avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 895 soluții astăzi
Acasă Departament: Administrativ & Facilities / Real-Estate

Departament: Administrativ & Facilities / Real-Estate

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

În contextul austerității bugetare, lucrătorii sunt puși să facă curățenie la locul de muncă. Solicitarea angajatorului, abuzivă?

Se ocupă de administrarea clădirilor și de asigurarea serviciilor necesare (inclusiv curățenia), fiind responsabil să găsească soluții legale și etice pentru aceste nevoi.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 August 2025 | 1 | 8559 | Timp de citire: 5 min.

O discuție recentă, apărută în spațiul public, în contextul austerității bugetare, readuce în prim-plan o problemă pe cât de delicată, pe atât de importantă în dinamica relațiilor de muncă, respectiv limitele puterii de organizare a angajatorului și respectarea demnității salariatului.   Citește articolul

ACCES GRATUIT

Dacă organizezi petreceri zgomotoase sau dai muzica tare, chiar dacă asta se întâmplă în afara orelor de liniște, riști amenzi de mii de lei, indiferent dacă ești la oraș sau la țară

Acest departament gestionează proprietățile și spațiile companiei (birouri, depozite, locații pentru evenimente) și trebuie să se asigure că activitățile desfășurate acolo respectă regulile privind liniștea publică, pentru a evita probleme cu vecinii sau autoritățile.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
15 August 2025 | 3 | 1317 | Timp de citire: 2 min.

Organizarea de petreceri zgomotoase sau folosirea aparaturii muzicale la volum mare pot fi sancționate de polițiști cu amenzi de mii de lei, chiar dacă acestea se desfășoară în afara orelor legale de liniște. În plus, deoarece Curtea Constituțională a României (CCR) a stabilit, în 2022, că sintagma "în mediul urban" din legislația privind sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice este neconstituțională, aceste acțiuni pot fi acum sancționate indiferent dacă au loc în mediul urban sau rural. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Imobiliare: Principalele riscuri de spălare a banilor cu care se pot confrunta agenții și dezvoltatorii

Acest departament gestionează proprietățile și spațiile firmei. Articolul explică riscurile de spălare a banilor specifice sectorului imobiliar, care sunt esențiale pentru tranzacțiile cu proprietăți.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
15 August 2025 | 567 | Timp de citire: 3 min.

Activitățile agențiilor imobiliare și ale dezvoltatorilor imobiliari sunt foarte expuse riscurilor de spălare a banilor, conform unui raport recent al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Practic, domeniul tranzacțiilor și dezvoltărilor imobiliare este utilizat destul de des pentru disimularea originii fondurilor provenite din infracțiuni grave, motiv pentru care actorii principali ar trebui să facă eforturi importante pentru a se proteja de riscuri. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Interviu Cum poți obține compensaţiile la care ai dreptul în cazul penelor de curent sau a variațiilor de tensiune din rețea

Acest departament este interesat de modul în care pot fi solicitate și obținute compensații sau despăgubiri pentru problemele legate de alimentarea cu electricitate a clădirilor companiei, a birourilor sau a echipamentelor, în cazul întreruperilor de curent sau supratensiunilor.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 August 2025 | 497 | Timp de citire: 4 min.

Mulți români nu sunt conștienți că au dreptul la compensații pentru pagubele cauzate de penele de curent prelungite, conform reglementărilor în vigoare, care prevăd acordarea automată a compensațiilor, fără solicitare din partea utilizatorilor. Despre procedurile de despăgubire pentru defecțiuni cauzate de variațiile de tensiune am discutat cu Gabriel Andronache, vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Numeroase firme, declarate inactive fiscal de ANAF: Ce trebuie să știe contribuabilii afectați

Acest departament este responsabil cu gestionarea adresei oficiale a companiei (sediul social), chiar dacă este una virtuală. Este important să înțeleagă riscurile și implicațiile legale și fiscale asociate cu alegerea și menținerea acestei adrese, precum și modul corect de a gestiona corespondența oficială.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 August 2025 | 1587 | Timp de citire: 4 min.

Eliminarea restricției privind numărul de sedii sociale la aceeași adresă, introdusă în 2020, a generat practici cu risc fiscal ridicat - peste 2.000 de adrese găzduiesc circa 47.000 de firme cu datorii de aproape 30 miliarde lei. Recent, ANAF a început să declare inactive fiscal societățile de la „adresele-problemă”, însă procedura este contestată de specialiști pentru nerespectarea pașilor legali. Avocatul Robert Trăilescu explică pentru avocatnet.ro că deciziile de inactivare fiscală emise fără informarea prealabilă a contribuabililor sunt nelegale și pot fi contestate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

TVA redus la locuințele noi: Avansul de 20% e obligatoriu doar pentru anumite antecontracte, nu pentru toate

Poate fi util pentru înțelegerea implicațiilor fiscale în cazul achizițiilor de spații noi pentru companie sau pentru gestionarea patrimoniului imobiliar existent.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 August 2025 | 1 | 5700 | Timp de citire: 3 min.

Regulile tranzitorii ce mai permit încă un an aplicarea cotei reduse de TVA de 9% la locuințele noi fac referire inclusiv la necesitatea unui antecontract pentru plata unui avans. Totuși, doar antecontractelor încheiate pe ultima sută de metri le este impusă cerința ca avansul să fie de 20%, nu și celor mai vechi. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Date pe înțelesul tuturor

Paturi libere, decizii grele: între cifre, realitate și birocratizarea închiderii spitalelor

Articolul detaliază procesele administrative și birocratice complexe necesare pentru reorganizarea sau închiderea secțiilor și a spitalelor, inclusiv acordurile și documentele necesare, fiind util pentru înțelegerea procedurilor instituționale.

Radu Stochița în Salarizare, taxare & relația cu statul
Cercetător,
13 August 2025 | 763 | Timp de citire: 5 min.

În medie, la stat 50% dintre paturile de spital pentru pacienți cronici sunt ocupate, în timp ce procentul este de doar 28% la privat. Procentul se ridică în rândul pacienților cu boli acute (de durată mai mică), unde procentul ajunge la 74% la stat și la 86% la privat. Statul tratează 95% dintre cazurile de acuți, în timp ce privatului îi revin doar 5%. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Raport anual: ANSPDCP a aplicat mai multe amenzi în 2024, însă valoarea totală a sancțiunilor a scăzut față de 2023

Acest departament se ocupă adesea cu gestionarea sistemelor de supraveghere în locațiile companiei. Articolul subliniază probleme legate de 'prelucrarea imaginilor prin sisteme de supraveghere video' și 'sisteme video fixe și mobile (body-cam)', aspecte pentru care departamentul administrativ trebuie să se asigure că sunt respectate regulile de protecție a datelor.

Cristina Iacob în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
12 August 2025 | 804 | Timp de citire: 2 min.

În 2024, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a primit peste 5.300 de plângeri, sesizări și notificări privind incidente de securitate, în urma cărora a desfășurat aproape 500 de investigații și a aplicat amenzi de peste 1,85 milioane de lei. Cele mai multe reclamații au vizat încălcarea drepturilor persoanelor vizate, dezvăluirea datelor în spațiul public sau online și prelucrarea neautorizată a imaginilor prin sisteme de supraveghere video. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză TVA la locuințele noi: Dispar disputele cu ANAF legate de aplicabilitatea cotei reduse. Dar încă nu total, ci treptat, până în 2031

Acest departament, care gestionează proprietățile și spațiile companiei, este interesat de costurile de TVA la achiziția de imobile, pentru că acestea influențează bugetul și planificarea.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 August 2025 | 6487 | Timp de citire: 3 min.

Eliminarea cotei reduse de TVA pentru achiziția, de către persoanele fizice, a locuințelor noi marchează un punct important inclusiv din perspectiva disputelor fiscale cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Doar că aceste dispute nu pot să dispară peste noapte, ci treptat, pe măsură ce intervine prescripția pentru ultimele tranzacții la care se aplică TVA-ul redus. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Procesul de restituire a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist, simplificat în mod oficial

Pentru că se ocupă direct de administrarea și gestionarea proprietăților și clădirilor companiei, iar noile reguli despre restituirea sau evaluarea imobilelor le afectează direct munca.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
11 August 2025 | 1 | 3671 | Timp de citire: 3 min.

Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță de urgență publicată recent în Monitorul Oficial, simplificarea procesului de restituire a imobilelor preluate abuziv în perioada comunistă, astfel încât acesta să se apropie mai repede de încheiere. Regulile apărute acum vizează menținerea unui echilibru între interesul beneficiarilor legilor cu caracter reparator și capacitatea financiară a statului român de a susține plata despăgubirilor, în cazurile în care bunul nu mai poate fi restituit în natură. Citește articolul