Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Procesul obținerii formularului A1 poate dura uneori extrem de mult, ceea ce afectează grav activitatea companiilor, generând întârzieri în mobilizarea angajaților, riscuri de sancțiuni în statele europene unde se detașează și probleme financiare prin dublarea contribuțiilor. Refuzurile adesea arbitrare ale autorităților române complică și mai mult situația, în special pentru sectoare precum construcțiile, transportul și IT-ul. Comunicarea cu CNPP este marcată de dificultăți, iar companiile se confruntă cu lipsa de transparență și răspunsuri întârziate, uneori ajungându-se la rezilierea contractelor cu partenerii de afaceri. Gabriela Pleșa, expert în mobilitate globală, a discutat cu avocatnet.ro despre dificultățile întâmpinate de angajații români în obținerea formularului. Citește articolul
Detașarea transnațională a salariaților, reglementată de Legea nr. 16/2017, presupune îndeplinirea unor condiții specifice, prevăzute la nivel legislativ, însă acum ceva ani a mai apărut în acest context și un criteriu jurisprudențial - existența unei „legături suficiente cu teritoriul statului gazdă”. Acest criteriu calitativ, deși nu este explicit în lege, este esențial pentru încadrarea corectă a situațiilor de detașare. Citește articolul
Indemnizația pentru creșterea copilului, ce se acordă numai până la împlinirea, de către copil, a vârstei de doi ani (sau, după caz, trei ani), reprezintă un sprijin financiar acordat părinților sau persoanelor care au în îngrijire un copil mic, având rolul de a asigura condiții optime pentru creșterea și dezvoltarea acestuia în primii ani de viață. Totuși, în anumite condiții, această formă de ajutor poate fi pierdută. Citește articolul
Persoanele asigurate care necesită îngrijiri medicale ce nu pot fi furnizate într-un termen rezonabil în România pot solicita acordarea acestora într-un alt stat membru al Uniunii Europene (UE) prin intermediul Documentului Portabil S2. Casa de asigurări de sănătate va analiza cererea în termen de cinci zile lucrătoare și va emite autorizația dacă sunt îndeplinite toate condițiile necesare. Citește articolul
Un tribunal din Germania a solicitat Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) să clarifice aplicarea legislației privind coordonarea sistemelor de securitate socială în cazul lucrătorilor care își desfășoară activitatea și în afara Uniunii Europene (UE), nu doar în statele membre. Concret, care ar fi modul în care trebuie să fie apreciată „partea semnificativă” a activității unui lucrător: trebuie să se ia în calcul toate activitățile, inclusiv cele din țări terțe, sau numai activitățile desfășurate în statele membre ale Uniunii? Citește articolul
Formularul S1 este un instrument esențial pentru cetățenii care locuiesc într-o țară a Uniunii Europene (UE), dar sunt asigurați în altă țară membră. Acest document facilitează accesul la asistența medicală, asigurând că indivizii și familiile lor beneficiază de îngrijiri medicale necesare în statul de rezidență, chiar dacă contribuțiile la asigurările sociale sunt plătite în alt stat membru. Procedura de obținere a certificatului S1 implică solicitarea acestuia de la instituția de asigurări sociale din țara de origine a asiguratului și înregistrarea la instituția de sănătate locală din țara de rezidență. Printre altele, lucrătorii detașați au nevoie și de eliberarea A1 pentru a putea cere formularul S1. Citește articolul
Formularul A1 este un document extrem de important care atestă asigurarea unei persoane în sistemul de securitate socială din țara de origine, precum România, și faptul că legislația de securitate socială a acestei țări i se aplică în timp ce lucrează temporar în alte state membre ale Uniunii Europene (UE). Acest document este emis acum prin intermediul unui portal online și trebuie cerut înainte de plecarea din țară. A1 este relevant atât pentru angajații detașați, cât și pentru cei care lucrează pe cont propriu, fiind valabil pentru o perioadă maximă de 24 de luni. Citește articolul
Ministrul român al muncii a prezentat omologului său italian situația recunoașterii drepturilor de pensie ale românilor care au lucrat sau lucrează în Italia și a arătat că procesul de recunoaștere se desfășoară foarte greoi, putând dura până la trei ani. În urma discuțiilor, ministrul italian a dispus măsuri pentru rezolvarea mai rapidă a situației, urmând ca cele aproximativ 5.000 de dosare întârziate să fie soluționate cu prioritate. Citește articolul
Cei ce primesc ajutor de șomaj într-un alt stat membru al Uniunii Europene (UE) sau Spațiului Economic European (SEE) pot primi în continuare acest drept dacă se întorc în România pentru a căuta un loc de muncă aici. Pentru a transfera indemnizația de șomaj în țară, cei interesați trebuie să obțină un document de la instituția din țara UE care plătește acest drept, iar apoi să se înscrie la agenția județeană pentru ocuparea forței de muncă de care aparțin cu domiciliul. Citește articolul
Începând de la 1 iulie, în cazul statelor semnatare, un acord european oferă angajatorilor și angajaților posibilitatea de a opta pentru menținerea în sistemul de securitate socială din țara în care angajatorul este înregistrat atunci când angajații lucrează în regim de telemuncă din țara de reședință, pentru o perioadă de timp mai mică de 50% din totalul activității. Noul acord dublează, practic, limita de referință aplicabilă la acest moment pentru a stabili unde se datorează contribuțiile, dar aplicarea noului acord e limitată la cazul telesalariaților. Citește articolul