Subiect: analiza de risc
ACCES PREMIUM
Cinci noi indicatori de risc fiscal, dezvoltați de ANAF în 2025
În cadrul activității sale de administrare a relației cu contribuabilii, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) folosește un registru de riscuri fiscale pentru a identifica mai ușor situațiile de neconformare. În acest sens, ANAF anunță că anul acesta a pus la punct noi indicatori de risc ce sunt avuți în vedere la analiza de risc. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Orlando Surugiu-Pânzaru, Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal
11 Iulie 2025 | 1437 | Timp de citire: 5 min.
Regulile controalelor fiscale în 2025
Inspecția fiscală: Regulile principale, competența de efectuare a controlului și selectarea contribuabililor
11 Iulie 2025 | 1437 | Timp de citire: 5 min.
Inspecția fiscală se desfășoară, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unor reguli principale stabilite prin art. 118 din Codul de procedură fiscală, bazându-se pe principii precum independența, unicitatea, autonomia și ierarhizarea. Organele fiscale competente selectează contribuabilii în funcție de nivelul de risc, în baza analizei de risc, fără ca aceștia să poată obiecta asupra procedurii de selecție. Totodată, trebuie amintit că, din 2026, unele dintre aceste chestiuni vor suferi modificări importante. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Orlando Surugiu-Pânzaru, Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal
9 Iulie 2025 | 8230 | Timp de citire: 3 min.
Regulile controalelor fiscale în 2025
Inspecția fiscală: Informații introductive utile în caz că ești verificat de inspectorii Fiscului
9 Iulie 2025 | 8230 | Timp de citire: 3 min.
Inspecția fiscală reprezintă activitatea prin care organele fiscale verifică acuratețea declarațiilor fiscale și respectarea legislației și stabilesc eventuale diferențe de obligații fiscale. Aceasta poate viza atât persoane fizice, cât și juridice, iar contribuabilii sunt selectați în funcție de nivelul de risc. Iată, deocamdată, doar câteva informații introductive despre inspecția fiscală, urmând să dezvoltăm subiectul prin mai multe articole în perioada următoare. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Interviu Ce riscă firmele mici care au lăsat implementarea SAF-T pe ultima sută de metri? Amenzi și nu numai
Perioada de grație pentru implementarea raportărilor SAF-T la contribuabilii mici este pe terminate. Teoretic, aceștia ar fi trebuit să înceapă depunerea declarației 406 de la începutul anului, iar cei care au amânat îndeplinirea obligației în speranța că va veni vreo amânare sau crezând că lucrurile pot fi rezolvate pe ultima sută de metri s-ar putea să aibă o surpriză neplăcută, susțin specialiștii. Riscul principal este amendarea cu sume între 500 și 5.000 lei, dar există și altele. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Analiză Eliminarea limitei de sedii sociale la aceeași adresă: De la debirocratizare la ușurarea neregulilor, inclusiv cu impact fiscal
Prezentată publicului, în 2020, ca o măsură de debirocratizare, eliminarea prin lege a limitei de sedii sociale la aceeași adresă a dus, în doar câțiva ani, la ușurarea anumitor nereguli care au impact inclusiv în zona fiscală. Sau cel puțin așa reiese din verificările derulate recent de Curtea de Conturi a României la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Însă întrebarea esențială acum este dacă problema este eliminarea, în sine, a limitei sau lipsa de reacție a ANAF în a ajusta parametrii analizei de risc? Citește articolul
ACCES PREMIUM
Analiză Digitalizarea e rezolvarea? Eficiența inspecțiilor fiscale a fost în scădere în perioada 2014 - 2023, dar acest lucru s-ar putea schimba din 2026
Autoritățile de la noi pregătesc de mai mulți ani o „revoluție digitală” în relația cu contribuabilii, care să ajute inclusiv pe partea de controale fiscale. În acest sens, din 2026 urmează trecerea la inspecții fiscale derulate majoritar în baza gradului de risc. Având în vedere că eficiența inspecțiilor este într-o scădere constantă de mai mulți ani, situația s-ar putea schimba radical din 2026. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Schimbarea de paradigmă privind derularea controalelor fiscale se apropie cu pași repezi: Firmele trebuie să se pregătească înainte de trecerea în 2026
O parte însemnată din reforma controalelor fiscale care a venit în ultimele zile din 2022 urmează să se aplice de la 1 ianuarie 2026. De la acel moment, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se va baza în principal pe analiza de risc pentru a selecta cine este supus inspecției fiscale și cine nu, iar controalele aleatorii se vor reduce semnificativ. Din moment ce mai sunt doar câteva luni până la acest termen, firmele trebuie să se pregătească în 2025 pentru o nouă paradigmă în relația cu ANAF. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Există și riscul fiscal prin „contagiune”, atunci când o firmă intră în vizorul ANAF din cauza partenerilor comerciali cu risc mai mare
Unul dintre indicatorii de risc pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) îl folosesc la analiza activității contribuabililor are legătură cu relațiile comerciale. Mai precis, spun avocații, o firmă poate să intre în vizorul ANAF din cauza partenerilor săi comerciali cu „reputație” fiscală mai proastă. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Controale fiscale: Productivitatea muncii e un indicator de risc utilizat de ANAF. Firmele fără salariați au un risc ridicat
În activitatea de administrare a contribuabililor, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se folosește de o serie de indicatori de risc pentru a decide la cine să se ducă în control. Printre aceștia se numără, conform specialiștilor, inclusiv productivitatea muncii. Citește articolul
ACCES PREMIUM
e-Sigiliu: Monitorizarea transporturilor rutiere de mărfuri se va face în funcție de analizele de risc. Nu există o listă cu produse concrete
În cazul sistemului e-Sigiliu nu trebuie stabilită o listă precisă a bunurilor pentru care e necesară monitorizarea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) sau Autoritatea Vamală Română (AVR). În schimb, alegerea transporturilor rutiere de mărfuri care vor fi monitorizate se va face în funcție de analizele de risc derulate de cele două entități. Citește articolul










