Prima modificare adusă legislației actuale de proiectul de ordin al MAI constă în introducerea în permisul de conducere a unei noi categorii de permis, ”Tr1”, care face referire la dreptul deținătorului de a conduce tractoare agricole sau forestiere a căror viteză maximă constructivă este mai mică sau egală cu 40 de km/h. Mențiunea este impusă de modificarea Codului rutier prin OUG 1/2024, care a introdus această nouă categorie.
De asemenea, documentul impune introducerea unor mențiuni pe permisele de conducere, (în special codurile 100 și peste), care sunt valabile doar în țara emitentă a permisului.
Textul detaliază o excepție pentru categoriile de permis C, CE, D și DE, pentru care, în mod normal, există vârste minime standard pentru obținerea acestor categorii. Totuși, după adoptarea proiectului de ordin, va fi permisă eliberarea permiselor pentru aceste categorii la vârste mai mici: de la 18 ani pentru C și CE, și de la 21 de ani pentru D și DE, în anumite condiții.
Permisele eliberate în aceste condiții speciale conțin un cod național specific, care indică faptul că sunt valabile doar pe teritoriul României. Mai mult, conducerea vehiculelor este permisă doar în prezența unui instructor auto atestat sau a unui examinator autorizat.
O altă modificare vizează modificarea procesului de examinare pentru obținerea permisului de conducere, în special pentru motociclete (categoriile A1, A2 și A).
Astfel, este introdusă obligația de a înregistra audio și video examenul practic de conducere și-n cazul motocicletelor. Pentru mașini, camerele și microfoanele se instalează direct pe vehiculul de examen.
În cazul motocicletelor, situația e puțin diferită: candidatul va conduce motocicleta însoțit de un instructor, examinatorul va urmări din altă mașină, condusă de un angajat al școlii de șoferi, comunicarea între examinator și candidat se va face prin stație radio, iar echipamentele de înregistrare vor fi montate pe mașina examinatorului.
Conform propunerii, ”datele colectate cu ocazia înregistrării probelor teoretice audio şi/sau video se transmit într-un mediu de stocare, altul decât local, prin conexiuni securizate, iar cele colectate cu ocazia înregistrării video a probelor teoretice se stochează la nivel local”.
În plus, certificatele de calificare profesională pentru șoferi (CPI, CPC) și atestatul de conducător auto menționat în Regulamentul UE 1072/2009 vor include codul armonizat 95, care indică calificarea profesională a conducătorului auto.
La preschimbarea permiselor de conducere din alte state UE care conțin codul 95, acest cod nu va fi transferat automat pe noul permis românesc, chiar dacă permisele au fost eliberate de autoritățile statelor membre ale Convenției asupra circulației rutiere sau a statelor cuprinse în Anexa 1 a Ordinului 163/2011. În schimb, pentru a menține această calificare, se va urma o procedură separată.
Pentru a obține certificatele de calificare profesională cu codul 95 în România, solicitanții vor avea două opțiuni: fie vor primi o copie conformă cu originalul a permisului lor străin, fie datele referitoare la codul 95 vor fi transmise electronic către Autoritatea Rutieră Română: ”datele privind înscrierea codului european armonizat 95 în permisul de conducere depus la preschimbare se pot transmite pe cale informatică Autorităţii Rutiere Române din Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii în vederea eliberării certificatelor de calificare profesională și a înscrierii codului în cuprinsul acestora, caz în care nu se mai eliberează copia (...)”.
Nu vor putea fi preschimbate nici permisele de conducere pierdute sau furate ori a căror valabilitate a expirat, cu excepţia celor eliberate de autorităţile statelor membre, precum şi a celor a căror valabilitate a expirat, eliberate de autorităţile statelor prevăzute în anexele nr. 2 și 3 ale Ordinului 163/2011 ori permisele de conducere ale persoanelor care au fost condamnate prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru anumite infracțiuni.
De asemenea, în situaţia în care a fost depus permisul de conducere pentru preschimbare, solicitantului i se eliberează o dovadă înlocuitoare a acestuia, în care se consemnează numărul de înregistrare al dosarului şi data depunerii, numele şi prenumele solicitantului, seria şi numărul permisului de conducere, statul emitent, categoria/categoriile pentru care documentul este considerat a fi valabil şi data obţinerii acesteia/acestora, precum şi menţiunea ”permisul de conducere a fost depus pentru preschimbare”.
Printre alte măsuri prevăzute în proiectul de ordin, este introdusă si posibilitatea introducerii posibilității de a depune o traducere autorizată a permisului de conducere eliberat de statele care nu utilizează alfabetul latin, ca alternativă la traducerea legalizată.
În plus, apare posibilitatea preschimbării permiselor de conducere expirate, emise de state din afara UE, în anumite condiții. Această modificare vizează cetățenii români care și-au schimbat permisul românesc cu unul similar emis de un stat non-UE, iar ulterior s-au întors în România.
Daca va fi aprobat, proiectul de ordin va modifica următoarele acte normative:
Ordinul MAI 157/2012 privind forma și conținutul permisului de conducere - Acest ordin este modificat pentru a utiliza terminologia din Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere.
OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice (Codul rutier) - Modificările aduse acestui act normativ se referă la introducerea categoriei Tr1 pentru tractoare agricole sau forestiere cu viteza maximă constructivă mai mică sau egală cu 40 km/h și la obligativitatea înregistrării audio-video a probei practice din cadrul examenului auto.
Ordinul MAI 97/2017 privind procedura și condițiile tehnice în care se realizează și se stochează înregistrările examenului de obținere a permisului de conducere și măsurile pentru protejarea acestora și a datelor cu caracter personal - Acest ordin este modificat pentru a reglementa procedura de înregistrare audio-video a susținerii probei practice în traseu pentru categoriile A1, A2 și A.
Comentarii articol (0)