Într-un comunicat de presă, instituția arată că aceste tarife nu sunt prețuri de piață, ci au un caracter pur orientativ. Conform ASF, ele funcționează ca un instrument statistic menit să ofere transparență și să ajute atât consumatorii, cât și asigurătorii să înțeleagă evoluția costurilor reale din piață. Evoluțiile moderate - comparativ cu anul trecut - consemnate în acest raport indică faptul că piața RCA traversează o perioadă de stabilitate, în care ajustările sunt considerate explicabile și gestionabile.
Consultarea informațiilor oferite de ASF arată că noile tarife de referință pentru polițele RCA conservă tendința observată și anul trecut, potrivit căreia se constată o diferență semnificativă de cost între Capitală și restul județelor, în special pentru șoferii cu vârsta cuprinsă între 31 și 40 de ani. Deși puterea motorului, exprimată în kilowați (KW), influențează și ea prețul, zona geografică rămâne factorul determinant.
De exemplu, pentru șoferii din București și Ilfov, prima brută de referință începe de la 1.998 lei pentru vehiculele cu putere redusă (mai mică sau egală cu 50 KW). Pentru un autoturism cu putere între 76 și 100 KW, tariful ajunge la 2.402 lei, iar pentru cele din intervalul 101-125 KW, costul este de 2.614 lei. Vârfurile de preț în Capitală sunt atinse la motorizările foarte puternice, ajungând la 3.724 lei pentru 151-200 KW și culminând cu 3.953 lei pentru categoria 201-300 KW.
În contrast, șoferii de aceeași vârstă din restul județelor beneficiază de tarife considerabil mai mici. Astfel, prima de referință pentru motorizările sub 50 KW este de 1.200 lei, iar pentru intervalul 76-100 KW costul este de 1.432 lei. Chiar și pentru cele mai puternice vehicule (201-300 KW), tariful de referință în provincie este de 2.292 lei, semnificativ sub cel aferent zonei București-Ilfov.
Aceste tarife de referință includ factori de încărcare precum trendul daunelor (22,4%), factorul IBNR - termen din asigurări care se referă la estimarea daunelor care au avut loc, dar care nu au fost încă raportate companiei de asigurare - (22,8%), marja de profit (5,0%) și factorul Bonus-Malus pentru persoane fizice (35,2%).
Publicarea acestui raport contribuie la identificarea tendințelor - cum ar fi, de pildă, creșterea costurilor cu daunele - și permite adoptarea din timp a măsurilor necesare pentru menținerea stabilității pe termen lung.
De asemenea, tariful de referință este utilizat în mecanismul „asiguratului cu risc ridicat”, gestionat de Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR), sprijinind astfel protecția asiguraților. Pentru consumatori, tariful de referință, fiind determinat pe baza datelor statistice agregate la nivel de piață, ajută la compararea ofertelor și la înțelegerea diferențelor de preț.
Calculul și factorii de risc
Tarifele de referință sunt calculate de o companie independentă pe baze statistice și actuariale (totalitatea operațiilor și normelor prin care, folosind teoria probabilităților și statistica matematică, se efectuează calcule financiare).
Trebuie ținut cont de faptul că prețul final al polițelor RCA este stabilit exclusiv de asigurători, pe baza propriilor metodologii de calcul, a daunalității și a politicilor comerciale. Pentru a stabili tarifele de referință, compania a analizat date statistice agregate pe o perioadă de cinci ani (1 ianuarie 2020 - 31 decembrie 2024).
Modelul utilizat a luat în considerare factori de risc precum vârsta asiguratului /utilizatorului, tipul vehiculului, puterea motorului și zona geografică de domiciliu. Pentru a reflecta realitatea economică, în calcul se includ inflația daunelor (costurile tot mai ridicate ale reparațiilor și pieselor auto), cheltuielile administrative și de vânzare ale asigurătorilor, precum și marja de profit.
Ca urmare a însumării tuturor acestor parametri, rezultatul procesului este un punct de reper pentru fiecare categorie de risc, fără a reprezenta un tarif obligatoriu sau un preț de piață.
Ajustări pe categorii de risc
Față de tariful de referință publicat în luna decembrie 2024, s-au observat creșteri medii pentru majoritatea categoriilor, dar și scăderi punctuale.
Astfel, pentru persoanele fizice, evoluția medie indică o creștere de 5,4% la autoturisme și de 5,2% la autovehiculele de transport bunuri. În cazul persoanelor juridice, se constată o majorare moderată de +3,5% pentru autoturisme și de +3,2% pentru autovehiculele de transport bunuri.
Comparativ cu anul trecut, analiza evolutivă pe categorii de risc a evidențiat și situații de scădere a tarifului de referință. De exemplu, tariful de referință a scăzut cu 3,5% pentru un șofer din București-Ilfov, cu vârsta între 51 și 60 de ani, care deține un autoturism cu o putere între 151 și 200 KW. De asemenea, s-au înregistrat reduceri pentru șoferii cu vârsta sub 30 de ani care utilizează mașini cu o putere de peste 200 KW. În plus, în cazul autovehiculelor de transport persoane, creșterea a fost nesemnificativă, de doar 0,4%.
avocatnet.ro
Comentarii articol (1)