Cartea Electronică de Identitate (CEI) reprezintă un document digital a cărui răspândire este în desfășurare și a cărui funcționalitate online depinde de un proces prealabil de activare. Acesta este inițiat exclusiv la ghișeele autorităților competente, sub îndrumarea unui funcționar. Activarea presupune stabilirea a două coduri PIN distincte, fiecare cu un rol specific în interacțiunea digitală pe care, odata devenit operațional, CEI o face posibilă. Citește articolul
Emiterea cărților electronice de identitate este posibilă din martie 2025, iar de-atunci emiterea documentului a devenit posibilă treptat la nivel național, potrivit unor hotărâri oficializate recent. De fapt, autoritățile vin în continuarea programului-pilot din 2021 (județul Cluj). Cu toate astea, emiterea cărților electronice de identitate pentru copiii de până la 14 ani este posibilă abia din 2 iunie 2025 (gratuitatea nu se aplică acestora, astfel că trebuie achitată o taxă de 67 lei). Citește articolul
În contextul în care, în spațiul public, circulă informații potrivit cărora, începând de luna viitoare, cei care nu declară adresa reală la care locuiesc ar urma să fie sancționați, în baza unei noi reglementări, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a făcut recent o serie de precizări și atrage atenția că nu este vorba despre noi prevederi, ci despre niște măsuri care se aplică de aproape doi ani. Citește articolul
Persoanele interesate de obținerea noilor cărți de identitate electronice (CEI) pot solicita eliberarea acestora chiar dacă actul de identitate pe care îl dețin în prezent este încă valabil ceva timp, potrivit unui comunicat recent al Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Singura restricție este legată de disponibilitatea serviciului de eliberare a acestor documente în localitatea de domiciliu, din moment ce CEI e implementată treptat în țară. Citește articolul
Administrațiile structurilor de primire turistice (hoteluri, moteluri, pensiuni turistice etc.) vor trebui să, începând cu 1 ianuarie 2026, să înregistreze toți turiștii în Sistemul Informațional pentru Turism (SIT), conform unui proiect de hotărâre recent publicat de Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului. În plus, proiectul introduce interzicerea discriminării la cazare pe criterii precum naționalitatea, convingerile politice și religioase. Citește articolul
În acest an, legislația prin care sunt reglementate vânzarea, utilizarea sau promovarea produselor din tutun sau a țigărilor electronice a suferit o serie de modificări importante. Două dintre măsurile apărute pe această temă de la începutul anului intră în vigoare chiar azi. Este vorba, mai exact, despre obligația comercianților de a legitima clienții, astfel încât să verifice respectarea vârstei legale pentru vânzarea acestor produse, și despre interzicerea publicității pentru țigările electronice. Citește articolul
Cu toate că, de principiu, legislația momentului interzice vânzarea produselor din tutun și alcool minorilor, statisticile actuale arată că foarte mulți dintre tineri intră în contact cu aceste substanțe înainte de a deveni majori. Pentru a preveni consumul produselor din tutun sau al băuturilor alcoolice în rândul minorilor, o lege ce se aplică de joi stabilește ca, în magazinele sau localurile ce comercializează băuturi alcoolice, băuturi energizante sau produse din tutun, vânzătorii să poată cere actele de identitate ale clienților, pentru a verifica dacă aceștia au vârsta legală pentru cumpărarea unor astfel de produse. Citește articolul
Cadrul legal pentru implementarea unui portofel digital european securizat, destinat să asigure o identitate digitală tuturor cetățenilor Uniunii Europene, a fost publicat în această săptămână în Jurnalul Oficial al UE. Măsura vine la trei ani de la lansarea proiectului, în 2021. După introducerea portofelului digital, firmelor sau cetăţenilor din UE li se va permite să acceseze servicii online fără a mai fi nevoiţi să utilizeze metode clasice de identificare, cum ar fi cartea de identitate, permisul de conducere sau codul de înregistrare, în situaţii precum efectuarea check-in-ului într-un aeroport sau închirierea unui autoturism. Utilizarea acestui instrument va fi opționala, nu obligatorie. Citește articolul
Cetățenii ar putea fi anunțați, cu trei luni înainte, că le expiră cartea de identitate, pașaportul sau permisul de conducere, după cum este prevăzut într-un proiect de lege aflat la dezbaterea Senatului. De principiu, autoritățile competente vor transmite notificarea prin SMS sau e-mail. Citește articolul
Persoanele interesate pot obține o carte de identitate provizorie până la eliberarea unui act de identitate în mai multe situații, după cum apare într-o ordonanță ce se aplică deja. Astfel, se poate solicita de-acum o carte de identitate provizorie până la obținerea unui nou act de identitate solicitat și în urma schimbării domiciliului sau a denumirii străzii. Citește articolul