avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 506 soluții astăzi
Acasă Subiect: obligatii angajator
Subiect: obligatii angajator
ACCES PREMIUM
Noua lege a dialogului social

Mai multă transparență impusă angajatorilor de viitoarea lege a dialogului social. Dacă nu oferă anumite informații, se poate ajunge la un conflict colectiv de muncă

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Decembrie 2022 | 0 | 562 | Timp de citire: 4 min.

În cadrul negocierilor colective, angajatorii vor fi obligați de viitoarea lege a dialogului social, trimisă recent la promulgare, să ofere mai multe informații reprezentanților angajaților sau părții sindicale decât prevede actuala lege. Vorbim de aspecte ce țin de perspectivele de evoluție economico-financiară, măsurile preconizate pentru personal, organizarea în următoarea perioadă a programului și timpului de lucru, măsurile propuse în caz ce transfer de unitate și aspecte ce țin de sănătatea și securitatea în muncă. Neîndeplinirea acestei obligații de informare în mod complet va constitui premisa declanșării unui conflict colectiv de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Noua lege a dialogului social

Angajatorii vor risca sancțiuni mai aspre pentru încălcarea legii dialogului social. Pentru o obligație până acum nepedepsită se va risca închisoare

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
6 Decembrie 2022 | 0 | 1491 | Timp de citire: 3 min.

Viitoarea lege a dialogului social, care se îndreaptă spre președintele țării pentru promulgare și care va înlocui actualul cadrul legislativ, va înăspri sancțiunile aplicabile angajatorilor pentru nerespectarea obligațiile privind relația cu organizația sindicală sau în legătură cu contractul colectiv de muncă. În plus, nerespectarea unei obligații pe care o au în prezent angajatorii pe perioada grevei, dar care nu este sancționabilă, va putea fi pedepsită cu închisoarea până la un an. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De ce nu trebuie doar să „bifezi” obligația de a avea un regulament intern, ci să-l construiești

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
2 Decembrie 2022 | 0 | 1008 | Timp de citire: 3 min.

Revenirea în situația în care toți angajatorii au obligația de a întocmi un regulament intern, după o întrerupere de aproximativ 18 luni în care microîntreprinderile au fost exceptate, readuce pe lista priorităților acest document. Deși este, în realitate, alături de contractul colectiv de muncă, un izvor intern specific de dreptul muncii, iar elementele sale sunt importante și reflectă chiar unul dintre drepturile angajatorului, cel de a stabili organizarea și funcționarea unității, uneori există tentația de a „bifa” obligația formal.

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Multiplele obligații și formalități pe care le implică existența unui salariat, fie și numai pentru a bifa condiția de la impozitarea micro

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
16 Noiembrie 2022 | 0 | 3002 | Timp de citire: 5 min.

Printre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o societate pentru a aplica impozitul micro se numără, de la 1 ianuarie 2023, aceea de a avea cel puțin un salariat. Foarte important de reținut pentru toți cei care vor să se asigure că, aplicând acest impozit de la 1 ianuarie, respectă și alte prevederi legale în același timp, e că nu vorbim doar de un contract de muncă și un salariu de plătit - formalitățile ce decurg din existența acestui „cel puțin un salariat” sunt multe, toate implică unele griji și costuri suplimentare, iar în unele cazuri e nevoie să apelăm la „ajutorul” unor terți. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dreptul de a cere trecerea pe un post vacant mai favorabil: Indiferent de răspunsul angajatorului, acesta trebuie motivat și trebuie păstrată dovada îndeplinirii obligației

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Octombrie 2022 | 1 | 1067 | Timp de citire: 3 min.

Dreptul de a cere mutarea pe un post vacant cu condiții mai favorabile de muncă nu-l pune pe angajator în situația de a trebui să-l și mute pe angajatul care a făcut solicitarea pentru acel post și nici să-l aibă în vedere când postul redevine vacant, să zicem. Aici, angajatorul are o singură obligație, a cărei punere în practică se traduce, de fapt, cu o nouă chestiune de ținut în evidență o perioadă de timp. Citește articolul

ACCES PREMIUM

La ce se uită ITM-ul când ia în calcul reîncadrarea unui PFA în salariat

Lucia Tozaru în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
11 Octombrie 2022 | 0 | 2913 | Timp de citire: 3 min.

Pe lângă criteriile din Codul fiscal privind activitatea independentă pe care o persoană fizică autorizată (PFA) o prestează în cadrul unei firme, atunci când analizează posibilitatea reîncadrării unui PFA în salariat, inspectorii teritoriali de muncă (ITM) analizează și situațiile de fapt, subliniază specialiștii. Includerea în organigramă sau luarea PFA-ului într-un eveniment de tip teambuilding sunt doar câteva dintre exemplele date de reprezentanții PwC România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Majoritatea obligațiilor principale ale angajatorilor sunt la fel indiferent că au unul sau mai mulți angajați

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Octombrie 2022 | 0 | 1481 | Timp de citire: 3 min.

Diferențele între principalele obligații ale angajatorilor în funcție de numărul de angajați sunt destul de puține. Firmele trebuie să le întocmească tuturor aceleași acte la angajare, trebuie să folosească Revisalul chiar dacă au unul sau o sută de angajați, chiar dacă unii sunt cu normă întreagă și alții cu normă parțială, trebuie să aibă în vedere aceleași drepturi privind liberele angajaților, medicina muncii și altele asemenea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Adoptarea regulamentelor interne de către angajatorii care nu le au acum - procedură și aspecte utile

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Octombrie 2022 | 0 | 1753 | Timp de citire: 5 min.

Revenirea, din 6 octombrie, la obligația firmelor cu puțini angajați de a avea regulament intern nu ar trebui să le dea bătaie de cap multor angajatori. Pe de o parte, vorbim, totuși, de firme care doar trebuie să „revitalizeze” aceste documente, pentru că le aveau deja și au renunțat doar la a se raporta la ele în ultimul an și ceva, iar pe de altă parte vorbim de angajatorii nou-înființați, adică din mai anul trecut și până acum, care vor avea totuși la dispoziție o perioadă rezonabilă de timp pentru a se consulta cu reprezentanții salariaților și a adopta regulamentele. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce responsabilități au angajatorii și ce măsuri pot lua dacă un angajat se prezintă la muncă sub influența unor substanțe interzise

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
30 August 2022 | 0 | 1655 | Timp de citire: 3 min.

Consumul de băuturi alcoolice, al substanțelor psihoactive sau al substanțelor și preparatelor stupefiante și psihotrope afectează relațiile de muncă și poate pune chiar în pericol  persoanele care le consumă la locul de mucă sau care se prezintă la serviciu sub influența acestora, dar și pe ceilalți participanți la procesul de muncă. Deși aceste efecte negative nu pot fi negate, regulile în privința relațiilor de muncă sunt lăsate la aprecierea angajatorului care poate, prin regulamentul intern sau prin instrucțiunile proprii privind securitatea și sănătatea în muncă, să le stabilească și să aplice sancțiuni atunci când constată că unul sau mai mulți salariați au săvârșit o abatere disciplinară. Angajatorul nu are responsabilități și nici drepturi în privința timpului liber al angajaților săi, dar are din momentul când aceștia intră pe ușă, la program, până la terminarea programului, când pleacă acasă. Tocmai de aceea, e bine de știut că angajatorilor nu le este doar recomandat, ci chiar impus uneori să ia măsurile necesare și să anunțe autoritățile dacă unul dintre angajați vine la muncă drogat, de pildă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Salariatul declarat inapt pentru funcția ocupată: Chestiuni ce trebuie avute în vedere de angajatori

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
2 Iulie 2022 | 1 | 10138 | Timp de citire: 6 min.

În situația un salariat este declarat inapt, fizic sau psihic, pentru ocuparea funcției pentru care a fost angajat, în urma unui control medical, angajatorul nu trebuie să dispună imediat concedierea acestuia pe motive ce țin de persoana lucrătorului. Procedura este mai complexă, iar respectarea termenelor prevăzute de legislația în materie este importantă dacă se ajunge ca disponibilizarea să fie contestată în instanță. Citește articolul