2025 este anul în care va interveni obligația raportării fișierului SAF-T pentru contribuabilii mici, prin declarația 406, conform calendarului oficial stabilit de Fisc. Însă specialiștii recomandă companiilor mici să înceapă din timp pregătirile pentru implementarea raportării SAF-T, deoarece în acest proces pot apărea probleme care să complice estimările inițiale. Citește articolul
Trei tipuri de controale din cele cinci pe care le poate derula Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pot fi desfășurate din 2023, măcar teoretic, de la distanță și fără prezența contribuabilului. Această chestiune este o consecință a modificărilor procedural-fiscale operate de Guvern pe finalul anului trecut. Citește articolul
Ministerul Finanțelor (MF) a început recent consultarea pieței pentru un sistem informatic complet nou pentru administrarea companiilor și persoanelor fizice, care va fi luat „la cheie” prin achiziție publică și care se va numi SFERA. Noul sistem va asigura o activitate internă mai eficientă în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și, mai ales, servicii semnificativ îmbunătățite pentru contribuabili, printre care o procesare mai rapidă a declarațiilor fiscale și o actualizare zilnică a vectorului fiscal sau rambursări de TVA în doar câteva ore. Citește articolul
Prin mutarea locului obișnuit de derulare a inspecțiilor fiscale de la sediul firmei la sediul unității fiscale, specialiștii sunt de părere că autoritățile încep efectiv tranziția către desfășurarea controalelor direct online. Măsura a venit recent prin ordonanță de urgență, însă aplicarea în practică va fi, cu siguranță, de durată. Citește articolul
Obligația de a raporta toate facturile electronice în sistemul e-Factura, în relația business to business (B2B), urmează să se aplice din ianuarie 2024, derogarea cerută în acest sens de Guvern urmând să fie aprobată în martie 2023 de către Comisia Europeană, potrivit unor declarații recente ale unui secretar de stat din Ministerul Finanțelor. În acest context, șeful Fiscului spune că vor fi luate măsurile necesare pentru ca termenul respectiv să fie respectat. Inițial, autoritățile de la noi sperau să aplice încă din 2023 o trecere treptată la obligația generalizată de a folosi e-Factura în relația B2B. Citește articolul
Dincolo de proiectele de digitalizare anunțate de mai multă vreme de autorități, anul trecut a adus în prim-plan și un proiect apărut mai de curând pe agendă: sistemul e-Transport, prin care se raportează transporturile rutiere de bunuri riscante. După o perioadă scurtă de testare, s-a trecut direct la obligativitate, cu toate că mediul de afaceri a atras atenția că sistemul n-a fost gândit tocmai bine - ceea ce a dus recent la apariția mai multor ajustări semnificative la legislația primară și secundară. Din moment ce perioada „de acomodare” s-a încheiat, operatorii economici care nu se conformează riscă să fie amendați, de la 1 ianuarie 2023, cu sume de până la 100.000 de lei. Citește articolul
Guvernul a stabilit recent, prin OUG, că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu mai poate să ceară contribuabililor informații pe care deja le are, atunci când adună date pentru determinarea situației fiscale reale. Practic, autoritățile încep să dea măsuri concrete prin care să simplifice interacțiunile cu firmele și persoanele fizice datorită proiectelor de digitalizare pe care le implementează treptat. Citește articolul
Regimul sancționatoriu aferent sistemului e-Transport a intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2023, după ce fusese amânat de Guvern de două ori. Prin e-Transport se raportează la Fisc anumite transporturi rutiere de bunuri riscante din punct de vedere fiscal. Citește articolul
Intrarea în anul 2023 vine cu o obligație nouă foarte importantă pentru companiile mijlocii. Acestea trebuie să înceapă raportarea fișierului SAF-T prin intermediul declarației 406, conform calendarului oficial stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin Ordinul 1.783/2021. În acest context, în sinteza de față reunim cele mai importante aspecte legate de noua obligație declarativă. Citește articolul
Guvernul a făcut demersuri legale pentru ca inspecțiile fiscale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să se desfășoare tot mai mult de la distanță (adică la sediile instituției), vizitele inspectorilor la sediile firmelor urmând să se rărească. Așa reiese dintr-o ordonanță care se aplică deja. Vorbim, practic, de o schimbare radicală față de regulile vechi, ce prevedeau că inspecțiile fiscale se derulează de obicei în spațiile de lucru ale firmelor vizate. Citește articolul