avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 656 soluții astăzi
Ghidul antreprenorului

Ghidul antreprenorului

ACCES GRATUIT

Analiza de diagnostic a unei firme: Cum identifici problemele din afacerea ta?

Marian Dumitrache în Ghidul antreprenorului
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
1 Decembrie 2017 | 2 | 14983 | Timp de citire: 6 min.

Dacă am compara o întreprindere cu un organism, analiza de diagnostic urmărește, în ambele situații, determinarea stării de sănătate, identificarea tuturor problemelor existente și propunerea acelor măsuri de corecție care se impun. Orice societate își desfășoară activitatea în cadrul unui mediu dinamic, fiind supusă influențelor externe provenite atât de la concurenți, cât și de la clienți și furnizori. Identificarea din timp a problemelor și oferirea unor soluții pentru eliminarea acestora poate asigura societății premisele unei dezvoltări optime în viitor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Funcționarea legală a unei firme nou-înființate: Autorizațiile de care ai nevoie pentru a demara activitatea

Marian Dumitrache în Ghidul antreprenorului
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
30 Noiembrie 2017 | 5 | 16131 | Timp de citire: 6 min.

Deschiderea unei afaceri presupune, de multe ori, și obținerea unor autorizații pentru desfășurarea activității de la una sau mai multe instituții publice. În multe situații, nu este suficientă înregistrarea la Oficiul Registrului Comerțului și înscrierea în actul constitutiv al societății a codurilor CAEN dorite. În condițiile în care firmele nou-înființate vor putea cere și anul viitor diverse fonduri nerambursabile, prezentăm astăzi de ce autorizații de funcționare ar putea avea nevoie companiile înainte de demararea activității, în funcție de domeniul vizat. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ghidul negocierii colective: Ce pași urmează un angajator pentru a trata cu salariații săi

Alexandru Boiciuc în Ghidul antreprenorului
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Noiembrie 2017 | 12 | 35016 | Timp de citire: 4 min.

Negocierea colectivă la nivel de firmă este obligatorie doar dacă există minimum 21 de salariați, iar angajatorii trebuie să urmeze o serie de pași pentru a desfășura procedura. Totuși, pentru negocierile colective impuse de Guvern în această perioadă, nu contează numărul salariaților, astfel că toți angajatorii trebuie să trateze cu lucrătorii despre ajustarea salariilor brute. Motivul pentru care a apărut această obligație este trecerea contribuțiilor de pensii (CAS) și sănătate (CASS) în totalitate în sarcina salariaților, începând din ianuarie 2018. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiecte cu finanțare nerambursabilă

Vrei să înființezi o firmă în 2018? Ce oameni îți trebuie ca să-ți pui afacerea pe picioare

Marian Dumitrache în Ghidul antreprenorului
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
27 Noiembrie 2017 | 4 | 12183 | Timp de citire: 5 min.

Implementarea unui proiect în baza unei finanțări nerambursabile de la stat presupune parcurgerea unor activități complexe, pe o durată lungă de timp. De aceea, pentru a asigura bunul mers al afacerii, este necesară stabilirea unei echipe de proiect, formată din specialiști cu pregărire și experiență în domenii diferite de activitate. Descoperă în acest articol structura organizatorică a unei echipe ideale de proiect și principalele responsabilități ale fiecărui membru.  Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ajustarea salariilor brute: Cum se desfășoară de obicei o negociere colectivă

Alexandru Boiciuc în Ghidul antreprenorului
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2017 | 1 | 28792 | Timp de citire: 3 min.

Negocierile colective intervin, în mod obișnuit, în cazul firmelor care au cel puțin 21 de salariați, conform legislației dialogului social. Însă Guvernul a introdus recent o obligație generală de negocieri colective, indiferent de numărul angajaților, în contextul nevoii de ajustare a salariilor brute. Prin excepție de la legislația actuală, negocierile trebuie demarate și finalizate în maximum 31 de zile, deși în condiții normale am fi vorbit de un răgaz de cel puțin 60 de zile. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum testezi dacă ideea ta de afacere va funcționa? Șase soluții practice pentru a evita eșecul în afaceri

Marian Dumitrache în Ghidul antreprenorului
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
23 Noiembrie 2017 | 6956 | Timp de citire: 6 min.

Câteodată, eșecul este secretul succesului. Înveți din greșeli, iar data viitoare când lansezi o afacere este posibil să ai succes. Însă poți avea succes chiar de la prima încercare, dacă ești riguros și planifici în detaliu pașii pe care afacerea ta îi va face în viitor. Statisticile spun că majoritatea afacerilor eșuează în primii cinci ani de la lansare. Iată de ce este necesar să testezi mai întâi ideea, înainte de a lansa afacerea. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Transferul CAS și CASS

Negocierea colectivă: Dacă refuză inițierea acesteia, angajatorii riscă să fie amendați cu mii de lei

Alexandru Boiciuc în Ghidul antreprenorului
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Noiembrie 2017 | 9425 | Timp de citire: 2 min.

Dacă angajatorii refuză inițierea negocierilor colective cu salariații, în vederea ajustării salariilor brute, aceștia riscă amendarea de către autorități cu sume de până la 10.000 de lei, potrivit unui specialist contactat de redacția noastră. Negocierile colective sunt obligatorii pentru toți angajatorii din România, între 20 noiembrie și 20 decembrie 2017, în contextul transferului contribuțiilor de pensii (CAS) și sănătate (CASS). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Negocierea colectivă, obligatorie chiar dacă angajatorul vrea oricum să ajusteze salariile brute

Alexandru Boiciuc în Ghidul antreprenorului
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Noiembrie 2017 | 8 | 26485 | Timp de citire: 2 min.

Toți angajatorii din România sunt obligați, în această perioadă, să demareze negocieri colective cu propriii salariați în vederea ajustării salariilor brute, conform unui act normativ al Guvernului. Practic, obligația revine chiar și angajatorilor care oricum au de gând să majoreze salariile brute pentru a păstra salariile nete la același nivel de acum, în contextul transferului contribuțiilor de pensii (CAS) și sănătate (CASS) în sarcina exclusivă a angajaților. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Care e calea cea mai sigură în afaceri? Avantaje și dezavantaje la achiziția unei francize sau debutul pe cont propriu

Marian Dumitrache în Ghidul antreprenorului
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
20 Noiembrie 2017 | 8389 | Timp de citire: 4 min.

Dacă te-ai decis să faci primii pași ca antreprenor, poți alege între înființarea de la zero a unei afaceri și achiziția unei francize. În timp ce o franciză implică o anumită rigoare și acceptarea unor proceduri de lucru prestabilite, demararea unei afaceri pe cont propriu îți va permite să experimentezi totul: de la negocierea contractelor de achiziție până la alegerea celor mai potrivite metode de promovare. În acest caz, deși riscurile asumate sunt mai mari, succesul va fi savurat cu atât mai mult. Ambele variante prezintă avantaje și dezavantaje, iar alegerea soluției optime va putea fi făcută de fiecare persoană în parte. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum să eviți cele mai frecvente greșeli care îți conduc afacerea către faliment

Marian Dumitrache în Ghidul antreprenorului
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
17 Noiembrie 2017 | 1 | 7383 | Timp de citire: 7 min.

Toate afacerile sunt demarate de către antreprenori cu dorința de a reuși, astfel că posibilitatea unui eșec nu este aproape niciodată discutată și astfel nu beneficiază de o analiză amănunțită și de un plan de acțiune. În timp ce multe afaceri dau faliment din cauza unor probleme de organizare internă, alți factori sunt externi de voința antreprenorului, însă un singur lucru apropie falimentul afacerii mai mult decât orice: lipsa unei decizii. Citește articolul