avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 798 soluții astăzi
Acasă Subiect: buletin de identitate
Subiect: buletin de identitate
ACCES GRATUIT

UPDATE Au fost stabilite noi situații în care se poate cere eliberarea unei cărți de identitate provizorii

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2024 | 1 | 2101 | Timp de citire: 2 min.

Persoanele interesate pot obține o carte de identitate provizorie până la eliberarea unui act de identitate în mai multe situații, după cum apare într-o ordonanță ce se aplică deja. Astfel, se poate solicita de-acum o carte de identitate provizorie până la obținerea unui nou act de identitate solicitat și în urma schimbării domiciliului sau a denumirii străzii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Prima carte electronică de identitate se va putea obține gratuit. Măsura e oficială

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Ianuarie 2024 | 0 | 3761 | Timp de citire: 2 min.

La emiterea primei cărți electronice de identitate, solicitanții vor fi scutiți de plata taxei, costurile cu emiterea acesteia urmând să fie acoperite cu bani din bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile. Măsura apare într-o hotărâre ce se aplică de la 1 ianuarie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Ești în străinătate și ți-ai pierdut sau ți-au fost furate actele de identitate? Ce trebuie să faci pentru a te putea întoarce în țară

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
24 August 2023 | 6 | 20756 | Timp de citire: 1 min.

Românii plecați temporar peste granițe, fie că merg în vacanță sau cu orice alt scop, trebuie să știe că, în cazul nefericit în care își pierd sau le sunt furate actele în baza cărora călătoresc (pașaport și/ sau carte de identitate), că trebuie să se adreseze ambasadei sau consulatului României din respectiva regiune pentru a primi un titlu de călătorie, document în baza căruia pot reveni în țară. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Emiterea la nivel național a cărții electronice de identitate, posibilă până la sfârșitul anului viitor

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
20 Noiembrie 2022 | 1 | 2998 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a respecta termenul stabilit printr-un regulament european ce vizează îmbunătățirea securității documentelor de identitate ale cetățenilor Uniunii Europene și a documentelor de ședere emise acestora, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) anunța, în vara lui 2021, posibilitatea de emitere a cărților electronice de identitate. Totuși, nu toți cetățenii români pot cere acest nou tip de document de identitate, deoarece pe 2 august 2021 a fost lansat doar un proiect-pilot pentru emiterea cărții electronice de identitate, ce se derulează exclusiv în județul Cluj. De atunci, la Cluj au fost eliberate peste 5.400 de astfel de documente de identitate. Potrivit MAI, extinderea emiterii cărții electronice de identitate la nivelul Municipiului București este programată pentru jumătatea anului 2023, iar la nivel național ar urma să se facă până la 31 decembrie 2023. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Poate fi încadrat în muncă un candidat fără o carte de identitate valabilă?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
7 Iunie 2022 | 0 | 4377 | Timp de citire: 3 min.

Începând de astăzi, cei care nu și-au schimbat actele de identitate expirate pe durata stării de alertă nu le vor mai putea folosi. Pe lângă faptul că se vor confrunta cu o serie de limitări din această cauză, nici nu se vor putea angaja în alt loc din același motiv. Angajatorii nu pot încheia un contract de muncă fără un act de identitate valabil, fie că este buletin, carte de identitate (inclusiv provizorie) sau pașaport. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce trebuie să faci, pas cu pas, ca să-ți schimbi cartea de identitate

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Mai 2022 | 1 | 5657 | Timp de citire: 2 min.

Actele personale a căror valabilitate a fost prelungită pe perioada aplicării stării de alertă mai pot fi folosite doar până la sfârșitul săptămânii viitoare. Asta înseamnă că persoanele ale căror acte personale au expirat trebuie să le preschimbe până, cel mai târziu, la data de 6 iunie 2022. Preschimbarea actului de identitate expirat implică prezentarea unor documente în fața autorităților și plata unei mici taxe. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Utilizarea buletinului electronic în relația cu autoritățile va fi posibilă de la finalul lui 2024

Iulia Moraru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
27 Februarie 2022 | 0 | 2585 | Timp de citire: 2 min.

Cartea de identitate electronică, ce conține o semnătură electronică calificată, va putea fi folosită în raport cu autoritățile statului din ultimul trimestru al anului 2024, cel mai târziu, potrivit unui anunț făcut marți de ministrul cercetării, inovării și digitalizării. În prezent, emiterea buletinelor electronice e posibilă, printr-un proiect pilot, doar în județul Cluj, urmând ca, cel mai probabil, până la finalul anului, toți cei care doresc să poată solicita noul model de act de identitate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Normele ce permit înscrierea la școală a celor fără CNP, oficializate. Măsura există din 2019, dar nu s-a putut aplica până acum

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
9 Februarie 2022 | 0 | 6419 | Timp de citire: 3 min.

Pentru a le permite să urmeze cursurile școlare cel puțin pe parcursul perioadei în care învățământul este obligatoriu, respectiv până în clasa a XII-a, toate școlile și liceele au obligația, din 2019, de a-i înscrie pe toți cei care solicită acest lucru, inclusiv pe cei ce nu au un cod numeric personal (CNP) atribuit. Cu toate că măsura se aplică, cel puțin teoretic, de mai bine de doi ani, abia azi au fost publicate în Monitorul Oficial normele metodologice pentru aplicarea acesteia. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Proiect: Apar noutăți la emiterea cărților de identitate, inclusiv verificarea în teren a celor ce solicită schimbarea domiciliului

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Ianuarie 2022 | 2 | 7695 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile intenționează, printr-un proiect de ordonanță pus în această dimineață în dezbatere publică de către Ministerul Afacerilor Interne (MAI), să modifice anumite aspecte ce țin de emiterea cărților de identitate, fie ele electronice sau simple. Printre altele, se propune prelungirea valabilității pentru cărțile de identitate eliberate tinerilor și se introduc verificări în teren la cei care solicită schimbarea domiciliului la o anumită adresă. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect MAI în dezbatere

Stabilirea domiciliului la adrese la care locuiesc deja multe persoane nu va mai fi posibilă

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
22 Ianuarie 2022 | 4 | 29654 | Timp de citire: 2 min.

Cei ce vor să-și stabilească domiciliu sau reședința, adică să fie luați în spațiu sau să obțină viză de flotant, la o adresă nu vor mai putea face asta dacă acolo sunt deja înregistrate peste zece persoane, potrivit unui proiect de ordonanță aflat în dezbatere publică la Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Astfel, autoritățile vor să reducă și chiar să elimine situațiile în care, pentru a obține anumite avantaje, de cele mai multe ori, posibilitatea de a-și înscrie copiii la o anumită școală, multe persoane își stabilesc, în mod fictiv, domiciliul la o altă adresă decât cea la care locuiesc de fapt. Citește articolul