Astfel, Legea 85/2025 modifică OG 43/1997 privind regimul drumurilor, iar unul dintre aspectele reglementate prin noua lege se referă la clasificarea sectoarelor de drumuri naționale în situația delegării temporare a dreptului de administrare către autoritățile publice locale. Actul normativ a fost oficializat recent și este în vigoare din 26 mai 2025.
Pe durata acestei delegări, în condițiile specificate de lege, sectoarele de drumuri preluate pot fi clasificate temporar fie în categoria drumurilor de interes județean, fie în cea a drumurilor de interes local, în funcție de nivelul autorității locale care primește administrarea.
Această reclasificare temporară simplifică gestionarea drumului respectiv de către autoritățile locale pe durata delegării însă, ulterior încetării delegării, drumul va reveni la clasificarea sa inițială.
O altă serie de modificări vizează responsabilitățile administratorilor de drumuri în ceea ce privește gestionarea vegetației forestiere care afectează siguranța circulației rutiere.
În acest sens, noua lege acordă derogări specifice de la prevederile Codului Silvic, astfel încât, în situații de urgență, precum constatarea unor arbori căzuți sau a unor părți de arbori pe partea carosabilă care pun în pericol siguranța participanților la trafic, administratorul drumului este autorizat să acționeze imediat pentru degajarea carosabilului.
Aceste intervenții includ secționarea, curățarea de crăci sau toaletarea arborilor cu potențial periculos, precum și strângerea materialelor lemnoase rezultate, toate acestea putând fi executate fără a fi necesară marcarea prealabilă a arborilor, așa cum prevede Codul Silvic.
Imediat după intervenția rapidă, administratorul drumului are obligația de a notifica ocolul silvic nominalizat, în termen de cel mult 24 de ore, cu privire la situația gestionată. Ulterior notificării, ocolul silvic preia responsabilitatea de a asigura îndeplinirea procedurilor legale privind evaluarea și exploatarea masei lemnoase rezultate, circulația și comercializarea acesteia.
În plus față de intervențiile de urgență, administratorii de drumuri beneficiază de derogări și în scopul prevenirii accidentelor rutiere. Aceștia pot executa curățarea de crăci și toaletarea arborilor care afectează siguranța, prin reducerea vizibilității mijloacelor de semnalizare rutieră sau prin amplasarea lor în limita zonei de siguranță a drumului, atât în plan orizontal, cât și în plan vertical, până la o înălțime de cel puțin 4,50 metri. Aceste acțiuni preventive pot fi realizate cu simpla notificare a ocolului silvic sau a gărzii forestiere, fără a fi necesară obținerea prealabilă a vreunei autorizări sau aprobări.
Materialele lemnoase rezultate în urma acestor intervenții, fie de urgență, fie preventive, se transportă de către administratorul drumului la un depozit aflat în proximitate, indicat de ocolul silvic. Transportul este permis fără a fi necesară o autorizare sau o licențiere specifică pentru această operațiune, facilitând astfel degajarea rapidă a carosabilului și asigurarea siguranței circulației.
Nu în ultimul rând, legea aduce clarificări și modificări procedurilor de aprobare a administrării drumurilor de interes județean și local.
Astfel, administrarea drumurilor de interes județean se aprobă printr-o hotărâre a consiliului județean și se introduce o excepție importantă pentru sectoarele de drumuri de interes județean situate în intravilanul localităților urbane, a căror administrare revine consiliilor locale respective.
Pentru drumurile de interes local și pentru sectoarele de drumuri de interes județean situate în intravilanul localităților urbane, administrarea se aprobă printr-o hotărâre a consiliului local. În aceste cazuri sunt necesare avize specifice: avizul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pentru sectoarele de drumuri naționale situate în intravilanul municipiilor și avizul consiliului județean pentru drumurile de interes local și pentru sectoarele de drumuri de interes județean aflate în intravilanul localităților urbane.
Comentarii articol (0)