Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) și Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) au lansat o aplicație mobilă care ne va scuti de multe drumuri inutile la ghișeele diverselor instituții ale statului. Plata taxelor și impozitelor, obținerea cazierului vor fi la îndemâna oricărui utilizator de smartphone, ele urmând să fie posibile prin intermediul unei aplicații centralizate, care va reuni mai multe tipuri de servicii online disponibile acum pentru cetățeni în relație cu statul. De asemenea, aplicația va permite autentificarea directă, cu aceleași date de logare, pe paginile diverselor autoritați care oferă anumite servicii online, s-a anunțat într-un comunicat de presă al MCID. Citește articolul
Un proiect anunțat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de peste doi ani începe să se contureze și ar putea să devină realitate în a doua parte a anului 2024, conform unor declarații recente ale șefului instituției. Concret, va fi pus în funcțiune un chatbot care să răspundă la întrebările puse cel mai frecvent de către contribuabili. Citește articolul
Un mare avantaj al sistemului e-Transport este că permite simplificarea semnificativă a formalităților de trecere a frontierei pentru operațiunile intracomunitare, reiese din niște informații furnizate de Ministerul Finanțelor (MF). Însă această simplificare este făcută în două etape. Momentan, vorbim doar de raportarea în avans a transporturilor de bunuri riscante. Însă lucrurile se vor îmbunătăți mai ales din octombrie 2023, când verificările se vor face folosind camere video, cântare și analiza de risc, conform unor clarificări obținute de redacția noastră de la MF. Citește articolul
Prin sistemul e-Transport, autoritățile fiscale monitorizează, în prezent, numai transporturile rutiere de bunuri riscante, însă planul autorităților este de a extinde treptat raportarea în viitor (planul pare să fie conturat în prezent numai în linii mari). Totuși, având în vedere problemele de care s-a lovit Ungaria cu un sistem similar, specialiștii apreciază că România ar putea avea probleme dacă s-ar ajunge în final la extinderea obligației de raportare către toate transporturile rutiere. Citește articolul
În privința digitalizării relației contribuabililor cu autoritățile fiscale, implementarea sistemelor SAF-T, e-Factura, e-Transport și pentru casele de marcat reprezintă doar începutul. Ministerul Finanțelor pregătește, pentru următorii ani, încă cinci sisteme complet noi pentru a îmbunătăți activitatea autorităților și interacțiunea cu persoanele fizice și juridice. De principiu, toate aceste sisteme ar trebui să fie funcționale până în 2025, ceea ce înseamnă că anul 2026 va reprezenta un moment major de cotitură pentru firmele și persoanele fizice din România. Citește articolul
În momentul de față, persoanele care au acces la contul unei firme din Spațiul Privat Virtual (SPV) pot vedea toate informațiile fiscale disponibile în aplicație, dar și date personale, indiferent de rolul lor în cadrul firmei. Din acest motiv, Camera Consultanților Fiscali (CCF) atrage atenția că trebuie făcute schimbări la aplicație pentru ca facilitățile/informațiile din cont să fie accesate pe module. Deși autoritățile fiscale au schimbări în plan, este neclar când ar putea deveni realitate acestea. Citește articolul
După succesul răsunător obținut în retail, tehnologie, media și comunicații, activitatea de înrolare la distanță a clienților începe să câștige teren și în rândul instituțiilor de credit și financiare, domeniu în care oferirea acestei opțiuni unui client este un demers complex, din cauza reglementărilor stricte. Măsurile restrictive impuse la începutul perioadei de pandemie de COVID-19 au limitat libertatea de mișcare a oamenilor și au impulsionat băncile să accelereze transformarea tehnologică, inclusiv prin crearea de canale digitale pentru a atrage noi clienți. Clienții băncilor aveau deja, de mulți ani, opțiunea de a efectua zilnic tranzacții și operațiuni bancare prin intermediul internet banking-ului sau a aplicațiilor de smartphone banking, însă înrolarea unui client nou prin intermediul acestor canale este o arie în care puține bănci deveniseră active înainte de pandemie. Citește articolul
Autoritățile de la noi vor să implementeze, începând din 2026, un sistem de clasificare și administrare a contribuabililor în funcție de gradul de risc asociat fiecăruia. Din acest motiv, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au atenționat recent că, pe viitor, corectitudinea informațiilor care sunt transmise prin diferite declarații și sisteme va fi esențială la calcularea riscului fiscal. Cei care transmit informații cu probleme vor avea șanse mari să se trezească încadrați la risc mediu sau ridicat, pe când ceilalți nu vor fi deranjați de inspectori. Citește articolul
Amplul proces de digitalizare a relației contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este programat să se încheie până la finalul anului 2025. Asta înseamnă că lucrurile se vor schimba semnificativ începând cu anul 2026. Însă cum ar putea să arate, în viitor, relația dintre autorități și contribuabili? Reprezentanții ANAF au dat recent câteva informații în acest sens cu ajutorul cărora putem contura un răspuns concret. Citește articolul
Pentru eficientizarea muncii din spatele completării și depunerii declarației 406, cea care conține fișierul SAF-T, este nevoie de automatizarea acestei raportări, spun specialiștii. Deoarece vorbim de un volum imens de date de adunat pentru raportare, completarea declarației numai cu resurse umane este greu de pus în practică. Citește articolul