Din această lună, persoanele cu venituri mici pot beneficia de un sprijin de la stat, în valoare de 50 de lei, pentru plata facturilor la energia electrică. Plata efectivă către furnizorul de energie electrică se face, potrivit regulilor programului de sprijin, prin intermediul Poștei Române, prin serviciul de mandat poștal.
Regulile mecanismului de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică cu venituri mici, ce se acordă acum, după eliminarea fostei scheme pentru tarife reduse la gaze și electricitate, respectiv după 1 iulie 2025, sunt cuprinse în
OUG 35/2025.
Pentru a primi sprijinul financiar pentru plata facturilor la electricitate, cei interesați trebuie, cu condiția îndeplinirii unor criterii privind veniturile obținute lunar, să depună o cerere, de principiu, online.
Dacă i se aprobă cererea, titularul sprijinului primește un
tichet electronic de energie, în format electronic, la adresa de e-mail furnizată în cerere, ce poate fi ulterior tipărit.
În baza acestui tichet, beneficiarul sprijinului poate face plata către furnizorul de energie electrică,
prin mandat poștal, respectiv prin intermediul Poștei Române. Mai exact, așa cum e stabilit în OUG 35/2025, pentru a se putea face plata cheltuielilor cu energia electrică prin serviciul de mandat poștal,
Poșta Română deschide pentru fiecare loc de consum declarat eligibil un cont de sume în mandat poștal, prin intermediul cărora se vor face plățile către furnizorii de energie electrică.
“Conturile de sume în mandat poștal deschise pentru fiecare loc de consum eligibil, pe baza listelor validate de ANPIS, sunt conturi de evidență extracontabile, care funcționează drept conturi de pasiv, prin intermediul cărora se creditează sumele trimise în mandat poștal la fiecare tranșă lunară a sprijinului pentru compensarea prețului la energie și se debitează cu plățile efectuate prin serviciul de mandat poștal de către beneficiarul sprijinului.Soldul creditor al contului de sume în mandat poștal reprezintă sume la dispoziția beneficiarului de sprijin pentru compensarea prețului la energie electrică, în baza cărora urmează a se efectua plăți prin serviciul de mandat poștal către furnizorii de energie electrică, pe toată perioada de valabilitate a sprijinului”, potrivit ordonanței.
Beneficiarii nu pot face, conform regulilor mecanismului de sprijin, plăți prin servicii de mandat poștal mai mari decât sumele din contul de mandat poștal. Totodată, din contul de sume în mandat poștal
nu se pot ridica și efectua plăți în numerar, sumele nu se pot preschimba în numerar și nici nu pot fi efectuate plăți prin serviciul de mandat poștal pentru alte destinații decât cele privind plata facturilor de energie electrică și numai pentru locul de consum declarat.
Obligațiile Poștei Române în legătură cu efectuarea plății prin serviciul de mandat poștal se stabilesc printr-o convenție pentru prestarea serviciului de mandat poștal, ce trebuie încheiată între Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și Poșta Română, pentru a se asigura emiterea, tipărirea, formarea și condiționarea plicurilor, distribuirea, comunicarea cu scrisoare de predare-primire, precum și efectuarea de plăți prin serviciul de mandat poștal, către beneficiarii de sprijin.
După cum stabilesc regulile noului mecanism, care se va aplica în perioada
1 iulie 2025 - 31 martie 2026, sprijinul pentru plata facturilor la curentul electric este în valoare de
50 de lei și poate fi cerut de
persoanele singure cu un venit net lunar de cel mult
1.940 de lei și
familiile cu un venit net lunar/ membru de maximum
1.784 de lei.
Mai multe detalii despre noul mecanism de sprijin pentru plata facturilor la electricitate, inclusiv despre ce venituri sunt luate în considerare la stabilirea ajutorului sau în ce situații e nevoie de depunerea unei noi cereri, pot fi găsite în
această secțiune.
Comentarii articol (9)