Implementarea deconturilor precompletate prin sistemul e-TVA, oficializată recent de Guvern prin OUG nr. 70/2024, fără dezbateri reale și prin adoptarea sa galopantă, a generat numeroase reacții critice din partea mediului de afaceri și a experților fiscali. În timp ce autoritățile susțin că măsura va reduce evaziunea fiscală și va îmbunătăți colectarea TVA, contestatarii consideră că aceasta va crește birocrația și costurile pentru companii, fără a aduce beneficii semnificative. Cea mai mare bătaie de cap revine, desigur, contabililor, context în care se ia chiar în calcul un protest al acestora față de modul în care Guvernul a înțeles, în ultimii ani, să implementeze, de azi pe mâine, măsuri cu un uriaș impact asupra profesiei lor și clienților acestora. Citește articolul
Guvernul a oficializat recent principalele reguli pentru implementarea efectivă a deconturilor precompletate de TVA începând cu luna august 2024, acestea fiind incluse într-o ordonanță de urgență. Documentul extinde sursele de informații pe care se bazează deconturile precompletate și detaliază cum sunt gestionate situațiile în care apar diferențe notabile între forma precompletată de autorități a decontului de TVA și forma modificată de contribuabil. Citește articolul
Autoritățile pun la punct ultimele detalii înainte de operaționalizarea noului sistem e-TVA, cel care va permite precompletarea deconturilor de TVA ale contribuabililor. În acest sens, legislația a fost modificată recent prin OUG pentru ca aparatele de marcat să poată transmite noi informații către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
În contextul unei digitalizări accelerate a relației cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), contribuabilii trebuie să facă față unor noi provocări. Una dintre acestea este legată de neconcordanțele între facturile transmise în e-Factura și deconturile de TVA - o chestiune semnalată recent la un webinar organizat de specialiștii de la Nowium. Practic, vorbim de o situație în care, după 30 iunie 2024, ar putea fi necesare eforturi suplimentare pentru a da clarificări autorităților. Citește articolul
Sistemul e-TVA va deveni operațional în vară, iar acesta va furniza contribuabililor deconturi precompletate de TVA, care însă vor trebui completate cu informații suplimentare în unele cazuri, atrag atenția specialiștii EY România. Mai precis, e-TVA se va baza, în primă fază, doar pe facturile electronice și bonurile fiscale, astfel că precompletarea nu poate acoperi operațiunile în relația B2C, de exemplu. Citește articolul
Guvernul pregătește terenul pentru o digitalizare accelerată a activității Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) - din 2024 începe analizarea automată a datelor colectate de la contribuabili prin mai multe sisteme pentru a preveni și combate evaziunea și fraudele. În același timp, se introduce o facilitate majoră pentru contribuabili - precompletarea deconturilor de TVA. Măsurile sunt incluse într-o ordonanță de urgență oficializată recent. Citește articolul
După ce sistemul e-Factura va deveni obligatoriu pentru toate tranzacțiile în relația B2B, autoritățile fiscale spun că vor să treacă la modificări legate de declarațiile de TVA. Un exemplu în acest sens este cel al decontului de TVA (formularul 300), care va putea fi precompletat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), astfel încât firmele doar să-l verifice și corecteze înainte de depunere. Citește articolul
Trecerea la o obligație generalizată de a folosi sistemul e-Factura în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024, încă este în discuții la nivelul Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), au declarat reprezentanții acestora la un webinar de marți. Deși sunt luate în calcul mai multe variante, cert este că implementarea va începe, într-o formă sau alta, din ianuarie. Totodată, cert mai este că va fi nevoie și de modificări la Codul fiscal, nu doar de un simplu ordin al ANAF cu un calendar. Citește articolul
Ministerul Finanțelor (MF) a început marți demersurile pentru modernizarea serviciilor electronice pe care le pune la dispoziție contribuabililor Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). A fost inițiată o consultare a pieței pentru conturarea unei achiziții publice de produse și servicii pentru a extinde serviciile disponibile în Spațiul Privat Virtual (SPV), a lansa o aplicație mobilă ANAF (inclusiv cu acces la SPV) și a redesena site-ul Fiscului. Citește articolul
În ultimii ani s-a vorbit destul de mult despre marile proiecte pentru digitalizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Dacă până acum lucrurile erau neclare, în anul 2021 au început, în sfârșit, să se așeze piesele puzzle-ului, astfel că avem termene concrete de implementare. Astfel, la început de 2022, a fost introdusă obligativitatea sistemului SAF-T, după ce, pe final de 2021, sistemul e-Facturare a fost operaționalizat și calendarul conectării efective a caselor de marcat la sistemul național de monitorizare a fost încheiat. Totodată, avem un termen concret până la care interacțiunea cu Fiscul va trece aproape cu totul în online, iar pe lista autorităților a apărut și sistemul e-Transporturi. Citește articolul