Persoanele interesate de obținerea vizei de reședință trebuie să depună, în conformitate cu prevederile OUG 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, o cerere pentru înscrierea acestei mențiuni, alături de o declarație pe propria răspundere din care să rezulte că locuiesc mai mult de 15 zile pe lună la adresa respectivă, precum și actul de identitate al solicitantului și documentul care face dovada adresei de reședință, prezentate în original (trebuie reținut faptul că nu sunt acceptate copii legalizate).
Atenție, este obligatoriu să solicitați viza de reședință (viza de flotant) în termen de 15 zile de la momentul în care v-ați mutat la o nouă adresă. Legea impune respectarea acestui termen, iar dacă nu declarați noua reședință în cele 15 zile, fapta constituie contravenție și se sancționează cu o amendă cuprinsă între 500 și 1.000 de lei.
Pentru proprietari, în ceea ce privește dovada adresei pentru care se solicită viza, aceasta poate fi făcută prin depunerea unui act de proprietate (contract de vânzare - cumpărare, certificat de moștenitor etc) sau, pentru cei care doresc depunerea documentelor online - extras de carte funciară (nu mai vechi de 30 de zile). Dacă solicitantul nu este titularul spațiului de locuit, este obligatoriu acordul proprietarului sau al găzduitorului, precum și prezentarea actului de identitate al acestuia, în original.
Proprietarul mai are obligația suplimentară de a depune o declarație pe propria răspundere din care să reiasă dacă la respectiva adresă au reședința persoane care nu aparțin aceleiași familii.
De asemenea, nerespectarea obligației găzduitorului de a-și exprima consimțământul de primire în spațiu se sancționează cu o amendă cuprinsă între 75 și 150 lei. Perioada maximă pentru care această viză poate fi solicitată este de un an.
Chestorul de poliție Aurel-Cătălin Giulescu, șeful Direcției pentru Evidența Persoanelor, a explicat pentru avocatnet.ro că, în ceea ce privește obținerea vizei de reședință în regim digital, trebuie știut faptul că aceasta poate fi menționată pe noile CEI numai în momentul solicitării acestora.
Cei care dețin deja un astfel de document și doresc obținerea vizei de flotant, este necesar să mai aștepte trei sau patru săptămâni, până când procesul tehnologic aferent unei astfel de solicitări va deveni funcțional, procedurile de înscriere în CEI a vizelor de flotant eliberate ulterior emiterii documentului fiind încă în faza de testare.
Noile documente de identitate electronice pot fi accesate prin intermediul aplicației RoCEIReader, pe care persoanele fizice și juridice o pot utiliza pentru a vizualiza simplu și securizat datele din CEI, inclusiv atunci când au nevoie de dovada adresei de domiciliu. Aplicația este disponibilă pentru descărcare pentru telefoanele cu Android, versiunea pentru iOS urmând să fie lansată în perioada următoare.
Mai trebuie ținut cont de faptul că, începând din luna iunie a anului 2023, noi reglementări limitează la maximum zece numărul persoanelor care pot fi înregistrate oficial (cu domiciliul sau reședința) la o singură adresă. De asemenea, este introdusă o nouă obligație pentru proprietarii sau chiriașii care găzduiesc o altă persoană: dacă adresa din buletinul persoanei găzduite nu corespunde cu adresa unde locuiește efectiv, gazda trebuie să meargă personal la serviciul de evidență a persoanelor, împreună cu persoana găzduită, pentru a-și da consimțământul oficial pentru luarea în spațiu.
În plus, deși OUG 97/2005 prevede (în urma unei modificări survenite în anul 2023) că „începând cu data realizării condiţiilor tehnice, cererea pentru înscrierea reşedinţei se formulează electronic”, acest lucru nu este încă posibil, cu excepția situației în care chiar proprietarul unui imobil solicită viză de flotant pentru adresa respectivă.
avocatnet.ro
Comentarii articol (3)