Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
S-a scris deja mult despre pachetele legislative ale toamnei, iar în așteptarea deciziei Curții Constituționale din 8 octombrie 2025 asupra celor pentru care nu a avut loc o pronunțare la 24 septembrie 2025, ecourile par a se mai fi atenuat. Totuși, cum detaliile contează – mai ales în fiscalitate, unde nuanțele pot schimba complet efectele unei reglementări -, ni se pare necesar și util să folosim acest răstimp pentru o analiză sintetică a noii reglementări preconizate, după ce lucrurile s-au mai așezat puțin. Citește articolul
În articolul de față sintetizăm principalele riscuri și recomandări de avut în vedere, de către contribuabilii care fac parte din grupuri de firme, atunci când vine vorba de servicii, redevențe și finanțări intragrup. Citește articolul
Redevențele intragrup sunt verificate cu atenție, la controale, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), deoarece sunt plăți semnificative care pot reduce profitul impozabil în România. Astfel, ANAF urmărește anumite aspecte și în final poate refuza total sau parțial deductibilitatea acestor cheltuieli. Citește articolul
Serviciile intragrup, în special cele intangibile, sunt verificate frecvent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în timpul inspecțiilor fiscale. Autoritatea fiscală urmărește în special serviciile de management, consultanță, administrative, tehnice și financiare, conform specialiștilor de la Viboal FindEx. Iată principalele aspecte de reținut pe acest subiect. Citește articolul
Unul dintre proiectele incluse în cel de-al doilea pachet legislativ pentru care guvernul și-a asumat răspunderea în parlament aduce alte modificări Codului Fiscal, cea mai de impact vizând impozitarea companiilor. Deși, conform declarațiilor oficiale și unor variante intermediare ale proiectului, impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) urma să fie eliminat și, în compensare, să fie înlocuit cu o așa-numită „taxă pe afiliați”, în forma finală a fost menținut IMCA și au fost adăugate și prevederi restrictive pentru cheltuielile grupurilor de companii. În ciuda faptului că autoritățile au constatat că încasările din IMCA nu au fost la nivelul preconizat și că afectează investițiile, l-au păstrat, urmând ca noua regulă pentru afiliați să se aplice companiilor care nu îndeplinesc criteriul de volum pentru IMCA. Citește articolul
Pachetul 2 de măsuri fiscale dedicate reducerii deficitului bugetar al României care propune, printre altele, rescrierea regulilor de impozitare a profitului aduce o veste bună, întrucât elimină impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), care a complicat viața (și costurile) companiilor mari din România în ultimii trei ani. Dar, în același timp, o altă modificare din pachet pare să exemplifice perfect proverbul „au dat din lac în puț”. Citește articolul
Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), care a creat mai multe probleme decât a rezolvat, urmează să fie eliminat de anul viitor. Însă vestea este doar aparent bună, pentru că autoritățile vor să compenseze această „pierdere” printr-o regulă nouă de limitare a deductibilității cheltuielilor cu serviciile contractate de la afiliați. Practic, marile companii multinaționale scapă de IMCA, dar sunt vizate de reguli și mai restrictive. Ambele propuneri se găsesc în proiectul de lege care face parte din al doilea pachet pentru consolidare fiscală - pachet care ar fi trebuit să vizeze doar cheltuielile bugetare, conform declarațiilor oficiale. Citește articolul
Extinderea aplicabilității acordurilor de prețuri în avans (APA) și pentru perioade din trecut, nu doar pentru perioade din viitor, este binevenită pentru contribuabili, care pot evita, astfel, riscurile fiscale pentru tranzacțiile pentru care obțin asemenea acorduri. Așa văd lucrurile specialiștii în prețuri de transfer, atunci când vine vorba de modificările operate recent de Guvern. Citește articolul
Într-un context economic global extrem de complex și având în vedere declarațiile recente ale Guvernului României, care anunță o reformă fiscală profundă și o luptă fermă împotriva risipei bugetare, companiile se confruntă cu presiuni fiscale tot mai mari. Cu un deficit bugetar record (cel mai mare din UE în acest moment) și o nevoie urgentă de consolidare fiscală, măsurile de reformă au ca obiectiv imediat reducerea deficitului bugetar, dar și obiective pe termen mediu-lung, cum este digitalizarea și întărirea capacității Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de a-și încasa impozitele și taxele, inclusiv de a crește încasările din zona prețurilor de transfer. Citește articolul
După ce Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a început recent să se intereseze, într-un mod neobișnuit, de cheltuielile firmelor cu serviciile intragrup, specialiștii atenționează că este timpul pentru analize interne și evaluări de riscuri. Citește articolul