Se ocupă de administrarea clădirilor și de asigurarea serviciilor necesare (inclusiv curățenia), fiind responsabil să găsească soluții legale și etice pentru aceste nevoi.
O discuție recentă, apărută în spațiul public, în contextul austerității bugetare, readuce în prim-plan o problemă pe cât de delicată, pe atât de importantă în dinamica relațiilor de muncă, respectiv limitele puterii de organizare a angajatorului și respectarea demnității salariatului. Citește articolul
Acest departament gestionează proprietățile și spațiile companiei (birouri, depozite, locații pentru evenimente) și trebuie să se asigure că activitățile desfășurate acolo respectă regulile privind liniștea publică, pentru a evita probleme cu vecinii sau autoritățile.
Organizarea de petreceri zgomotoase sau folosirea aparaturii muzicale la volum mare pot fi sancționate de polițiști cu amenzi de mii de lei, chiar dacă acestea se desfășoară în afara orelor legale de liniște. În plus, deoarece Curtea Constituțională a României (CCR) a stabilit, în 2022, că sintagma "în mediul urban" din legislația privind sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice este neconstituțională, aceste acțiuni pot fi acum sancționate indiferent dacă au loc în mediul urban sau rural. Citește articolul
Acest departament gestionează proprietățile și spațiile firmei. Articolul explică riscurile de spălare a banilor specifice sectorului imobiliar, care sunt esențiale pentru tranzacțiile cu proprietăți.
Activitățile agențiilor imobiliare și ale dezvoltatorilor imobiliari sunt foarte expuse riscurilor de spălare a banilor, conform unui raport recent al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Practic, domeniul tranzacțiilor și dezvoltărilor imobiliare este utilizat destul de des pentru disimularea originii fondurilor provenite din infracțiuni grave, motiv pentru care actorii principali ar trebui să facă eforturi importante pentru a se proteja de riscuri. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care pot fi solicitate și obținute compensații sau despăgubiri pentru problemele legate de alimentarea cu electricitate a clădirilor companiei, a birourilor sau a echipamentelor, în cazul întreruperilor de curent sau supratensiunilor.
Mulți români nu sunt conștienți că au dreptul la compensații pentru pagubele cauzate de penele de curent prelungite, conform reglementărilor în vigoare, care prevăd acordarea automată a compensațiilor, fără solicitare din partea utilizatorilor. Despre procedurile de despăgubire pentru defecțiuni cauzate de variațiile de tensiune am discutat cu Gabriel Andronache, vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Citește articolul
Acest departament este responsabil cu gestionarea adresei oficiale a companiei (sediul social), chiar dacă este una virtuală. Este important să înțeleagă riscurile și implicațiile legale și fiscale asociate cu alegerea și menținerea acestei adrese, precum și modul corect de a gestiona corespondența oficială.
Eliminarea restricției privind numărul de sedii sociale la aceeași adresă, introdusă în 2020, a generat practici cu risc fiscal ridicat - peste 2.000 de adrese găzduiesc circa 47.000 de firme cu datorii de aproape 30 miliarde lei. Recent, ANAF a început să declare inactive fiscal societățile de la „adresele-problemă”, însă procedura este contestată de specialiști pentru nerespectarea pașilor legali. Avocatul Robert Trăilescu explică pentru avocatnet.ro că deciziile de inactivare fiscală emise fără informarea prealabilă a contribuabililor sunt nelegale și pot fi contestate. Citește articolul
Poate fi util pentru înțelegerea implicațiilor fiscale în cazul achizițiilor de spații noi pentru companie sau pentru gestionarea patrimoniului imobiliar existent.
Regulile tranzitorii ce mai permit încă un an aplicarea cotei reduse de TVA de 9% la locuințele noi fac referire inclusiv la necesitatea unui antecontract pentru plata unui avans. Totuși, doar antecontractelor încheiate pe ultima sută de metri le este impusă cerința ca avansul să fie de 20%, nu și celor mai vechi. Citește articolul
Articolul detaliază procesele administrative și birocratice complexe necesare pentru reorganizarea sau închiderea secțiilor și a spitalelor, inclusiv acordurile și documentele necesare, fiind util pentru înțelegerea procedurilor instituționale.
În medie, la stat 50% dintre paturile de spital pentru pacienți cronici sunt ocupate, în timp ce procentul este de doar 28% la privat. Procentul se ridică în rândul pacienților cu boli acute (de durată mai mică), unde procentul ajunge la 74% la stat și la 86% la privat. Statul tratează 95% dintre cazurile de acuți, în timp ce privatului îi revin doar 5%. Citește articolul
Acest departament se ocupă adesea cu gestionarea sistemelor de supraveghere în locațiile companiei. Articolul subliniază probleme legate de 'prelucrarea imaginilor prin sisteme de supraveghere video' și 'sisteme video fixe și mobile (body-cam)', aspecte pentru care departamentul administrativ trebuie să se asigure că sunt respectate regulile de protecție a datelor.
În 2024, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a primit peste 5.300 de plângeri, sesizări și notificări privind incidente de securitate, în urma cărora a desfășurat aproape 500 de investigații și a aplicat amenzi de peste 1,85 milioane de lei. Cele mai multe reclamații au vizat încălcarea drepturilor persoanelor vizate, dezvăluirea datelor în spațiul public sau online și prelucrarea neautorizată a imaginilor prin sisteme de supraveghere video. Citește articolul
Acest departament, care gestionează proprietățile și spațiile companiei, este interesat de costurile de TVA la achiziția de imobile, pentru că acestea influențează bugetul și planificarea.
Eliminarea cotei reduse de TVA pentru achiziția, de către persoanele fizice, a locuințelor noi marchează un punct important inclusiv din perspectiva disputelor fiscale cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Doar că aceste dispute nu pot să dispară peste noapte, ci treptat, pe măsură ce intervine prescripția pentru ultimele tranzacții la care se aplică TVA-ul redus. Citește articolul
Pentru că se ocupă direct de administrarea și gestionarea proprietăților și clădirilor companiei, iar noile reguli despre restituirea sau evaluarea imobilelor le afectează direct munca.
Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță de urgență publicată recent în Monitorul Oficial, simplificarea procesului de restituire a imobilelor preluate abuziv în perioada comunistă, astfel încât acesta să se apropie mai repede de încheiere. Regulile apărute acum vizează menținerea unui echilibru între interesul beneficiarilor legilor cu caracter reparator și capacitatea financiară a statului român de a susține plata despăgubirilor, în cazurile în care bunul nu mai poate fi restituit în natură. Citește articolul