Pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget, contribuabilul sau plătitorul are dreptul la dobândă, conform legislației fiscale în vigoare. Dobânzile nu se acordă însă din oficiu, ci trebuie cerute, iar Fiscul, așa cum ne-au explicat niște specialiști, a interpretat uneori eronat momentul de la care încep să curgă aceste dobânzi, de cele mai multe ori, în dezavantajul celui care avea dreptul la ele. De exemplu, este eronată interpretarea conform căreia dobânda curge numai de la data depunerii cererii, tot așa cum nu se poate admite ideea că derularea unei inspecții fiscale ar suspenda cumva termenul. În plus, jurisprudența națională și europeană reprezintă un punct de plecare foarte important pe acest subiect. Citește articolul
Aplicarea noului mecanism al plății defalcate a taxei pe valoarea adăugată (split TVA) nu va influența în vreun fel procedura de rambursare a TVA. Cu alte cuvinte, nu se modifică nimic, așa cum a confirmat, la solicitarea redacției noastre, un specialist în fiscalitate. Citește articolul
În contextul în care organele fiscale de la noi au condiționat rambursarea taxei pe valoarea adăugată (TVA), pentru o firmă nerezidentă, de dovedirea anumitor aspecte ulterioare achiziției, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a sesizat Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), la solicitarea unei echipe de avocați. Prin decizia instituției europene, s-a obținut practic invalidarea practicii eronate a organelor fiscale române de a condiționa rambursarea TVA, achitată pentru un import de bunuri, de dovedirea „circuitului ulterior” al acestora. Citește articolul
Soluționarea deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată (TVA) cu opțiune de rambursare se face acum după noi reguli, stabilite recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Practic, noua procedură reglementează un mecanism de verificare a fiecărui decont de TVA depus după data de 1 mai 2017, prin raportare la motivele care au stat la baza înscrierii sau menținerii persoanei impozabile într-o bază de date specială, acolo unde sunt înregistrate, după anumite criterii, firmele care prezintă risc fiscal pentru rambursarea de TVA. Aflați din cele ce urmează care sunt situațiile în care deconturile vor putea fi soluționate mai rapid, dar și cazurile în care o astfel de procedură ar putea fi întârziată, mai degrabă. Citește articolul
Fiscul continuă să ia măsuri pentru creșterea încasărilor la bugetul statului, astfel că ultimele modificări, aplicabile chiar de astăzi, vizează procedura de soluționare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată (TVA) cu opțiunea de rambursare. Printre altele, se urmărește reducerea numărului de contribuabili înscriși în baza specială, acolo unde vor fi înregistrate firmele care prezintă risc fiscal pentru rambursarea de TVA, în funcție de anumite criterii. Noile prevederi sunt incluse într-un act normativ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), apărut recent în Monitorul Oficial. Citește articolul
În funcție de anumite criterii, contribuabilii care prezintă risc fiscal la rambursarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) sunt înscriși într-o bază de date specială. În același timp, există anumite motive pentru care aceștia pot fi radiați din acea bază de date. Citește articolul
Procedura rambursării taxei pe valoarea adăugată (TVA) a cunoscut multiple modificări recent, în vederea creșterii încasărilor la bugetul de stat, astfel că deconturilor depuse după data de 1 mai li se vor aplica noi reguli. În acest context, explicăm astăzi care este noul mod de rambursare de TVA, dar și cum funcționează, spre exemplu, baza de date în care sunt acum înscriși contribuabilii ce prezintă risc fiscal. Citește articolul
În situațiile în care, pentru rambursarea taxei pe valoarea adăugată (TVA), Fiscul decide să facă o inspecție anticipată, aceasta vizează doar perioadele pentru care se cere restituirea de bani, potrivit unor prevederi recent intrate în vigoare. Prin urmare, autoritățile micșorează, practic, durata inspecției fiscale anticipate, astfel că cererile de rambursare ale firmelor se soluționează mai rapid. Citește articolul
Persoanele impozabile stabilite în România, care importă şi achiziţionează bunuri sau servicii dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene (UE), pot să solicite rambursarea taxei pe valoare adăugată (TVA) plătite în acel stat. Procedura de primire a cererilor a fost actualizată recent, prin intermediul unui act normativ publicat în Monitorul Oficial, document care aprobă şi noile modele ale formularelor utilizate în acest scop. Citește articolul
Persoanele impozabile stabilite în România, care au efectuat importuri şi achiziţii de bunuri/ servicii în alt stat membru al Uniunii Europene (UE), în anul 2015, mai pot solicita rambursarea taxei pe valoare adăugată (TVA) achitate în acel stat până diseară, prin intermediul formularului 318. Citește articolul