avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 539 soluții astăzi
Acasă Subiect: digitalizare anaf
Subiect: digitalizare anaf
ACCES PREMIUM

UPDATE Până acum, peste 530.000 de case de marcat au fost conectate la sistemul ANAF. Inspectorii vor fi înțelegători, momentan, cu restanțierii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Decembrie 2021 | 0 | 15779 | Timp de citire: 2 min.

Până acum, peste 530.000 de case de marcat cu jurnal electronic au fost conectate la sistemul de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a afirmat luni Mirela Călugăreanu, președintele instituției. Ultimul termen al calendarului de legare a aparatelor a trecut, acesta vizând firmele mici și medii. Cei care nu s-au conformat în timp util riscă de-acum amendarea cu până la 10.000 de lei, însă șefa ANAF subliniază că inspectorii vor fi înțelegători momentan. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Digitalizarea Fiscului prin SAF-T și e-Factura va reduce semnificativ pierderile de TVA

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
3 Decembrie 2021 | 0 | 756 | Timp de citire: 2 min.

Cu toate că România este, de șapte ani, codașa Uniunii Europene (UE) la colectarea taxei pe valoarea adăugată (TVA), în lumina implementării SAF-T și a sistemului e-Facturare, acest lucru se va schimba în mod radical în următorii ani. Practic, deși, potrivit datelor oficiale ale Comisiei Europene (CE), deficitul de încasare la TVA al României este, pentru al șaptelea an consecutiv, cel mai mare din UE, SAF-T și e-Factura sunt, potrivit specialiștilor, principalele instrumente care vor conduce la îmbunătățirea semnificativă a colectării TVA-ului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Fiscul începe să verifice și firmele care nu și-au conectat casele de marcat la sistemul ANAF până la 30 noiembrie

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
3 Decembrie 2021 | 2 | 11258 | Timp de citire: 2 min.

Fiscul începe să facă verificări în cazul firmelor mici și mijlocii care nu și-au îndeplinit obligația de a conecta casele de marcat la sistemul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) până la termenul-limită, 30 noiembrie 2021, potrivit unui comunicat de presă publicat recent pe site-ul instituției. Firmele vizate ar fi trebuit să facă acest demers, fără a risca amenzi de până la 10.000 de lei, până la data amintită, care a fost totodată și termenul-limită de raportare a aparatelor care continuă să funcționeze offline la acești contribuabili. În acest sens, peste 466.000 de aparate au fost legate la sistemul ANAF până la sfârșitul lunii noiembrie, după cum reiese dintr-un comunicat recent al Patronatului Caselor de Marcat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Casele de marcat cumpărate începând din decembrie trebuie conectate la sistemul ANAF în ziua instalării

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
30 Noiembrie 2021 | 0 | 3500 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu luna decembrie 2021, companiile care cumpără case de marcat trebuie să le conecteze la sistemul național de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) în ziua în care le instalează, conform legislației în vigoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum obții asistență tehnică de la autorități privind facturarea electronică

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2021 | 0 | 551 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat un set de întrebări frecvente și răspunsuri specifice sistemului e-Factura, pentru a veni în sprijinul contribuabililor, în condițiile în care sistemul a devenit recent funcțional în România. Printre întrebările și răspunsurile amintite se numără modul în care firmele pot solicita autorităților asistență tehnică, linkul de unde se poate înțelege structura fișierului ce trebuie transmis, dar și modalitatea prin care se validează acest fișier, astfel încât să nu existe probleme privind corectitudinea completării lui. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: 14 întrebări și răspunsuri esențiale despre sistemul de facturare electronică al statului

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Noiembrie 2021 | 0 | 1099 | Timp de citire: 4 min.

Sistemul de facturare electronică, denumit e-Factura, este funcțional de o săptămână în România. Acesta este opțional în primă fază și vizează momentan numai relația firmelor cu statul. Însă în curând va fi extins pentru a acoperi și relația firmelor cu partenerii lor de afaceri, iar treptat se va face o tranziție către o obligativitate general valabilă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Și firmele străine vor putea opta pentru facturarea electronică în România, urmând o procedură specială oficializată deja

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
18 Noiembrie 2021 | 0 | 693 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile în care sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, a devenit funcțional recent în relația firmelor cu statul (domeniul achizițiilor publice - B2G), urmând să fie funcțional, în perioada următoare, și în relația dintre firme (B2B), asta înseamnă că inclusiv firmele străine îl vor putea folosi. Astfel, potrivit unui ordin oficializat miercuri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), acest lucru va fi posibil în baza unei proceduri speciale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: 15 întrebări și răspunsuri esențiale legate de sistemul care se va aplica de la 1 ianuarie

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
15 Noiembrie 2021 | 0 | 1862 | Timp de citire: 6 min.

În condițiile în care normele privind fișierul standard de control fiscal (SAF-T), care va fi transmis Fiscului prin declarația 406, au fost oficializate recent printr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), stabilindu-se astfel cum și când va fi acesta implementat în funcție de diferitele categorii de contribuabili, vă prezentăm, în continuare, o serie de informații detaliate privind SAF-T și procesul efectiv de implementare a raportării. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Introducerea treptată de noi raportări către stat ar putea fi echilibrată, în viitor, prin eliminarea unor declarații vechi

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2021 | 0 | 1367 | Timp de citire: 5 min.

Numărul de raportări obligatorii către stat (în special către Fisc), pe care trebuie să le rezolve firmele, este într-o creștere constantă, așa cum reiese din schimbările legislative din ultimii ani. Vestea bună este că, odată cu digitalizarea activității Fiscului, firmele pot spera în viitor la eliminarea mai multor raportări clasice. Însă rămâne de văzut cât de repede va fi posibil acest lucru și cât de extinsă va fi debirocratizarea, spun specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Declarația 406 va fi depusă de firme lunar, trimestrial, anual sau chiar și la cererea Fiscului

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2021 | 0 | 938 | Timp de citire: 3 min.

Fișierul standard de control fiscal (pe scurt, SAF-T) urmează să fie depus la autorități la mai multe termene, în principal în funcție de perioada folosită de contribuabil la TVA, conform unor norme recent oficializate. Astfel, dincolo de transmiterea lunară/trimestrială, va exista inclusiv o depunere anuală, dar și posibilitatea de a trimite declarația la cererea expresă a Fiscului. Citește articolul