După ce sistemul e-Factura va deveni obligatoriu pentru toate tranzacțiile în relația B2B, autoritățile fiscale spun că vor să treacă la modificări legate de declarațiile de TVA. Un exemplu în acest sens este cel al decontului de TVA (formularul 300), care va putea fi precompletat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), astfel încât firmele doar să-l verifice și corecteze înainte de depunere. Citește articolul
Trecerea la o obligație generalizată de a folosi sistemul e-Factura în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024, încă este în discuții la nivelul Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), au declarat reprezentanții acestora la un webinar de marți. Deși sunt luate în calcul mai multe variante, cert este că implementarea va începe, într-o formă sau alta, din ianuarie. Totodată, cert mai este că va fi nevoie și de modificări la Codul fiscal, nu doar de un simplu ordin al ANAF cu un calendar. Citește articolul
Raportarea fișierului SAF-T prin formularul 406 este, de departe, cea mai complexă și cea mai importantă obligație declarativă cu care s-au confruntat contribuabilii din România. Implementarea raportării SAF-T, în perioada 2022 - 2025, va sta la baza unor viitoare simplificări majore, dar declarația va fi și unul dintre principalele instrumente de identificare a neconformării. Având în vedere aceste chestiuni, contribuabilii nu se pot mulțumi cu o simplă implementare „de mântuială” a raportării, ci trebuie să-i acorde o importanță sporită prin măsuri adecvate pe termen lung. Citește articolul
În acest moment, mulți contribuabili din România deja sunt obligați să facă raportări lunare, trimestriale și anuale ale fișierului SAF-T, în conformitate cu calendarul de implementare stabilit de autorități. În aceste condiții, companiile ar trebui să se gândească serios la o organizare adecvată pe termen lung, iar unul dintre aspectele importante este reprezentat de verificarea și testarea declarațiilor 406 înainte de transmiterea lor către Fisc. Citește articolul
Implementarea fișierului SAF-T este doar începutul unui drum lung pentru companii, sunt de părere specialiștii. Practic, o dată cu începerea raportărilor obligatorii încep și provocările pe termen lung pentru societăți. De ce? Pentru că felul în care sunt întocmite declarațiile 406 se va reflecta în mod direct în relația cu inspectorii Fiscului - orice greșeli, lipsuri sau nepotriviri vor putea declanșa analize și controale ale autorităților. Totodată, trebuie acordată o atenție mare inclusiv schimbărilor interne, la nivelul afacerii, și schimbărilor legislative. Citește articolul
Documentația tehnică necesară companiilor pentru întocmirea și transmiterea fișierului SAF-T prin declarația 406 a fost republicată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). De principiu, fișierele au fost optimizate față de versiunea lor inițială. Citește articolul
Având în vedere complexitatea și importanța raportării SAF-T, este de așteptat ca firmele să aibă, pe termen lung, o relație mult mai strânsă cu reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), față de situația oricărei alte declarații fiscale. Ce înseamnă asta? De principiu, un proces continuu de identificare a problemelor, o comunicare constantă cu inspectorii ANAF și o urmărire atentă a gradului de risc al companiei. Citește articolul
Anul trecut, criteriile generale de risc fiscal din Codul de procedură fiscală au fost detaliate în subcriterii de risc printr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Însă ANAF a uitat să includă în ordin un aspect foarte important, conform reprezentanților Camerei Consultanților Fiscali (CCF) - certificarea declarațiilor fiscale, care trebuie luată în calcul în cadrul analizei de risc. La solicitarea CCF, Ministerul Finanțelor a confirmat că propunerea CCF de a completa ordinul privind aprobarea subcriteriilor de risc este justificată și că urmează să fie implementată de către ANAF. Citește articolul
Raportarea SAF-T va fi folosită de autoritățile fiscale pe termen lung, astfel că și companiile ar trebui să se gândească la măsuri adecvate pentru gestionarea acesteia. De exemplu, în privința sistemelor din care se extrag informațiile fiscal-contabile. Conform specialiștilor, soluția ideală ar trebui implementată în funcție de sistemele folosite acum și în funcție de specificul afacerii. Citește articolul
Pentru firmele mijlocii, care sunt obligate, din 2023, să înceapă raportarea fișierului SAF-T prin intermediul declarației 406, perioada de grație se încheie, conform calendarului stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, cei cu obligația lunară de raportare și cei cu obligația trimestrială de raportare trebuie să depună declarațiile aferente perioadei ianuarie - iunie 2023 până la finalul lunii iulie, dacă nu vor să riște, cel puțin teoretic, amendarea. Citește articolul