avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 549 soluții astăzi
Acasă Subiect: whistleblowers
Subiect: whistleblowers
ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Concedierea sau eliberarea din funcţia publică a avertizorului de integritate. Se poate obține și suspendarea acestei măsuri?

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Septembrie 2024 | 1 | 962 | Timp de citire: 5 min.

Avertizorul în interes public poate contesta măsurile ce reprezintă represalii determinate de raportarea sa internă sau externă ori de divulgarea publică pe care a făcut-o și poate cere, pe calea ordonanței președințiale, inclusiv suspendarea măsurilor ce reprezintă represalii. O astfel de măsură este și concedierea făcută imediat după raportarea angajatului.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Măsurile luate împotriva celor care reclamă încălcări ale legii la locul de muncă pot fi suspendate rapid în instanță

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Mai 2024 | 0 | 6737 | Timp de citire: 4 min.

Avertizorul este persoana care efectuează o raportare sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii, obținute în context profesional. De cele mai multe ori, avertizorul este chiar un angajat care a aflat despre anumite încălcări ale legii care se petrec în compania sau instituția/autoritatea publică unde lucrează. Când angajatul denunță încălcarea legii privind achizițiile publice și situația „explodează” apoi în presă, devine ținta unor represalii mergând de la cercetări pentru diverse fapte, acuzații de hărțuire, discriminare salarială și până la imposibilitatea de a mai intra fizic în birou. Legea îi protejează însă pe avertizori: ca să nu fie dezavantajați de durata unui proces privind legalitatea măsurilor, judecătorii pot decide, separat, într-o acțiune privind suspendarea măsurilor, că acestea au caracterul unor represalii ca urmare a avertizării de integritate. La angajatori însă legea pune din nou sarcine probei în brațele acestora: trebuie să dovedească faptul că măsurile nu sunt ceea ce par. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Organizațiile pierd anual trilioane de dolari din cauza fraudei. Trainingurile pentru angajați și politicile interne de raportare, elemente-cheie pentru prevenirea și combaterea fraudei corporative

Deloitte România în Aspecte juridice
11 Ianuarie 2024 | 1 | 695 | Timp de citire: 4 min.

Deși multe organizații tind să privească incidentele de fraudă drept puțin probabile, de obicei pe baza încrederii pe care o au atât în angajați, cât și în partenerii de afaceri, realitatea este că astfel de evenimente nu pot fi anticipate și gestionate corespunzător fără o strategie de prevenție care să includă protocoale de detectare timpurie și de raportare, respectiv fără un plan solid de răspuns la incidente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Avertizorii în interes public din perspectiva ESG: De ce este importantă pentru companii implementarea unor proceduri interne de raportare?

PwC România în Relații de muncă & Asigurări sociale
28 Iulie 2023 | 0 | 1494 | Timp de citire: 3 min.

Protecția celor care semnalează încălcări ale legii într-un context profesional a devenit, începând cu luna decembrie 2022, o obligație legală reglementată prin Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public (Legea) care transpune la nivel național Directiva Europeană 1937/2019. Deși importanța acestui act normativ în contextul asigurării securității relațiilor sociale este evidentă, impactul este cu atât mai semnificativ din perspectiva sustenabilității (politici de mediu, sociale și de guvernanță – ESG). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Legea Whistleblower: Interdicția represaliilor și obligația angajatorilor de a dovedi că măsurile luate nu au legătură cu fapta avertizorului de integritate

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Februarie 2023 | 0 | 3117 | Timp de citire: 4 min.

În contextul Legii Whistleblower (Legea avertizorilor de integritate), angajatorii, în special, se pot face vinovați de măsuri luate cu titlu de represalii contra angajaților care au făcut raportări privind fapte ce reprezintă încălcări ale legii în mediul profesional. Ca atare, angajatorii care „se răzbună” față de angajații-avertizori vor trebui , dacă măsurile sunt contestate în instanță, să dovedească faptul că măsurile luate, de la caz la caz, nu au legătură cu raportarea și au fost luate în alt context ori s-au bazat pe alte considerente decât raportarea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CEDO: Sancționarea whistleblower-ului pentru divulgarea în presă a unor informații de interes public poate reprezenta o încălcare a libertății de exprimare

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
16 Februarie 2023 | 0 | 1100 | Timp de citire: 4 min.

Într-o decizie pronunțată recent de Marea Cameră din cadrul Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO), judecătorii au considerat o încălcare nejustificată a libertății de exprimare sancționarea penală a unui avertizor de integritate (whistleblower) pentru dezvăluirea în presă a unor informații de interes public ce vizau practicile fiscale preferențiale acordate de statul luxemburghez clienților unei mari companii de consultanță, companii multinaționale cu profituri uriașe. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Avertizorii de integritate: Ce obligații de informare au angajatorii în privința modalităților de raportare

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Februarie 2023 | 0 | 3057 | Timp de citire: 2 min.

În Legea avertizorilor în interes public (Legea Whistleblower) regăsim o obligație de informare, care incumbă însă numai anumitor angajatori. Astfel, de principiu, ea este legată de obligația de a avea un canal intern de raportare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Legea Whistleblower

Dacă salariatul este cercetat disciplinar ca urmare a unei raportări privind încălcarea legii, are dreptul să ceară prezența presei la cercetare

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Februarie 2023 | 0 | 9059 | Timp de citire: 5 min.

Între protecțiile conferite de Legea Whistleblower avertizorilor de integritate se numără și un drept specific în ipoteza în care acesta este cercetat disciplinar în urma raportării sau divulgării publice pe care a făcut-o: acela de a solicita prezența presei la cercetarea disciplinară, pe lângă aceea a unui apărător sau a unui reprezentant sindical/al salariaților. Angajatorul nu are spațiu de manevră aici: dacă se întâlnește cu o atare solicitare, ori îi dă curs, ori riscă invalidarea procedurii cu totul. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Legea Whistleblower

Canalul extern de raportare din cadrul ANI, operaționalizat. Lămuriri pentru cei care vor să raporteze încălcării ale legii din mediul privat sau din instituțiile/ autoritățile statului

avocatnet.ro în Justițiabil in România
7 Februarie 2023 | 1 | 2793 | Timp de citire: 6 min.

Agenția Națională de Integritate (ANI) a anunțat luni operaționalizarea canalului extern de raportare a încălcării legii, în contextul în care în decembrie a intrat în vigoare Legea avertizorilor („Legea Whistleblower”). În mod concret, cei care vor să raporteze încălcări ale legii din cadrul entităților publice sau private și nu au la dispoziție un canal intern sau se tem de represalii dacă ar face o raportare printr-un canal intern pot să o facă prin intermediul unei platforme online dedicate, prin e-mail, telefonic sau chiar personal la sediul ANI. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Legea Whistleblower

UPDATE Ce verificări ar trebui să facă angajatorii, privind prelucrarea datelor personale, în contextul legii avertizorilor de integritate

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
12 Ianuarie 2023 | 0 | 2922 | Timp de citire: 3 min.

Legea Whistleblower a fost adoptată în România cu ceva întârziere, intrând în vigoare pe 22 decembrie și aducând obligații noi pentru marii angajatori, în primă fază. Legea avertizorilor de integritate nu ar trebui ignorată însă nici de ceilalți angajatori, cu mai puțin de 250 de angajați. În contextul în care unele companii încă mai au timp să-și pregătească procedurile interne, până când noile obligații intră și pentru ele în vigoare, trebuie să se facă o serie de verificări pentru a observa conformitatea la regulile de protecție și procesare a datelor personale, indiferent dacă vor avea un canal intern pentru preluarea sesizărilor sau vor apela la un terț pentru acest lucru.  Citește articolul