ACCES PREMIUM
De ce premium?
ANAF anunță o vânătoare a „exporturilor” de profituri și cere firmelor să vină voluntar cu informații: Alternativa presupunea controale
Recent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au transmis firmelor mari și mijlocii adrese prin care le cer punerea rapidă la dispoziție a informațiilor despre cheltuielile cu serviciile intragrup din ultimii cinci ani. Pentru a-și justifica demersul, autoritățile fiscale spun că au în vedere verificarea potențialelor „exporturi” de profituri și că această solicitare neobișnuită de informații este de preferat unor controale.
Articolul continuă mai jos
Așa cum a relatat inclusiv avocatnet.ro, ANAF a trimis zilele trecute numeroase solicitări într-un mod neobișnuit (considerat chiar abuziv de către specialiști) către
firmele care fac parte din grupuri multinaționale. Motivul? Acestea să trimită, în doar zece zile lucrătoare și într-un format discutabil, datele despre cheltuielile cu serviciile intragrup din perioada 2020-2024.
Conform unui
comunicat de presă recent, ANAF anunță că
„a demarat procedura verificării potențialelor «exporturi» de profituri” și că are nevoie de aceste informații de la companiile mari și medii (peste 2.700 de firme) deoarece ele nu se regăsesc în fișierul SAF-T. Practic, datele despre cheltuielile cu serviciile intragrup sunt necesare pentru a înțelege mai bine activitatea contribuabililor și
a identifica mai ușor situațiile în care profitul a fost redus în mod artificial pentru a plăti în România un impozit mai mic. Totodată, este subliniat că solicitarea mai neobișnuită de a veni voluntar cu informații către ANAF este de preferat unei campanii de controale fiscale.
„Obiectivul nostru este să analizăm în mod riguros și structurat datele disponibile, înainte de a demara acțiuni de control în cazurile în care există suspiciuni privind transferul nejustificat de profituri în afara țării. Apreciem efortul contribuabililor de conformare la SAF-T, însă, pentru această analiză, datele colectate până acum prin SAF-T nu sunt suficient de detaliate. Alternativa ar fi fost un exercițiu mai complicat - verificări care ar fi presupus inițierea de controale documentare sau solicitări de dosare de prețuri de transfer. Considerăm că o astfel de manieră voluntară și deschisă este mai puțin intruzivă, fără perturbarea activităților curente”, a declarat Adrian Nica, noul Președinte al ANAF, ca răspuns la criticile specialiștilor, conform cărora autoritățile cer niște date pe care deja le au.
„Contribuabilii mari și mijlocii (care preponderent au făcut obiectul acestei cereri) transmit de ani buni declarația SAF-T, din care ANAF își poate extrage direct informațiile de interes; termenul de răspuns este de zece zile lucrătoare în plin sezon de vacanță, în condițiile în care termenul de 45 de zile de soluționare a contestațiilor, de exemplu, este ignorat cu desăvârșire de organele fiscale; avem deja legislație și instrumente solide care pot fi aplicate de organele fiscale pentru a limita «exportul» profiturilor în străinătate și multe alte argumente”, au subliniat fiscalistele Mirela Păunescu și Mirela Buliga.
Cu toate că șeful Fiscului susține că firmele
„dețin deja informațiile în dosarele prețurilor de transfer și, ca atare, efortul nu ar trebui să fie unul considerabil”, specialistele atrag atenția că
„nu există nicio obligație de a organiza evidența serviciilor distinct pe serviciile de interes pentru autoritatea fiscală. O astfel de misiune de a detalia informațiile nu ar fi imposibilă, dar ar presupune analiza individuală a tuturor cheltuielilor efectuate în perioada de interes pentru ANAF și gruparea acestora potrivit criteriilor solicitate.”În comunicatul de presă, autoritățile subliniază, pe de o parte, că procedura
nu reprezintă un control fiscal și
nu generează obligații fiscale suplimentare pentru contribuabilii vizați și, pe de altă parte, că informațiile colectate vor fi
utilizate exclusiv în scopuri analitice. Totuși, îndemnul la colaborare voluntară este
însoțit și de aluzia amintită mai sus a „alternativei” reprezentate de controale efective la companii.
„Ar putea să fie doar timp pierdut și costuri nejustificate. Ne întrebăm, în plus, care este sancțiunea de care ar fi pasibil un contribuabil care nu completează corect tabelul, fie că greșește, fie că nu se străduiește să-l completeze corect. Niciuna?” se întreabă Mirela Păunescu și Mirela Buliga.
Reamintim că subiectul
cheltuielilor cu serviciile intragrup este unul dintre cele mai controversate în cadrul inspecțiilor fiscale derulate de ANAF la contribuabilii din România. Așa cum reiese din multiplele spețe prezentate de redacția noastră de-a lungul timpului, inspectorii fiscali fac tot posibilul pentru a crește impunerile suplimentare la impozit pe profit, contestând prestarea efectivă sau chiar necesitatea serviciilor intragrup.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.