bugetarilor, în situații excepționale, cum este cea generată de coronavirus și care a dus la decretarea stării de urgență. În esență, proiectul va modifica Codul administrativ pentru a permite conducerilor autorităților și instituțiilor publice să organizeze un plan de lucru al bugetarilor diferit de programul lor normal. Una din schimbări este că aproape toți bugetarii vor putea intra în șomaj tehnic și nu doar cei ce au acum un contract individual de muncă. Citește articolul
Redistribuirea funcționarilor publici din corpul de rezervă este o modalitate de a ocupa posturi vacante din instituții și autorități publice (vacante fie și numai temporar). Procedura redistribuirii a fost recent oficializată, fiind cuprinsă într-un ordin al Agenției Naționale a Funcționarilor Publici. Citește articolul
Avocatul Poporului a formulat o excepție de neconstituționalitate privitoare la Codul administrativ, la scurt timp după ce acesta a intrat în vigoare, printr-o ordonanță de urgență. Curtea Constituțională a României (CCR) a respins însă miercuri excepția. Esența criticilor Avocatului viza tocmai adoptarea unui asemenea act prin ordonanță de urgență, însă atingea și problema schimbării unor chestiuni referitoare la regimul incompatibilităților membrilor Guvernului. Citește articolul
Intrarea recentă în vigoare a Codului administrativ aduce și o serie de schimbări și în ceea ce privește cariera funcționarilor publici. Noile reguli aduc și nevoia de a modifica prevederile unui act normativ care reglementează recrutarea funcționarilor. Pentru asta, a fost pus recent în dezbatere un proiect de act normativ care prevede: publicarea anunțurilor de concurs pe pagina de internet a autorității sau instituției publice care recrutează, extinderea bibliografiilor de concurs, pentru a reflecta și cunoștințele în domeniul drepturilor fundamentale, prevederi specifice referitoare la persoanele cu dizabilități care se înscriu la concursuri, dar și introducerea unor prevederi referitoare la protecția datelor. Citește articolul
Codul administrativ, care a intrat recent în vigoare, stabilește și abaterile disciplinare pe care un funcționar public le-ar putea comite și cum poate fi sancționat acesta pentru ele. În principal, acestea vizează fapte care ar putea afecta bunul mers al administrației public. În același timp, sunt sancționate și fapte care ar putea afecta imagina și integritatea activității administrative. În rest, sancțiunile variază, de la o simplă mustrare, la destituirea din funcția publică. Citește articolul
În ședința de săptămâna trecută, Guvernul a dat undă verde unui proiect de ordonanță de urgență ce cuprinde Codul administrativ al României, actul de temelie al funcționării administrației publice centrale și locale din țara noastră. Cât timp l-am așteptat să ajungă în Monitorul Oficial, Guvernul a mai făcut câteva modificări în conținutul proiectului inițial, pe care le-a adoptat în ședința de miercuri. Între altele, ele prevăd drepturi pentru minoritățile naționale și corectarea unei prevederi care făcea din funcționarii de la Finanțe bugetari cu statut special. Citește articolul
Acum ceva ani, Guvernul schimba pe sub masă formula legislativă din spatele unui Cod al insolvenței și-l făcea, din proiect de lege, proiect de ordonanță de urgență. Îl adopta motivând insuficient și neadecvat necesitatea ca el să intre în vigoare ca ordonanță de urgență, chestiune pe care Curtea Constituțională a României (CCR) a taxat-o la momentul respectiv. Codul acela a fost declarat neconstituțional și a dispărut din legislație. Adoptarea recentă a Codului administrativ al României prin ordonanță de urgență ne arată că Guvernul n-a învățat nimic din greșelile trecutului, că nu-și face niciodată temele și acționează după tupeu și interese, mai degrabă, nu după litera și spiritul Constituției. Ce a spus CCR atunci, pe OUG-ul cu Codul insolvenței, ce a spus Guvernul acum și ce ne rămâne: Citește articolul
Numeroasele reglementări din domeniul administrației publice ar fi urmat să fie reunite în cuprinsul unui singur act normativ: Codul administrativ al României. Însă acesta a fost declarat neconstituțional la finele anului trecut și parlamentarii l-au respins definitiv. Mai precis, după ce Senatul a respins luna trecută proiectul de lege, acesta a fost respins azi și de Camera Deputaților, astfel că nu va ajunge să se aplice. Citește articolul