Prezintă modul în care TVA și fraudele fiscale pot afecta lanțul de aprovizionare, fiind important pentru asigurarea transparenței și integrității operațiunilor logistice.
Chiar dacă discuțiile despre eficientizarea colectării TVA la bugetul de stat au fost acoperite de primul pachet oficial de măsuri fiscal-bugetare al Guvernului, problema rămâne mai departe. Așadar, ce soluții există? Conform unui specialist de la PwC România consultat de redacția noastră, autoritățile sunt pe drumul cel bun, dar mai au pași importanți de făcut. Citește articolul
Articolul exemplifică beneficiile IoT în sectorul manufacturier, cum ar fi mentenanța predictivă și transparența în lanțul de aprovizionare, aspecte care optimizează operațiunile de logistică și supply chain.
Internetul lucrurilor („Internet of Things” - IoT) funcționează ca o autostradă digitală, care conectează fără întreruperi obiecte și dispozitive fizice, denumite în mod obișnuit „lucruri”. Aceste dispozitive comunică și fac schimb de date atât între ele, cât și cu sisteme mai largi, prin intermediul conectivității la internet. În centrul acestei interacțiuni se află tehnologii încorporate, precum software, senzori și alte componente inteligente, care colectează, transmit și acționează pentru colectarea datelor. Aceste sisteme integrate permit o coordonare și o comunicare în timp real între dispozitive, creând o punte puternică între lumea fizică și cea digitală. Citește articolul
Controalele la frontieră pot influența direct transportul de mărfuri și termenele de livrare, fiind crucial pentru planificarea și gestionarea eficientă a lanțului de aprovizionare.
O recent oficializată hotărâre guvernamentală, menită să consolideze mecanismul de securitate internă, stabilește cadrul juridic aplicabil în situațiile în care este necesară reintroducerea temporară a controalelor la frontierele interne, în conformitate cu normele Codului Frontierelor Schengen. Actul normativ conține procedurile de decizie și acțiune în cazul unor amenințări grave la adresa ordinii publice sau securității naționale, în condițiile în care, după aderarea României la spațiul Schengen, nu exista un cadru juridic specific în domeniul reintroducerii controalelor la frontierele interne. Citește articolul
Articolul este foarte relevant pentru menținerea și îmbunătățirea poziției unei companii în lanțurile de aprovizionare, evitând excluderea și favorizând colaborările.
Comisia Europeană a aprobat VSME („Voluntary Standards for non-listed micro, small and medium-sized undertakings”), standardul voluntar de raportare a durabilității pentru IMM-uri, printr-o recomandare publicată la 30 iulie 2025. Acest cadru simplificat vine în sprijinul întreprinderilor mici și mijlocii care nu sunt obligate să raporteze conform Directivei UE privind Raportarea Corporativă în materie de Sustenabilitate (CSRD), dar care se confruntă cu cerințe tot mai frecvente din partea partenerilor comerciali și, mai ales, a băncilor și instituțiilor financiare. Citește articolul
Pentru firmele care lucrează cu produsele menționate în articol (în special alimente), modificările de TVA influențează costurile de transport și depozitare pe tot lanțul de aprovizionare, de la producător la client.
În urma modificărilor la Codul fiscal legate de cotele de TVA, Guvernul a modificat rapid și normele metodologice aferente printr-o hotărâre aplicabilă de la 1 august 2025. Principalele noutăți au în vedere cota redusă de TVA pentru alimente. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că articolul discută despre cum pot fi modificate lanțurile de aprovizionare, cum se pot schimba furnizorii și cum poate fi gestionat stocul pentru a reduce impactul taxelor vamale. Ei sunt responsabili cu mișcarea eficientă a bunurilor și sunt direct afectați de regulile vamale.
După o serie de negocieri intense purtate de UE și SUA la finele săptămânii trecute, cele două părți au comunicat recent faptul că au ajuns la un acord comercial. Astfel, potrivit celor mai recente comunicări ale celor două părți, exporturile produselor europene ar urma să fie taxate cu 15% în SUA de la 1 august 2025 - practic, la jumătate față de ceea ce administrația SUA comunicase inițial. Acest procent ar urma să se aplice în majoritatea sectoarelor, inclusiv în industria automobilelor, semiconductorilor și a produselor farmaceutice. Citește articolul
Articolul se referă la procesul de colectare și procesare a fierului vechi. Modificările fiscale pot afecta modul în care sunt gestionate materialele în lanțul de aprovizionare al firmei, inclusiv aspecte legate de trasabilitatea cantităților colectate.
Veniturile pe care persoanele fizice le obțin din vânzarea de fiare vechi trebuie impozitate la sursă de-acum, în condițiile în care acestea erau scutite anterior. Totuși, măsura este văzută de specialiști ca o bătaie de cap pentru firme, cu efecte neglijabile asupra încasărilor la bugetul statului. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu transportul și stocarea bunurilor. Noile sisteme vamale digitale pot simplifica sau modifica procesele de import și fluxul lanțului de aprovizionare.
Dincolo de intrarea în vigoare a unor multiple măsuri fiscal-bugetare, în august 2025 mai sunt și alte chestiuni importante de reținut, cum ar fi unele noutăți ce țin de folosirea inteligenței artificiale în afaceri. Iată ce trebuie să știi. Citește articolul
Abordează direct reziliența lanțurilor de aprovizionare și reducerea barierelor comerciale, aspecte cruciale pentru eficiența și planificarea logistică.
La 27 iulie 2025, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și președintele SUA, Donald J. Trump, au convenit un acord privind tarifele și comerțul. Părțile au stabilit pilonii centrali ai relației comerciale dintre Uniunea Europeană și Statele Unite, acest demers reprezentând etapa inițială a unui proces ce urmează a fi dezvoltat gradual. Pe viitor, colaborarea se va extinde pentru a include noi sectoare economice și pentru a facilita un acces și mai bun la piața comună. Citește articolul
Articolul vorbește despre analizarea întregului lanț valoric, de la furnizori la produsul final, pentru a identifica impacturile și oportunitățile de sustenabilitate, ceea ce este relevant pentru logistică și aprovizionare.
Dezbaterea publică pe subiecte de sustenabilitate a luat amploare în ultimii ani, însă, din motive diverse, segmentul legat de strategiile de sustenabilitate a rămas în plan secund. De altfel, dacă raportarea de sustenabilitate a fost întotdeauna guvernată de standarde internaționale ca Global Reporting Initiative (GRI), Sustainability Accounting Standards Board (SASB) sau, mai recent, de prevederile CSRD, strategia de sustenabilitate a părut tratată secundar și din această perspectivă, luând drept repere unele principii și standarde de tip AccountAbility (AA) sau pasaje din GRI, dar fără a beneficia de transpunere locală și, prin urmare, fără vreo responsabilitate sau obligație de conformare. Citește articolul