Noua Decizie CMR 20/2025 stabilește că publicitatea activităților și serviciilor medicale, definită ca orice formă de comunicare ce promovează direct sau indirect servicii sau imaginea unui furnizor, trebuie să fie limitată la informații reale și relevante. Aceste informații se referă la activitatea medicală desfășurată, pregătirea profesională a medicilor avizată în România și la dotarea, precum și performanțele tehnice ale echipamentelor medicale.
Noul cadru etic stabilit de Colegiu impune ca materialul publicitar să fie clar, decent, onest, obiectiv, veridic, transparent și corect, evitând exprimările echivoce și ambigue care ar putea permite interpretări înșelătoare sau anticoncurențiale.
Conform măsurii, este obligatoriu ca publicitatea să respecte principiul „medicinii bazate pe dovezi științifice“ și să nu promoveze mesaje conspiraționiste.
Decizia interzice în mod expres o serie de practici promoționale. Astfel, este interzisă promisiunea rezultatelor nerealiste sau garantarea rezultatului, precum și includerea de afirmații înșelătoare că un serviciu sau tratament ar vindeca diverse afecțiuni. De asemenea, publicitatea nu trebuie să conțină mențiuni comparative, denigratoare sau superlative și nu trebuie să aducă atingere imaginii medicului, a profesiei sau reputației colegilor.
Mai mult, o unitate medicală care își face publicitate nu are voie să asocieze imaginea medicului cu oferirea de facilități financiare, reduceri de prețuri sau alte avantaje materiale. Utilizarea numelui și funcției medicului este permisă doar în cazul publicității activității profesionale și de informare a populației.
În plus, clinica nu poate obliga medicul sau pacientul să participe sau să își asocieze imaginea sau vocea cu publicitatea ce are ca scop beneficii financiare și/sau comerciale.
Mijloacele de promovare sunt clasificate ca obligatorii (precum firma la sediu și corespondența profesională) și opționale. Printre mijloacele opționale reglementate se numără paginile de internet și paginile din rețelele de socializare, care trebuie să aibă scopul doar de informare.
Publicitatea stradală este de asemenea limitată, fiind permisă doar în proximitatea cabinetelor și unităților medicale, până la o distanță de 500 de metri.
Începând de anul viitor, materialele publicitare nu vor putea conține informațiile, inclusiv video/audio ale persoanelor aflate sub tratament sau date cu caracter personal privind starea lor de sănătate, fără consimțământul acestora.
Supravegherea aplicării acestor reglementări revine Colegiului Medicilor teritorial, care, la sesizare, va putea solicita medicului sau unității medicale modificarea sau retragerea mijloacelor de publicitate, fizic sau online, în termen de 30 de zile. Nerespectarea deciziei atrage răspunderea disciplinară a medicului titular (pentru unitățile fără personalitate juridică) sau sesizarea organelor abilitate (pentru cele cu personalitate juridică).
Nu cu mult timp în urmă, Colegiul Medicilor Stomatologi din România a luat o decizie asemănătoare, în urma căreia, începând din luna iulie a acestui an, dentiștii trebuie să respecte reguli similare în ceea ce privește publicitatea.
Conform deciziei amintite, și acestora din urmă le sunt interzise practici precum comparațiile superlative, ofertele comerciale agresive și promisiunile unor rate de succes nerealiste.
În mod asemănător, nici stomatologii nu pot acorda garanții explicite, măsura stabilind că responsabilitatea lor profesională este una de diligență și prudență în aplicarea tratamentului, și nu de garantare a unui rezultat specific.
Atenție! Măsura se aplică începând cu 1 ianuarie 2026.
Comentarii articol (0)