Până la finalul anului curent, activitatea Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) va fi ajustată, ca parte a unei noi reorganizări a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Însă ce așteptări ar trebui să aibă contribuabilii în condițiile în care din 2025 DGAF va avea și structuri județene? Despre efectele la controalele antifraudă am discutat cu un avocat partener la Băncilă, Diaconu și Asociații. Citește articolul
1 aprilie 2024 reprezintă o dată importantă în calendarul îndelungat pentru digitalizarea relației dintre Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și contribuabili, cel puțin în teorie. Până în această zi ar trebui să fie operaționalizat un modul special pentru analiza informațiilor care ajung de la comercianți și prestatori, prin sistemul e-Case de marcat, la ANAF. Citește articolul
În 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a lucrat la dezvoltarea unor noi indicatori de risc fiscal, însă a și testat anumiți indicatori de risc care deja existau, așa cum reiese din raportul său de activitate pe anul trecut. Citește articolul
Autoritățile vor implementa o nouă reorganizare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), potrivit unei ordonanțe oficializate luni de Executiv. Printre altele, vom vedea din nou funcții specializate la nivelul Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF), iar Direcția generală de administrare a marilor contribuabili (DGAMC) își va pierde din autonomie. Citește articolul
Mai nou, companiile care participă la licitații publice pot obține certificatul de atestare fiscală direct prin platforma Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP), potrivit unui comunicat de presă de luni al Autorității pentru Digitalizarea României (ADR). Asta înseamnă că firmele nu mai trebuie să-l obțină separat din Spațiul Privat Virtual (SPV) al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și apoi să-l încarce în SEAP. Citește articolul
Corecturile la impozitele și taxele declarate de contribuabili după ce primesc notificări de conformare urmează să fie monitorizate separat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), așa cum reiese dintr-un proiect de ordin pus recent în dezbatere publică. Măsura vine în contextul în care autoritățile vor să monitorizeze separat veniturile aduse la bugetul de stat în urma digitalizării. Citește articolul
Cel puțin teoretic, 1 martie 2024 reprezintă o dată importantă în calendarul îndelungat pentru digitalizarea relației dintre Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și contribuabili. Până în această zi ar trebui să fie operaționalizat un modul special pentru analiza informațiilor care ajung de la contribuabili, prin sistemul e-Factura, la ANAF. Citește articolul
Un ghid oficial actualizat cu informații și lămuriri referitoare la folosirea sistemului e-Factura a fost publicat miercuri de către Ministerul Finanțelor (MF) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce acesta apăruse inițial în decembrie 2023. Documentul conține, în principal, chestiuni generale despre sistem și instrucțiuni pentru folosirea sa și a aplicației gratuite de generare de facturi în format XML. În paralel, autoritățile au anunțat că în martie 2024 va apărea o aplicație simplificată special pentru firmele mici. Citește articolul
Un proiect anunțat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de câțiva ani începe să se contureze și ar putea să devină realitate în curând. Concret, Ministerul Finanțelor (MF) a demarat recent consultarea pieței pentru achiziția publică a unui chatbot care să răspundă la întrebările contribuabililor. Totodată, achiziția pregătită de MF va include o platformă audio-video pentru comunicarea între contribuabili și ANAF. Citește articolul
Sistemul e-TVA va deveni operațional în vară, iar acesta va furniza contribuabililor deconturi precompletate de TVA, care însă vor trebui completate cu informații suplimentare în unele cazuri, atrag atenția specialiștii EY România. Mai precis, e-TVA se va baza, în primă fază, doar pe facturile electronice și bonurile fiscale, astfel că precompletarea nu poate acoperi operațiunile în relația B2C, de exemplu. Citește articolul