avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 568 soluții astăzi
Acasă Act normativ: ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 120 / 2021

Act normativ: ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 120 / 2021

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Perioada de grație pentru e-Factura se extinde până la 31 mai. Au apărut și două clarificări importante

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Martie 2024 | 16644 | Timp de citire: 2 min.

Perioada de grație în care contribuabilii scapă de amendare pentru nefolosirea e-Factura în relația B2B a fost extinsă cu două luni, potrivit unei ordonanțe oficializate vineri de Executiv. În același timp, sunt clarificate două chestiuni importante legate de amenzile pentru nefolosirea sistemului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Câțiva indicatori de risc fiscal la care a lucrat ANAF, în 2023, pentru a identifica problemele la contribuabili

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Martie 2024 | 10905 | Timp de citire: 2 min.

În 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a lucrat la dezvoltarea unor noi indicatori de risc fiscal, însă a și testat anumiți indicatori de risc care deja existau, așa cum reiese din raportul său de activitate pe anul trecut. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Advertorial

e-Factura: Ce ar trebui să știe asociaţiile de proprietari care folosesc sau care ar putea folosi sistemul

Pavel Varvari în Salarizare, taxare & relația cu statul
Owner, XiSoft Servicii SRL
27 Martie 2024 | 2 | 22296 | Timp de citire: 3 min.

Având în vedere că firmele sunt obişnuite să primească factură pentru decontarea unei cheltuieli, de multe ori asociaţiile de proprietari primesc solicitări de a emite facturi pentru sumele din lista de plată. Nu am găsit nici o bază legală care să „interzică” asociaţiei să emită astfel de facturi. Deci, asociaţia de proprietari poate să emită facturi proprietarilor, deşi nu este obligatoriu. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Clarificare ANAF

Asociațiile de proprietari nu trebuie să emită facturi către proprietari și nici să le transmită în e-Factura. Sistemul e obligatoriu dacă se derulează activități economice

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Martie 2024 | 10 | 22784 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care folosirea e-Factura a devenit obligatorie, de la 1 ianuarie 2024, în relația business to business, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au clarificat recent în ce situații trebuie să folosească sistemul asociațiile de proprietari. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Advertorial

Trei probleme practice ale sistemului e-Factura și de ce ar trebui soluționate

Pavel Varvari în Salarizare, taxare & relația cu statul
Owner, XiSoft Servicii SRL
13 Martie 2024 | 4047 | Timp de citire: 5 min.

Sistemul e-Factura este o iniţiativă extrem de bună şi are nevoie doar de mici ajustări pentru a uşura semnificativ viaţa tuturor persoanelor juridice din România. Chiar dacă am putea să aducem anumite critici implementării făcute de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), diferenţa cea mai mare o pot face softurile şi platformele care generează facturile în format XML, inclusiv utilizatorii, solicitând softurilor să implementeze soluțiile de mai jos. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Firmele mici pot folosi, mai nou, o aplicație simplificată de emitere a facturilor în format XML

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
6 Martie 2024 | 7029 | Timp de citire: 2 min.

O aplicație simplificată de emitere a facturilor electronice în format XML a fost pusă la dispoziție pentru firmele mici, conform unui comunicat de presă recent al Ministerului Finanțelor (MF). Astfel, de-acum există o aplicație simplificată și o aplicație complexă pentru generarea fișierelor XML care trebuie transmise în sistemul e-Factura. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ghidul oficial privind e-Factura, actualizat de MF și ANAF. În martie apare o aplicație simplificată pentru firmele mici

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
22 Februarie 2024 | 11167 | Timp de citire: 3 min.

Un ghid oficial actualizat cu informații și lămuriri referitoare la folosirea sistemului e-Factura a fost publicat miercuri de către Ministerul Finanțelor (MF) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce acesta apăruse inițial în decembrie 2023. Documentul conține, în principal, chestiuni generale despre sistem și instrucțiuni pentru folosirea sa și a aplicației gratuite de generare de facturi în format XML. În paralel, autoritățile au anunțat că în martie 2024 va apărea o aplicație simplificată special pentru firmele mici. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Teoretic, inclusiv facturile pe zero trebuie trimise în sistem

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
18 Februarie 2024 | 7108 | Timp de citire: 2 min.

Legislația aferentă e-Factura prevede că toate facturile emise în relația B2B trebuie transmise în sistem. Prin urmare, specialiștii sunt de părere că inclusiv facturile emise, din diverse motive, pe zero trebuie trimise de contribuabili. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura B2B: Firmele NU sunt obligate să treacă la arhivarea electronică, însă această practică e recomandată

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Februarie 2024 | 23047 | Timp de citire: 3 min.

De la 1 iulie 2024, numai facturile electronice sigilate de Ministerul Finanțelor, în urma transmiterii în e-Factura, vor mai fi considerate exemplare originale care produc efecte fiscale, dacă vorbim de operațiuni B2B. Însă asta înseamnă automat că firmele vor fi obligate să arhiveze electronic toate facturile? Specialiștii consideră că nu, cu toate că arhivarea electronică a facturilor este recomandată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Impactul asupra arhivării facturilor la trecerea la folosirea e-Factura pentru toate tranzacțiile B2B

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2024 | 12655 | Timp de citire: 4 min.

Cu toate că autoritățile fiscale impun, de la 1 ianuarie 2024, în relația B2B, folosirea sistemului e-Factura, legislația arhivării n-a fost aliniată cu această obligație nouă. Drept urmare, cel puțin în privința arhivării, contribuabilii pot păstra facturile în continuare și în format tipărit. Dar, cel puțin teoretic, nu este exclus ca inspectorii să ceară în continuare facturi, măcar temporar, în cadrul controalelor derulate. Citește articolul