Controlul corporal al unui conducător de vehicul și, după caz, al bagajelor sau vehiculului utilizat de aceasta poate fi făcut de polițiști doar cu respectarea unor prevederi legale, șoferul fiind obligat să se supună controlului dacă polițistul îi cere acest lucru. Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a răspuns recent unor întrebări pe această temă adresate de redacția noastră și a lămurit o serie de aspecte în legătură cu regulile pe care trebuie să le respecte polițiștii în astfel de cazuri. Citește articolul
Printr-un ordin apărut joi, Ministerul Transporturilor a stabilit o procedură pentru imobilizarea vehiculelor de transport în cazul în care șoferii acestora nu respectă perioadele legale de conducere, pauzele și perioadele de odihnă. În plus, ordinul recent conține și modelul procesului-verbal utilizat în situațiile de ridicare a plăcuțelor cu numărul de înmatriculare. Citește articolul
Conform Poliției Române, peste 1200 de radare (808 portabile și 402 mobile) sunt utilizate la nivel național pentru creșterea siguranței rutiere. Amplasarea celor fixe se face conform prevederilor legislației privind măsurile de eficientizare a monitorizării traficului rutier, iar cele mobile vizează zonele cu accidente Citește articolul
O lege recent oficializată completează legislația referitoare la regimul drumurilor și permite administratorilor drumurilor să îndepărteze copacii căzuți sau care prezintă pericol pentru siguranța rutieră. O altă schimbare include posibilitatea reclasificării temporare a anumitor sectoare de drum atunci când administrarea lor este delegată autorităților locale. Citește articolul
Senatul a adoptat, cu amendamente, propunerea de modificare a Codului penal privind incriminarea conducerii sub influența substanțelor interzise. Modificarea principală vizează eliminarea condiției ca șoferul să fie "sub influența" substanțelor, fiind suficientă prezența acestora în sânge. Amendamentele adoptate mențin pedepsele actuale pentru conducerea sub influența alcoolului și introduc o clauză de nepedepsire pentru pacienții aflați sub tratament medical prescris. Decizia finală aparține Camerei Deputaților. Citește articolul
Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui ordin oficializat recent. În urma verificărilor preliminare pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Noul formular este depus exclusiv de proprietarii aplicațiilor de ridesharing. Citește articolul
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a decis recent că, pentru a putea fi reținută infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive, trebuie demonstrată nu doar prezența substanței în organism, ci și afectarea concretă a capacității de conducere. Decizia nuanțează interpretarea legală care se dădea până acum unei asemenea situații, clarificând faptul că poate exista o contradicție între analizele toxicologice inițiale și examenul clinic. Această interpretare a trezit, însă, controverse - pe care vom încerca să le lămurim astăzi cu ajutorul a doi specialiști: Gabriel Ștefan Gorun, medic primar medicină legală, doctor în științe medicale, și Vlad Zaha, criminolog specializat în politicile publice din domeniul drogurilor și în criminologie publică intervenționistă. Citește articolul
Decizia Înaltei Curti de Casație și Justiție (ÎCCJ) – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie penală privind infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive a fost oficializată marți, la o zi după pronunțare. Instanța supremă a motivat că este esențial ca, pentru a fi reținută infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive, să se demonstreze nu doar prezența substanței în organism, ci și aptitudinea acesteia de a afecta capacitatea de conducere a autovehiculului, în acord cu definiția din limbajul comun a ”influenței” și cu datele științifice privind efectele substanțelor psihoactive detectate. Citește articolul
Conducătorii de vehicule reprezintă una dintre categoriile de cetățeni pentru care anul 2024 a adus, probabil, cea mai lungă serie de noutăți legislative. Pornind de la introducerea posibilității de a conduce și anumite motociclete și terminând cu schimbări referitoare la amenzi, formalități administrative sau consecințe ale încălcării anumitor prevederi legale, conducătorii autovehiculelor trebuie să își actualizeze multe dintre informațiile pe care le știau cu privire la deplasarea pe drumurile publice. Citește articolul
Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene au adoptat la 23 octombrie 2024 și au publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene Directiva Europeană 2024/2831 privind îmbunătăţirea condiţiilor de muncă în cadrul muncii pe platforme. Directiva trebuie transpusă de statele membre în legislaţia domestică în termen de 2 ani (i.e. până la 2 decembrie 2026). Rămâne de văzut dacă acești doi ani vor fi un răgaz de timp suficient pentru cei care dețin sau utilizează platformele digitale în vederea efectuării unor analize atente asupra modelului de business și a cadrului de lucru existent, dar și pentru pregătirea și conceperea celor mai bune măsuri de adaptare la viitoarele reglementări legale. Citește articolul