În contextul implementării sistemului plății defalcate a TVA, devenit popular printre profesioniști ca split TVA, ne-am întrebat ce va însemna, odată cu aplicarea mecanismului, pregătirea unui decont de TVA. Totodată, am vrut să vedem cum se va modifica, în mod concret, munca unui contabil sau a altei persoane care se ocupă de plăți și încasări în cadrul unei firme, motiv pentru care am stat de vorbă cu un specialist. Citește articolul
Firmele înregistrate în scopuri de TVA pot alege să implementeze noul sistem de plată diferențiată a TVA-ului începând cu luna octombrie, cu trei luni înainte ca măsura să devină obligatorie, conform unui act normativ publicat recent în Monitorul Oficial. Aceste întreprinderi vor fi obligate să asigure tranzacții separate în ceea ce privește plata și încasarea TVA-ului, atât în relația cu statul, cât și cu partenerii comerciali. Având în vedere că sumele aferente TVA-ului vor fi blocate într-un cont special, firmele vor suferi o pierdere de lichiditate pe termen scurt ce se poate accentua în cazul companiilor care fac investiții consistente în stocuri de marfă. Citește articolul
Soluționarea deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată (TVA) cu opțiune de rambursare se face acum după noi reguli, stabilite recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Practic, noua procedură reglementează un mecanism de verificare a fiecărui decont de TVA depus după data de 1 mai 2017, prin raportare la motivele care au stat la baza înscrierii sau menținerii persoanei impozabile într-o bază de date specială, acolo unde sunt înregistrate, după anumite criterii, firmele care prezintă risc fiscal pentru rambursarea de TVA. Aflați din cele ce urmează care sunt situațiile în care deconturile vor putea fi soluționate mai rapid, dar și cazurile în care o astfel de procedură ar putea fi întârziată, mai degrabă. Citește articolul
Fiscul continuă să ia măsuri pentru creșterea încasărilor la bugetul statului, astfel că ultimele modificări, aplicabile chiar de astăzi, vizează procedura de soluționare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată (TVA) cu opțiunea de rambursare. Printre altele, se urmărește reducerea numărului de contribuabili înscriși în baza specială, acolo unde vor fi înregistrate firmele care prezintă risc fiscal pentru rambursarea de TVA, în funcție de anumite criterii. Noile prevederi sunt incluse într-un act normativ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), apărut recent în Monitorul Oficial. Citește articolul
În funcție de anumite criterii, contribuabilii care prezintă risc fiscal la rambursarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) sunt înscriși într-o bază de date specială. În același timp, există anumite motive pentru care aceștia pot fi radiați din acea bază de date. Citește articolul
Procedura rambursării taxei pe valoarea adăugată (TVA) a cunoscut multiple modificări recent, în vederea creșterii încasărilor la bugetul de stat, astfel că deconturilor depuse după data de 1 mai li se vor aplica noi reguli. În acest context, explicăm astăzi care este noul mod de rambursare de TVA, dar și cum funcționează, spre exemplu, baza de date în care sunt acum înscriși contribuabilii ce prezintă risc fiscal. Citește articolul
Formularul 300, respectiv decontul de taxă pe valoarea adăugată (TVA), a fost actualizat recent, prin intermediul unui act normativ publicat în Monitorul Oficial. Noul model al declaraţiei apare ca urmare a ultimelor modificări aduse Codului fiscal, dar şi după introducerea, de la 1 ianuarie 2017, a unei noi cote standard de TVA, de 19%. Citește articolul
În situațiile în care, pentru rambursarea taxei pe valoarea adăugată (TVA), Fiscul decide să facă o inspecție anticipată, aceasta vizează doar perioadele pentru care se cere restituirea de bani, potrivit unor prevederi recent intrate în vigoare. Prin urmare, autoritățile micșorează, practic, durata inspecției fiscale anticipate, astfel că cererile de rambursare ale firmelor se soluționează mai rapid. Citește articolul
Plătitorii de TVA vor avea și mai multe obligații de declarare a operațiunilor, după modificarea declaraţiei 394, deși autoritățile susțin că au simplificat-o. Practic, crește atât volumul de informații, cât și nivelul de detaliere al acestora. Contexpert a analizat noile prevederi și a inventariat efectele pe care le vor produce în practica de zi cu zi a contabilității și a societăților. Citește articolul
Fiscul a aprobat o nouă variantă a formularului 311, ce este folosit pentru declararea și plata TVA de către contribuabilii al căror cod de TVA a fost anulat. Aceste persoane trebuie să colecteze și să plătească TVA pentru tranzacțiile aflate în sfera taxei pe valoare adăugată, efectuate după ce înregistrarea în scopuri de TVA a fost anulată, fără să aibă dreptul să deducă TVA de la achizițiile care au legătură cu aceste tranzacții. Citește articolul