Proiectul legislativ - deja votat de Senat - referitor la plajele nou-create pe litoralul românesc propune o schimbare a modului de închiriere a acestor suprafețe, mutând procedura de la licitația publică la atribuirea directă, ca derogare expresă de la prevederile art. 333, alin. (5) din OUG 57/2019 privind Codul administrativ, care prevede că „închirierea bunurilor proprietate publică a statului sau a unităților administrativ-teritoriale se face pe bază de licitație publică”.
Această procedură derogatorie ar urma să fie aplicată numai pentru suprafețele de plajă rezultate în urma implementării proiectului „Reducerea eroziunii costiere” și care „nu sunt deja închiriate”.
Atribuirea directă va fi permisă exclusiv utilizatorilor plajelor pentru scop turistic și se va face în favoarea titularului dreptului de administrare a plajelor aflate în vecinătatea vestică a acestor suprafețe nou-create. Procedural, prevederea va fi pusă în aplicare prin încheierea unor acte adiționale la contractele de închiriere deja existente.
Justificarea acestei derogări, conform expunerii de motive care prefațează inițiativa, constă în necesitatea de a asigura cadrul juridic pentru implementarea Proiectului „Reducerea eroziunii costiere”, în lipsa căruia bugetul de stat și bugetul Administrației Naționale „Apele Române” ar fi putut fi afectate parțial sau total.
De asemenea, conform inițiatorilor, atribuirea directă către utilizatorii plajelor este considerată preferabilă pentru o bună gestionare a acestor suprafețe, în vederea asigurării administrării în bune condiții și a exploatării optime pentru funcția turistică.
Această măsură, se arată în nota de fundamentare, este de natură să prevină impactul negativ asupra operatorilor economici și evită materializarea unui risc din punct de vedere economic, social și turistic, cauzat de imposibilitatea organizării corespunzătoare a activităților specifice sezonului estival. Prin asigurarea închirierii suprafețelor nou-create, operatorii economici obțin posibilitatea de a amplasa echipamente de plajă, garantând astfel un turism de calitate și servicii complete pentru turiști.
Inițiativa propune ca prețul chiriei să se stabilească la nivelul inițial al acesteia din contractul de închiriere deja existent și trebuie actualizat obligatoriu cu indicele anual al prețurilor de consum, stabilit conform HG 183/2020. Dacă prețul chiriei inițial a fost indexat printr-o metodă diferită, prevederile contractului inițial referitoare la regulile de indexare încetează să se aplice, fiind înlocuite de indicele prevăzut de HG 183/2020 pentru actul adițional.
O altă derogare propusă prin această măsură vizează durata contractuală. Prin derogare de la art. 333, alin. (2), litera c) din Codul administrativ, contractele care includ suprafețele nou-create pot fi prelungite pentru o perioadă de maximum cinci ani. Totuși, această prelungire este limitată, neputând depăși data la care sunt aprobate documentațiile de urbanism.
Noile suprafețe de plajă vizate de inițiativă sunt rezultatul Proiectului „Reducerea eroziunii costiere – Faza II (2014–2020)”, cofinanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare. Obiectivul proiectului este reducerea efectelor și a pagubelor cauzate de fenomene naturale precum inundațiile și eroziunea costieră. Este implementat de Administrația Națională „Apele Române”, prin Administrația Bazinală de Apă Dobrogea - Litoral, și are o valoare totală de 841.118.740 euro.
Atenție! Pentru a se aplica, propunerea legislativă trebuie votată și de Camera Deputaților, promulgată de șeful statului și publicată în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)