Acum, prin Ordinul 120/2025, publicat azi în Monitorul Oficial, MAI a introdus norme metodologice de aplicare, la nivelul ministerului, a prevederilor din OUG nr. 53/2024 legate de decontarea ochelarilor.
Astfel, se stabilește o procedură de monitorizare și evaluare a vederii angajaților MAI, dar și una pentru decontarea ochelarilor necesari.
În primul rând, documentul apărut în această dimineață stabilește că “dispozițiile prezentelor norme metodologice se aplică personalului MAI care folosește în mod obișnuit un echipament cu ecran de vizualizare, pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru”.
Potrivit recentelor norme, supravegherea stării de sănătate a personalului din MAI trebuie asigurată de unitățile MAI angajatoare și făcută de către medicii de medicina muncii, în conformitate cu normele aplicabile la nivelul ministerului.
Dacă, în baza evaluării riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională, se constată că un angajat al MAI folosește în mod obișnuit un echipament cu ecran de vizualizare în mare parte a programului său, angajatorul va trebui să facă următoarele mențiuni în fișa de identificare a factorilor de risc profesional:
- la secțiunea „Operațiuni executate de lucrător în cadrul procesului tehnologic” se menționează „activitatea profesională desfășurată la postul de lucru presupune folosirea în mod obișnuit a unui echipament cu ecran de vizualizare, pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru”;
- la secțiunea „Suprasolicitări” se bifează câmpul „vizuale”;
- la secțiunea „Echipament de lucru” se menționează „echipament cu ecran de vizualizare”.
În cazul în care se constată probleme vizuale în urma screening-ului, medicul de medicina muncii dispune efectuarea de către personalul MAI a unui examen oftalmologic specializat.
În urma examenului oftalmologic, medicul oftalmolog recomandă folosirea ochelarilor, în situația în care este necesară prevenirea unor probleme vizuale sau dacă există probleme vizuale care necesită corecție optică pentru vederea intermediară pe parcursul activității ce implică lucrul cu un echipament cu ecran de vizualizare, și completează, semnează și parafează prescripția/ recomandarea pentru utilizarea acestora.
De asemenea, normele stabilesc și circuitul documentelor justificative pe baza cărora se efectuează decontarea ochelarilor. Concret, angajații MAI vor putea solicita decontarea cheltuielilor de achiziție a ochelarilor în baza unei cereri, la care va trebui anexată și prescripția/ recomandarea amintită mai sus.
Documentele menționate sunt apoi prezentate la viza pentru control financiar preventiv propriu de către o persoană anume desemnată prin dispoziție/ ordin de zi pe unitate.
“Sumele reprezentând cheltuielile de decontare a dispozitivelor de corecție speciale plătite necuvenit se recuperează conform prevederilor legale în vigoare”, mai scrie în norme.
Comentarii articol (0)