Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Companiile de logistică și transport rutier folosesc tahografe pe camioane, iar respectarea legii privind verificarea și întreținerea acestora este esențială pentru ca operațiunile lor să se desfășoare fără probleme și fără amenzi.
Reglementările legate de condițiile de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate de transportatorii rutieri, dar și cele privind limitatoarele de viteză ce sunt montate pe autovehicule - RNTR 8, apărute în noiembrie 2024, au fost modificate, potrivit unui ordin recent al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI). Astfel, se stabilește armonizarea prevederilor legale apărute cu nici un an înainte cu modificările apărute între timp în legătură cu omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mișcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități de instalare, reparare sau inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză, dar și îmbunătățirea, simplificarea și clarificarea prevederilor RNTR 8, ca urmare a discuțiilor purtate de autoritățile din domeniu cu partenerii sociali. Citește articolul
Acest departament are șoferi profesioniști care conduc autovehicule, iar aceste reguli privind excepțiile de la purtarea centurii de siguranță îi afectează direct. Este important să fie la curent pentru siguranța șoferilor și pentru a respecta legea în operațiunile lor.
O nouă categorie de persoane ar putea fi scutită de purtarea centurii de siguranță la deplasările cu mașina mică, indiferent dacă acestea conduc respectiva mașină sau sunt pasagere, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere de către Ministerul Sănătății. Mai exact, vor fi scutite de purtarea centurii de siguranță persoanele care suferă de afecțiuni care au necesitat intervenții chirurgicale de stomizare. Citește articolul
Pentru a înțelege cum pot fi afectați șoferii străini care operează în lanțul de aprovizionare sau care transportă mărfuri, asigurând că operațiunile de logistică se desfășoară conform noilor reguli de circulație.
O hotărârea de Guvern menită să asigure recunoașterea reciprocă a permiselor de conducere și să consolideze relațiile României cu partenerii strategici și membrii Organizației Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) sau cei ai Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) a fost oficializată recent. Măsura permite titularilor de permise naționale din anumite state să conducă pe teritoriul României pentru perioade determinate, fără a mai fi necesară deținerea unui permis de conducere internațional. Citește articolul
Raportarea de durabilitate este cerută de-a lungul întregului lanț valoric și de aprovizionare, iar respectarea ei este crucială pentru menținerea relațiilor cu furnizorii și clienții din acest lanț.
Necesitatea de a întocmi raportarea privind durabilitatea se va extinde treptat și către companiile care nu sunt vizate în mod expres de legislație, atenționează specialiștii. Pentru cazurile de acest gen, se va folosi un standard pentru raportarea voluntară. Citește articolul
Acest departament gestionează fluxul de produse de la producție la consumator, iar optimizarea proceselor logistice (depozitare, distribuție) este esențială pentru a preveni degradarea alimentelor și a minimiza risipa.
În fiecare an pe 29 septembrie este marcată la nivel mondial Ziua de conștientizare a pierderilor și risipei alimentare. Legea română privind risipa alimentară a trecut printr-o transformare esențială în 2024, reintroducându-se caracterul obligatoriu al măsurilor de prevenire pentru toți actorii din lanțul agroalimentar, după ce legiuitorul se jucase cu tandemul „obligatoriu - facultativ” cu câțiva ani în urmă. Citește articolul
Deși nu stabilesc prețurile direct, trebuie să înțeleagă cum noile reguli afectează costurile și procesele de pe întregul lanț de aprovizionare, de la producător la vânzător, mai ales în contextul marjelor limitate pentru distribuitori.
Plafonarea adaosului comercial la mai multe produse agricole și alimentare, precum laptele, făina, zahărul, ouăle sau fructele, a fost prelungită până la 31 martie 2026, după ce o ordonanță în acest sens a fost publicată azi în Monitorul Oficial. Măsura apărută în 2023 fusese gândită inițial pentru numai trei luni, însă autoritățile au prelungit-o de mai multe ori până acum - în lipsa prelungirii stabilite acum de Guvern, măsura ar fi expirat la finalul lunii. Citește articolul
Dacă departamentul gestionează flota de vehicule a companiei, este interesat de programul Rabla pentru a înlocui mașinile vechi cu altele noi, mai eficiente și mai ecologice, îmbunătățind operațiunile de transport.
Programul Rabla are, de puțină vreme, un ghid dedicat persoanelor fizice, ce cuprinde ambele componente de până acum ale programului - Rabla Clasic și Rabla Plus. Noul ghid al programului Rabla pentru persoanele fizice stabilește, printre altele, interdicția de a finanța achiziția de autovehicule cu motoare diesel și interdicția de înstrăinare a celor cumpărate cu bani de la stat timp de un an și jumătate. Persoanele fizice se vor putea înscrie în program începând cu 30 septembrie. Citește articolul
Noul cadru legislativ, cum ar fi cel din Germania și Directiva europeană (CSDDD), impune monitorizarea riscurilor ESG pe întregul lanț de aprovizionare. Acest departament trebuie să știe cum să se asigure că furnizorii și partenerii respectă cerințele de sustenabilitate.
Într-un peisaj european în continuă transformare, în care legislația în domeniul sustenabilității se îndepărtează de simpla raportare și pune accentul pe acțiuni concrete, companiile se confruntă cu o nouă realitate: nu mai este suficient să raporteze, trebuie să demonstreze. Implementarea de măsuri reale, monitorizarea eficienței acestora și recompensarea performanței ESG devin piloni esențiali ai conformității și competitivității. Citește articolul
Departamentul de logistică, care se ocupă cu transportul mărfurilor și gestionarea flotei auto, trebuie să se asigure că toate vehiculele și șoferii au actele în regulă pentru a evita întârzieri sau blocaje.
Dacă nu-și reînnoiesc actele în baza cărora conduc, respectiv permisul de conducere sau certificatul de înmatriculare a autovehiculului, atunci când informațiile cuprinse în ele nu mai corespund sau sunt deteriorate, șoferii riscă amenzi chiar și în situația în care nu conduc, deoarece, de câțiva ani, pot fi sancționați și de polițiștii de la serviciul de permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, atunci când constată astfel de situații. În plus, polițiștii de la ghișeu pot da amenzi și pentru deținerea simultană a două permise de conducere naționale, dintre care unul eliberat într-o țară străină. Citește articolul
Articolul menționează că organizațiile se concentrează pe creșterea transparenței de-a lungul lanțurilor de aprovizionare. Acest departament este direct responsabil de gestionarea logistică și a întregului lanț de aprovizionare, inclusiv a impactului său de sustenabilitate.
Companiile europene plasează analiza lanțurilor valorice și evaluarea riscurilor de-a lungul lanțurilor de aprovizionare în topul instrumentelor folosite la primul exercițiu de raportare obligatorie în condițiile Directivei privind Raportarea Corporativă de Sustenabilitate (CSRD), acestea fiind prezente în opt din zece rapoarte analizate de Deloitte în cadrul studiului „Beyond compliance: Observations on practices following Wave 1 of CSRD reporting”. Citește articolul