Legea avertizorilor de integritate, de azi în vigoare, oferă protecție persoanelor care raportează încălcări ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă, în cadrul autorităților, instituțiilor publice, altor persoane juridice de drept public, precum și în cadrul persoanelor juridice de drept privat. Aceștia sunt denumiți avertizori de integritate, iar calitatea aceasta o pot avea nu doar angajații care fac raportări, ci și candidații în procesul de recrutare sau persoanele fizice independente, care nu au un raport de muncă încheiat cu entitatea cu privire la care se face raportarea. Citește articolul
Legea privind protecția avertizorilor de integritate intră în vigoare joia aceasta, transpunând în legislația noastră o directivă europeană („Directiva Whistleblower”) cu care suntem în întârziere de un an. Deși companiile private cu mai puțin de 50 de lucrători nu trebuie să-și facă griji în materia formalităților din jurul ideii de raportare internă, trebuie să știe că noua lege nu trece, la propriu, pe lângă ei. Cel mai important aspect care-i vizează e interdicția represaliilor contra celor care au făcut raportări externe sau divulgări publice și consecințele măsurilor pe care le-au dispus, nelegal, față de cei care au încercat să scoată „la lumină” încălcările legii dinăuntrul companiei respective. Citește articolul
Când au adoptat prima oară proiectul de lege ce urma să transpună Directiva Whistleblower în România, deputații au lipsit de conținut ideea de raportare anonimă și au reglementat o contradicție vizibilă în unul și același document. Între timp, adică la a doua tură de Parlament, proiectul a fost remediat în privința raportărilor anonime, a fost adoptat și a devenit lege fiind publicat luni în Monitorul Oficial. Citește articolul
Odată cu intrarea în vigoare a legii privind protecția avertizorilor de integritate (Legea Whistleblower), intră în vigoare obligația de a avea canale interne de raportare pe care avertizorii să le poată folosi ca să raporteze încălcările legii. Legea intră în vigoare în câteva zile, dar numai anumite entități trebuie să aibă aceste canale interne pregătite, un responsabil intern sau contractat și proceduri puse la punct. Pentru privați, principalul criteriu de departajare e numărul de angajați. Citește articolul