Autoritățile urmează să introducă, din ianuarie 2024, o nouă raportare fiscală ce va viza indirect activitatea comercianților online, conform unui proiect de act normativ inițiat joi de Ministerul Finanțelor (MF) pentru transpunerea unei directive europene. De această dată, obligația de raportare va reveni prestatorilor de servicii de plăți online, scopul fiind combaterea fraudelor de TVA. Citește articolul
În anumite condiții, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pot considera că activitatea unei firme din România, în cadrul unei colaborări cu o firmă străină, generează un sediu fix aici, atenționează specialiștii. Într-o asemenea situație, ANAF poate impune plăți suplimentare de TVA în România. Citește articolul
Subiectul sediilor fixe și permanente a revenit recent în atenția publică în contextul unor controale ample anunțate de autoritățile fiscale de la noi. Din acest motiv, orice companie care intenționează să-și extindă afacerile către alte state sau care deja a început să facă acest lucru ar trebui să analizeze potențialele riscuri de impozitare, dacă nu vrea să riște ulterior să aibă probleme majore. Analiza e relevantă indiferent dacă vorbim de o firmă din România care vrea să colaboreze cu firme din străinătate sau de o firmă străină care vrea să colaboreze cu firme din România. Citește articolul
În urma controalelor terminate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în aprilie 2023, au fost prezentate două cazuri în care inspectorii au impus TVA suplimentar în contextul unor afaceri imobiliare. În primul caz era vorba de aplicarea greșită a TVA-ului redus pentru vânzarea de locuințe, iar în al doilea - de „ratarea” obligației de a deveni plătitor de TVA. Citește articolul
Contribuabilii nerezidenți identificați de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) cu un risc ridicat privind deținerea unui sediu fix și/sau permanent în România, precum și contribuabilii rezidenți în România care au activitate în alte state, urmează să fie incluși într-o amplă campanie de verificări, atenționează specialiștii de la PwC România. Citește articolul
Ajustarea voluntară a prețurilor de transfer este permisă companiilor, astfel că cheltuielile și TVA-ul generate de ajustări sunt deductibile, conform unei decizii recente a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), arată specialiștii de la Filip & Company. Practic, asta înseamnă că verificarea respectării valorii de piață NU este un atribut exclusiv al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Achiziția și vânzarea constantă de mașini la mâna a doua este văzută de autorități ca o activitate independentă pentru care persoanele fizice trebuie să se autorizeze ca PFA, să depună periodic declarația unică și să achite impozit pe venit și, dacă e cazul, contribuții sociale pentru pensii (CAS) și sănătate (CASS) sau chiar TVA, conform Codului fiscal. Această interpretare reiese din practica prezentată în urma controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în lunile recente. Citește articolul
Mai nou, fraudele transfrontaliere majore de TVA pot fi pedepsite cu închisoarea, după ce Parlamentul a dat o lege în acest sens prin care a transpus la noi directiva europeană supranumită „PIF”. Însă, conform reprezentanților Camerei Consultanților Fiscali (CCF), limbajul folosit de autorități ar putea face dificilă identificarea și pedepsirea efectivă a infractorilor. Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a emis recent o decizie prin care stabilește faptul că un contribuabil care își distruge voluntar anumite bunuri, care nu sunt degradate calitativ, din motive care țin de derularea afacerii, nu este obligat să restituie statului taxa pe valoarea adăugată (TVA) dedusă la momentul achiziției. Cu toate acestea, contribuabilul trebuie să documenteze în mod corespunzător acțiunea de distrugere și să demonstreze că bunurile și-au pierdut orice utilitate în activitățile sale economice. Citește articolul
Procesatorii de plăți din România trebuie să se alinieze, începând cu 1 ianuarie 2024, obligației instituite la nivel european de a monitoriza și raporta trimestrial informații cu privire la plățile transfrontaliere către comercianți online. Este vorba despre o nouă raportare la nivelul UE, pentru care datele vor fi transmise, la nivel de tranzacție, în format electronic de tip XML. Citește articolul